hanto1 Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Motoren er yanmars egen( så vidt jeg vet) men det er standard Bosh dyser. Det er vanligvis bare spissene som må byttes. Du kan sikkert få billige byttedyser i fra utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Mener du at jeg i så fall bør skifte komplette dyserør eller bare spissene? Bare Spissene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Møkkalasset Svart 15.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Foreløpig oppdatering. Verkstedets teori er som min at dysene har stått urørt i motoren siden den var ny. De vurderte alle som utslitt og det er bestilt 4 nye dysespisser. Disse koster 1001 kr/stk. I tillegg kommer montering/testing. Nå kom vinteren plutselig her sør, så det går nok litt tid før dysene er tilbake i motoren og klare for prøvekjøring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Ja det er jo merkelig at eg aldri har skiftet en dyse på hverken biler eller gamle snekka etter 30 år med dieselmotorer. Du får no tro hva du vil. Det ligger beviselig en tråd her inne med video av før og etter dyseens. Dag og natt på kaldstart! Men bevares, Bare fyr kronasje inn på kontoen til verkstedene. Vedlikehold er jo bare tullball... Så dyseskift er ikke vedlikehold? Jeg har demontert en del dyser, og ikke sett noe problem med koksing innvendig så langt. Mekanisk slitasje derimot forekommer. Men for all del, dette kan vel avhenge litt av konstruksjonen på dysene. Min erfaring er at koks legger seg utvendig på dysene, og at det da skal relativt mye til for a det skal forstyrre forstøvningen. Men for all del,om du har gode erfaringer med dyserens så bør du jo fortsette med det. Den der med kronasje til verkstedene forstod jeg mindre av, jeg foretrekker å vedlikeholde og reparere motorene mine selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 For 4 år siden tok jeg også jobben med dysene på min Yanmar 4JHE 44Hp fra 1986 hvor de ikke hadde vært ute siden båten var ny. Jeg fikk mindre røyk og 200RPM høyere max-turtall etter skifte av dysenspissene. Og rent subjektivt syntes jeg motorlyden ble "mykere". Ved måling før skifte varierte åpningstrykket 50 - 60kg/cm2 mellom dysene, og forstøvingen var helt "ræva". Etter skifte og oppshimsing forstøvet de fint og alle hadde åpningstrykk på 205kg/cm2. Ved demontering/montering er det greit å sjekke at teflon-pakningene er på plass og er hele og ikke beskadiget. Jeg hadde forøvrig en lang tråd om denne jobben her på forumet som finnes her. Her et bilde av dysene rett etter at de er tatt ut, og et detaljbilde av selve dysespissen på en av dem. Egentlig hadde jeg ikke tenkt å rengjøre noe før jeg leverte inn dysene, men jeg gjorde det like vel. Her bilder av en dysespiss før og etter rengjøring med børste og White Spirit. Før vask var hullene i dysespissen omtrent umulig å se. Arbeidspengene for 4 dyser inkl. verksted materiell var kr. 1178,75, og pris for hver ny dysespiss kr.917,50. Så for meg kom det på kr.4848,75 for 4 dyser, - gode som nye. Men det var altså for 4 år siden hos et Bosh verksted. Og som sagt. hele tråden om mitt bytte av dysespisser finnes her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Møkkalasset Svart 15.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Jeg hadde lest din utmerkede tråd om dette i forkant , og det var nok det som gjorde at jeg endelig tok fatt på jobben. Siden min motor ikke er helt identisk, og siden folk ofte søker info spesifikt om sin motor laget jeg derfor en egen tråd med hovedvekt på selve demonteringsarbeidet, da mange søker slik informasjon. Mens dysene nå er til reparasjon har jeg hatt stor glede av å lese de verkstedmanualene du har lastet opp i Sagaforumet. Der fant jeg bl.a. opplysninger om tiltrekkingsmoment for dyserørene og mye annet nyttig. Det eneste jeg savner er tips om evt. rengjøring av hullene til dyserørene i blokka. Mine dyserør var som du ser ikke mindre skitne enn dine, og det vil føles langt bedre å sette de rengjort tilbake i et rent hull. Videre nevner du at teflonpakningene bør sjekkes, men det er jo ikke så godt å se noe nedi der. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Tips on teflonpakningene har jeg nok ikke. Kanskje en stiv ståltråd med en krok på for å få de ut? Sannelig om jeg vet. Jeg mener å huske at jeg slo meg til ro med at de befant seg et sted "der nede" og sikkert var OK. Men en grei måte for å sjekke at de tetter er vel å smøre på litt Zalovann på toppen etter at dysene er på plass og se om det bobler når motoren går? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Møkkalasset Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Ny oppdatering: Fikk regningen fra Båthuset I Arendal i dag. 4 dysepakninger (Hylse) = Kr. 277 + 4 setepakninger (dyse) = kr. 110 + 4 dyser = kr. 3204 + Arbeid/miljøavgift/ verkstedmatr.= 1646. Pluss moms. Regning total= Kr. 6547. Dessverre så blir det en stund til jeg får testet det endelige resultatet med den vinteren som har kommet her nå. Hvis jeg skal klage på noe så er det at jeg ikke har blitt kontaktet av verkstedet underveis, før regningen kom i posten. På det området får de ikke plusspoeng av meg, men det kommer de til å få beskjed om. Med ønske om væromslag, god helg! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Høres ikke ut som noen upris og båthuset er flinke de, bra verksted Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Nei feilen ligger i motormerke, når 4 nye dysespisser til en gammer Ford koster kr.1050. m m. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Inter 9000 Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Kjempeflott tråd. Blir nok bra med nye dysepisser. Men mulig det kunne vært lurt med en turbo vask. Noe som står i yanmar manualen. Kjør motor varm, ta av luftfilter, legg opp til 2500 rpm i fri, bland zalovann på ketsjup flaske, dusj inn en forsiktig stråle, du vil se en røyk uten like. Når flasken en tom, skyll med rent vann. Samme flaske. Jeg hadde en sollux 27 med 4lhhte 140 hk fikk 200 rpm mer. Straff motor i 10 -15 min på full gnu. Det var etter mine dyster ble funnet til ca 60% de kunne justeres. Yanmar motorer må kjøres litt hardt for å holde de rene. Snekkefart med turbo motor sorter turbo, turbo kobler ikke inne før ca 1800 rpm. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Møkkalasset Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Oppdatering. Slik så dysene/dyserørene ut etter overhaling: Merk at skiven/ setepakningen er løs. Litt plunder i forbindelse med monteringen, men det gikk. Før monteringsjobben laget jeg meg et "sugerør" til støvsugeren for å rengjøre hullene til dyserørene: Støvsuget først hele toppen av motoren grundig. Deretter hullene til dyserørene. "Patentet" fungerte utmerket: Så monterte jeg dyserørene og skrudde fast. Ifølge informasjon jeg har funnet på nettet skal tiltrekkingsmomentet være 4-4,5 kg/m på mutterne som holder dyserørene fast. Jeg synes dette hørtes mye ut, i forhold til hvor lette de var å løsne ved demontering. Noen som kan bekrefte/ korrigere opplysninger vedr. momentet? I første omgang har jeg trukket til med 2,5 kg/m. Jeg monterte så nytt dieselfilter, Tappet vannutskilleren og utførte lufteprosedyre. Startet umiddelbart. Gikk veldig pent. Planen er sjøsetting om 5 dager så skulle gjerne fått bekreftet tiltrekkingsmomentet. Anyone? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Leverte mine til et diesel traktor verksted. Husker ikke hva jeg betalte men mye var det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Var det Yanmar-dyser? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 ............................. Så monterte jeg dyserørene og skrudde fast. Ifølge informasjon jeg har funnet på nettet skal tiltrekkingsmomentet være 4-4,5 kg/m på mutterne som holder dyserørene fast. Jeg synes dette hørtes mye ut, i forhold til hvor lette de var å løsne ved demontering. Noen som kan bekrefte/ korrigere opplysninger vedr. momentet? I første omgang har jeg trukket til med 2,5 kg/m. ......... Tiltrekningsmoment avhenger av gjengedimensjonen (blant annet). På min CR motor har jeg M8 som skal trekkes til med 3.5 kgm. Det anbefales sterkt å trekke til med anbefalt riktig moment under montasjen og ettertrekke etter at motoren har blit kjørt litt på last. Samtidig bør en en sjekke mhp. lekkasje langs dyserørene. At titrekningsmomentet virket lite ved demonteringen kan indikere at boltene og kobberskivene har satt seg litt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Møkkalasset Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 At titrekningsmomentet virket lite ved demonteringen kan indikere at boltene og kobberskivene har satt seg litt. Det virker som et logisk argument. For øvrig takk for info. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Foreløpig oppdatering: Motor virker til å ha bedre respons. Ryker ved oppstart, men nå er det jo ganske kaldt. Røyken er blå, så det indikerer olje. Men jeg hadde jo fuktet noen kluter i olje som lå som beskyttelse i hullene i blokka mens dyseerøra var ute, så noe olje har nok havnet i sylinderne og skal jo forbrennes først. Ang. oljefilm på vannet så virket det også som før, men jeg må gi systemet tid til å evt. kvitte seg med gamle rester før jeg konkluderer. Fortsettelse følger etter litt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Ang. oljefilm på vannet så virket det også som før, men jeg må gi systemet tid til å evt. kvitte seg med gamle rester før jeg konkluderer. Fortsettelse følger etter litt bruk. Hos meg er det fortsatt oljefilm på vannet etter kontroll og justering av dyser (4JH2-TE). Kanskje det bare er slik med disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 På min motor, en yanmar 72hk fra 2012 er det en film men den kommer fra oppstart og er borte etter en liten stund Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Det er bare de med nedsatt syn som ikke ser tegn til oljefilm ved oppstart og ved lengre tids tomgang på alle turbomotorer! Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Det er bare de med nedsatt syn som ikke ser tegn til oljefilm ved oppstart og ved lengre tids tomgang på alle turbomotorer! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 mitt kommer fra min store hobby:tomgangskjøring. . Er heldigvis ikke av dem med nedsatt syn eller andre lyter. OPPS. glemte visst noe, er sterkt hørselshemmet med ci på venstre og ha på høyre Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Trøstende ord her.... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 12.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2019 (redigert) Jeg har demontert dysene på min Yaanmar 4jh3-dte og sendt de inn til overhaling. Alle spissene måtte byttes. Det refereres til kobberpakninger her, men det har jeg ikke sett på motoren eller i reparasjonsmalen, er det setepakningene man mener? Disse teflonpakningene (heat protectors/insulation protector) kan jeg heller ikke se nede i hullet, skal det være mulig å se? Redigert 12.Mars.2019 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 *bump* Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.