waroo Startet 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2014 Hei ! Jeg trenger litt tips til hvordan jeg best mulig kan skjøte forlengere på startkablene til min Suzuki df70. De som følger med er litt for korte til min båt, siden jeg har batteriene ganske langt fremme i båten . pga vekt er det uaktuelt å ha batteriene lenger bak. Noen som har tips. tror dette er 16 eller 35 kvmm kabler . planlegger å bruke vanlige startkabler som forlengere. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 (redigert) Få satt på "sko" på begge endene som skal skjøter og skru sammen med mutter og skru Redigert 6.Januar.2014 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
FinnSi Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Jeg ville brukt skjøtehylser som presses på med riktig presstang, deretter vulktape som legges på godt innpå isolasjonen på begge sider av hylse. Tilslutt en krympestrømpe med lim over det hele. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Støtter skjøtehylse, av denne type: http://www.abiko.no/press-skjotehylse-cu-kst-25mm-kst-185.html ...men ser ikke helt hvilken nytte vulkanisering har under krympestrømpen.... Ved å bruke krympestrømpe med lim er der god nok isolasjon.... Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Har erfaring med vanninntrengning i krympestrømper selv om de har lim, har meget god erfaring med vulktape. Krympestrømpen vil jeg ha for mekanisk styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Evt bare kjøpe nye med rett lengde og pressede koplinger. Er ikke nødvendigvis så mye dyrere da du sparer skjøtehylsene. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Har erfaring med vanninntrengning i krympestrømper selv om de har lim, har meget god erfaring med vulktape. Krympestrømpen vil jeg ha for mekanisk styrke. Hmm, må da være noen dårlige strømper eller for store ift kabel. Skal da bli tett, ihvertfall når det kun er snakk om en kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Støtter Fantimo der, særlig hvis dette er i ei åpen jolle. Og husk, gå opp et hakk i kvadrat samtidig siden du øker lengden Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
littmild Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Ville også gått for å legge ny kabel hele veien. Men uansett hvem løsning du velger, regn ut hvilken kabeltverrsnitt du skal ha ut fra lengde og strømtrekk(søk opp på forumet, flere tråder som omhandler dette) dumt å gjøre jobben med å skjøte om du ender opp med en kabel som er underdimensjonert. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Stikk innom Tess eller liknande forretning og spør om å få kjøpe to sveisekabler i 35mm2 i ønsket lengde, og så presser de på riktige sko i endene på sparket. (...vist de har på lager då) Ellers må du låne deg skikkelig tang å klemme skjøtemuffer med. Vulkaniseringstape hadde eg følt meg trygg på også utendørs, krympestrømpe med lim nok berde , men det har feks ikkje biltema. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 (redigert) Hmm, må da være noen dårlige strømper eller for store ift kabel. Skal da bli tett, ihvertfall når det kun er snakk om en kabel. Dette er helt vanlig selv med "gode" krympestrømper. Vulketape under strømpen er en god forsikring. Gjerne kombinert met et strøk Scotchkote helt innerst. Men da begynner det vel å nærme seg kosten for helt nye kabler, i rett dimensjon for den økte lengden. Hva med å bare plassere batteriet litt lenger bak? Redigert 7.Januar.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Kan jo være at batteriet ønskes plassert lenger fram for å få bedre vektfordeling i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ternen32 Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=13036 Vil annbefale da å bruke disse. de er meget motstandsdyktige på sjøen. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
waroo Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 mange gode tips her ! Takk til alle sammen ! Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Dette er helt vanlig selv med "gode" krympestrømper. Vulketape under strømpen er en god forsikring. Gjerne kombinert met et strøk Scotchkote helt innerst. Men da begynner det vel å nærme seg kosten for helt nye kabler, i rett dimensjon for den økte lengden. Hva med å bare plassere batteriet litt lenger bak? Joda, men for å oppnå vantett skjøt ville jeg hatt vulktape utenpå krympestrømpe og så el tape for å beskytte vulkanisering... Skal han virkelig gå all inn kan han bruke scotchcast;p Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.