Jump to content

Slik demonteres dyser på Yanmar 77 HK - 4JH -DT(B)E


Møkkalasset

Recommended Posts

Foreløpig oppdatering.

Verkstedets teori er som min at dysene har stått urørt i motoren siden den var ny. De vurderte alle som utslitt og det er bestilt 4 nye dysespisser. Disse koster 1001 kr/stk. I tillegg kommer montering/testing. Nå kom vinteren plutselig her sør, så det går nok litt tid før dysene er tilbake i motoren og klare for prøvekjøring. :sad:

Link to post

Ja det er jo merkelig at eg aldri har skiftet en dyse på hverken biler eller gamle snekka etter 30 år med dieselmotorer. Du får no tro hva du vil. Det ligger beviselig en tråd her inne med video av før og etter dyseens. Dag og natt på kaldstart!

Men bevares, Bare fyr kronasje inn på kontoen til verkstedene. Vedlikehold er jo bare tullball... :lol:

 

Så dyseskift er ikke vedlikehold? Jeg har demontert en del dyser, og ikke sett noe problem med koksing innvendig så langt. Mekanisk slitasje derimot forekommer. Men for all del, dette kan vel avhenge litt av konstruksjonen på dysene. Min erfaring er at koks legger seg utvendig på dysene, og at det da skal relativt mye til for a det skal forstyrre forstøvningen. Men for all del,om du har gode erfaringer med dyserens så bør du jo fortsette med det. Den der med kronasje til verkstedene forstod jeg mindre av, jeg foretrekker å vedlikeholde og reparere motorene mine selv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

For 4 år siden tok jeg også jobben med dysene på min Yanmar 4JHE 44Hp fra 1986 hvor de ikke hadde vært ute siden båten var ny. Jeg fikk mindre røyk og 200RPM høyere max-turtall etter skifte av dysenspissene. Og rent subjektivt syntes jeg motorlyden ble "mykere". Ved måling før skifte varierte åpningstrykket 50 - 60kg/cm2 mellom dysene, og forstøvingen var helt "ræva". Etter skifte og oppshimsing forstøvet de fint og alle hadde åpningstrykk på 205kg/cm2. Ved demontering/montering er det greit å sjekke at teflon-pakningene er på plass og er hele og ikke beskadiget. Jeg hadde forøvrig en lang tråd om denne jobben her på forumet som finnes her.

 

bilde

 

 

 

 

Her et bilde av dysene rett etter at de er tatt ut, og et detaljbilde av selve dysespissen på en av dem.

 

bilde

 

 

 

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å rengjøre noe før jeg leverte inn dysene, men jeg gjorde det like vel. Her bilder av en dysespiss før og etter rengjøring med børste og White Spirit. Før vask var hullene i dysespissen omtrent umulig å se.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Arbeidspengene for 4 dyser inkl. verksted materiell var kr. 1178,75, og pris for hver ny dysespiss kr.917,50. Så for meg kom det på kr.4848,75 for 4 dyser, - gode som nye. Men det var altså for 4 år siden hos et Bosh verksted.

 

Og som sagt. hele tråden om mitt bytte av dysespisser finnes her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg hadde lest din utmerkede tråd om dette i forkant , og det var nok det som gjorde at jeg endelig tok fatt på jobben. Siden min motor ikke er helt identisk, og siden folk ofte søker info spesifikt om sin motor laget jeg derfor en egen tråd med hovedvekt på selve demonteringsarbeidet, da mange søker slik informasjon. Mens dysene nå er til reparasjon har jeg hatt stor glede av å lese de verkstedmanualene du har lastet opp i Sagaforumet. :thumbsup: Der fant jeg bl.a. opplysninger om tiltrekkingsmoment for dyserørene og mye annet nyttig. Det eneste jeg savner er tips om evt. rengjøring av hullene til dyserørene i blokka. Mine dyserør var som du ser ikke mindre skitne enn dine, og det vil føles langt bedre å sette de rengjort tilbake i et rent hull. :smiley:

 

Videre nevner du at teflonpakningene bør sjekkes, men det er jo ikke så godt å se noe nedi der. Tips?

Link to post

Tips on teflonpakningene har jeg nok ikke. Kanskje en stiv ståltråd med en krok på for å få de ut? Sannelig om jeg vet. Jeg mener å huske at jeg slo meg til ro med at de befant seg et sted "der nede" og sikkert var OK. Men en grei måte for å sjekke at de tetter er vel å smøre på litt Zalovann på toppen etter at dysene er på plass og se om det bobler når motoren går?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ny oppdatering: Fikk regningen fra Båthuset I Arendal i dag. 4 dysepakninger (Hylse) = Kr. 277 + 4 setepakninger (dyse) = kr. 110 + 4 dyser = kr. 3204 + Arbeid/miljøavgift/ verkstedmatr.= 1646. Pluss moms. Regning total= Kr. 6547. Dessverre så blir det en stund til jeg får testet det endelige resultatet med den vinteren som har kommet her nå.

 

Hvis jeg skal klage på noe så er det at jeg ikke har blitt kontaktet av verkstedet underveis, før regningen kom i posten. På det området får de ikke plusspoeng av meg, men det kommer de til å få beskjed om. Med ønske om væromslag, god helg!

:smiley:

Link to post

Kjempeflott tråd. Blir nok bra med nye dysepisser. Men mulig det kunne vært lurt med en turbo vask. Noe som står i yanmar manualen. Kjør motor varm, ta av luftfilter, legg opp til 2500 rpm i fri, bland zalovann på ketsjup flaske, dusj inn en forsiktig stråle, du vil se en røyk uten like. Når flasken en tom, skyll med rent vann. Samme flaske. Jeg hadde en sollux 27 med 4lhhte 140 hk fikk 200 rpm mer. Straff motor i 10 -15 min på full gnu. Det var etter mine dyster ble funnet til ca 60% de kunne justeres. Yanmar motorer må kjøres litt hardt for å holde de rene. Snekkefart med turbo motor sorter turbo, turbo kobler ikke inne før ca 1800 rpm.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
  • 1 måned senere...

Oppdatering.

 

Slik så dysene/dyserørene ut etter overhaling:

 

bilde

 

Merk at skiven/ setepakningen er løs. Litt plunder i forbindelse med monteringen, men det gikk.

 

Før monteringsjobben laget jeg meg et "sugerør" til støvsugeren for å rengjøre hullene til dyserørene:

 

bilde

 

Støvsuget først hele toppen av motoren grundig. Deretter hullene til dyserørene. "Patentet" fungerte utmerket:

 

bilde

 

Så monterte jeg dyserørene og skrudde fast. Ifølge informasjon jeg har funnet på nettet skal tiltrekkingsmomentet være 4-4,5 kg/m på mutterne som holder dyserørene fast. Jeg synes dette hørtes mye ut, i forhold til hvor lette de var å løsne ved demontering. Noen som kan bekrefte/ korrigere opplysninger vedr. momentet? I første omgang har jeg trukket til med 2,5 kg/m.

Jeg monterte så nytt dieselfilter, Tappet vannutskilleren og utførte lufteprosedyre. Startet umiddelbart. Gikk veldig pent. Planen er sjøsetting om 5 dager så skulle gjerne fått bekreftet tiltrekkingsmomentet. Anyone?

Link to post
.............................

Så monterte jeg dyserørene og skrudde fast. Ifølge informasjon jeg har funnet på nettet skal tiltrekkingsmomentet være 4-4,5 kg/m på mutterne som holder dyserørene fast. Jeg synes dette hørtes mye ut, i forhold til hvor lette de var å løsne ved demontering. Noen som kan bekrefte/ korrigere opplysninger vedr. momentet? I første omgang har jeg trukket til med 2,5 kg/m.

.........

 

Tiltrekningsmoment avhenger av gjengedimensjonen (blant annet). På min CR motor har jeg M8 som skal trekkes til med 3.5 kgm. Det anbefales sterkt å trekke til med anbefalt riktig moment under montasjen og ettertrekke etter at motoren har blit kjørt litt på last. Samtidig bør en en sjekke mhp. lekkasje langs dyserørene. At titrekningsmomentet virket lite ved demonteringen kan indikere at boltene og kobberskivene har satt seg litt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 2 uker senere...

Foreløpig oppdatering: Motor virker til å ha bedre respons. Ryker ved oppstart, men nå er det jo ganske kaldt. Røyken er blå, så det indikerer olje. Men jeg hadde jo fuktet noen kluter i olje som lå som beskyttelse i hullene i blokka mens dyseerøra var ute, så noe olje har nok havnet i sylinderne og skal jo forbrennes først. Ang. oljefilm på vannet så virket det også som før, men jeg må gi systemet tid til å evt. kvitte seg med gamle rester før jeg konkluderer. Fortsettelse følger etter litt bruk.

Link to post
  • 4 år senere...

Jeg har demontert dysene på min Yaanmar 4jh3-dte og sendt de inn til overhaling. Alle spissene måtte byttes. Det refereres til kobberpakninger her, men det har jeg ikke sett på motoren eller i reparasjonsmalen, er det setepakningene man mener?

Disse teflonpakningene (heat protectors/insulation protector) kan jeg heller ikke se nede i hullet, skal det være mulig å se?

 

dyse.JPG.cfef2f47bf96a4bfb576b0981eac1614.JPG

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...