Jump to content

valg av propell til en 70hk nissan/tohatsu, 13fot with vitsi 180kg

Neptun:)

Recommended Posts

Hei jeg driver å forsterker en with vitsi 13foter som veier 180kg uten motor, jeg skal sette på en 70hk og aner ikke str på propell jeg trenger, er 13 tenner på propellen. båten er veldig lett planenes, og planer akkuratt med en 9,9/15 hk. med riktig propell så skal jeg få over 55knop i forhold til hva jeg har hørt, men synes dette høres rart ut med kun 70hk. noen som vet om en propell som passer eller kan hjelpe meg å finne ut hva slags prop jeg trenger? :)

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

tenker du stål eller alu prop og hvor mye tenker du å bruke? Og hva er bruksområdet? Godt mulig du kan få tynt ut en imponerende toppfart, men da blir ikke båten brukende til så mye annet

Kjenner ikke utvekslingen i giret på den motoren men en Yamaha 60/70 som ikke er så veldig ulik kunne antakelig brukt en propell med 21" stigning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Om du skal opp i WOT på 5600 rpm med 2.3 utveksling og du mener det kan gi deg ca 55 knop skal du ha 29" stigning, med 4-6 % slip. 29" stigning tror jeg ikke du finner til den motoren. Men verdt å prøve

En flott måte å lære om hydrodynamikk og Newtons tre lover! Og at det lurt på ha med ekstra underbukser...

Tror du kommer til å få problemer når du kommer over 35-40 knop hvis denne har samme skrog som with 10 drommedille.

Jeg hadde en en slik 10 foter jeg prøvde med 60hk,det var ingen suksess for å si det sånn.