Jump to content

trenger tips til hvordan skjøte startkabel

waroo

Recommended Posts

Hei !

Jeg trenger litt tips til hvordan jeg best mulig kan skjøte forlengere på startkablene til min Suzuki df70. De som følger med er litt for korte til min båt, siden jeg har batteriene ganske langt fremme i båten .

pga vekt er det uaktuelt å ha batteriene lenger bak.

Noen som har tips. tror dette er 16 eller 35 kvmm kabler . planlegger å bruke vanlige startkabler som forlengere.

Få satt på "sko" på begge endene som skal skjøter og skru sammen med mutter og skru

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ville også gått for å legge ny kabel hele veien. Men uansett hvem løsning du velger, regn ut hvilken kabeltverrsnitt du skal ha ut fra lengde og strømtrekk(søk opp på forumet, flere tråder som omhandler dette) dumt å gjøre jobben med å skjøte om du ender opp med en kabel som er underdimensjonert.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Stikk innom Tess eller liknande forretning og spør om å få kjøpe to sveisekabler i 35mm2 i ønsket lengde, og så presser de på riktige sko i endene på sparket. (...vist de har på lager då)

Ellers må du låne deg skikkelig tang å klemme skjøtemuffer med. Vulkaniseringstape hadde eg følt meg trygg på også utendørs, krympestrømpe med lim nok berde , men det har feks ikkje biltema.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hmm, må da være noen dårlige strømper eller for store ift kabel. Skal da bli tett, ihvertfall når det kun er snakk om en kabel.

Dette er helt vanlig selv med "gode" krympestrømper. Vulketape under strømpen er en god forsikring. Gjerne kombinert met et strøk Scotchkote helt innerst. Men da begynner det vel å nærme seg kosten for helt nye kabler, i rett dimensjon for den økte lengden. Hva med å bare plassere batteriet litt lenger bak?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er helt vanlig selv med "gode" krympestrømper. Vulketape under strømpen er en god forsikring. Gjerne kombinert met et strøk Scotchkote helt innerst. Men da begynner det vel å nærme seg kosten for helt nye kabler, i rett dimensjon for den økte lengden. Hva med å bare plassere batteriet litt lenger bak?

Joda, men for å oppnå vantett skjøt ville jeg hatt vulktape utenpå krympestrømpe og så el tape for å beskytte vulkanisering... Skal han virkelig gå all inn kan han bruke scotchcast;p

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...