Jump to content

Erfaringer med IPU diesel renser?

Jonas78

Recommended Posts

Hei, jeg traff en på en båtmesse i Bergen i fjor som viste en diesel renser. Han puttet "alt mulig" i dieselen og visten hvordan renseren skilte dette ut. Den skal visst være effektiv mot dieseldyr, og skiller ut vann fra dieselen. Man monterer den mellom tanken og første filter.

Er det noen som har erfaringer med dette, finnes det flere ulike løsninger og er dette noe som virker?

Fikk vedlagt en reportasje fra båtmagasinet som jeg har lagt ut, se link https://dl.dropboxusercontent.com/u/31841957/img-X08132151-0001.pdf

Mvh Jon Andreas

Kommentar fra moderator: lagt til produktnavn i tittelen

Bruk vest!

Guest Avmønstret#

Egen vannutskiller før dieselfilteret, sikkert kjekt det men de fleste filtre har vel dette uansett så... vet ikke helt. Ville vel heller lagt penger i et slikt filter med to holdere så en kan skifte filter mens motoren går.

----

Forøvrig så kan ingenting som ligger etter tanken være effektivt mot dieseldyr, det bør vel helst ordnes opp i før det kommer ut av tanken :-)

Forøvrig så kan ingenting som ligger etter tanken være effektivt mot dieseldyr, det bør vel helst ordnes opp i før det kommer ut av tanken :-)

Om jeg har forstått funksjonaliteten riktig, er det det som gjør denne pumpen så attraktiv, at den tar dieseldyr og dermed minsker risikoen for at motoren stopper.

Bruk vest!

Guest Avmønstret#

Om jeg har forstått funksjonaliteten riktig, er det det som gjør denne pumpen så attraktiv, at den tar dieseldyr og dermed minsker risikoen for at motoren stopper.

Vel, en ren vannutskiller tar neppe mer dieseldyr enn hva et filter+ vannutskiller gjør, vil jeg tro? Eller om den gjør det så lurer jeg veldig på hvorfor...

Mange varianter av rene vannutskillere på ebay, men ingen så dyre... her et et eksempel:

http://www.ebay.com/itm/1x-Marine-Diesel-Water-Separator-2-x-FPA9012-WS002-/321027455426?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4abeba39c2

Pinkvin; takk for tips. Skal undersøke litt mer hva den egentlig gjør utover å skille ut vannet. Men om det viser seg at denne kan fjerne dieseldyr før man får det inn i filtrene, vil det ikke da være en bra "dings"? (forøvrig om den klarer det, vil man jo egentlig ikke trenge filtere, så regner med at den ikke tar alt.)

Bruk vest!

Det er ingen pumpe.

Det er en vannutskiller uten filtre eller bevegelige deler - står der at lese i teksten -

Det står også at den har noen metallplater i seg som skiller vannet fra dieselen, slik at vannet kommer ut av dreneringsslangen.... javel... men avfallsstoffene fra dieseldyr (det er det som tettet filtre og ikke dyrene) - skjønner jeg ikke helt hvordan disse platene skal klare å fange opp og kvitte seg med før ting går tett.

Guffa etter diseldyr ligger helt i ro nederst i tanken din mens dyrene lever i skillet mellom vann og diesel. Når du en dag blir overrasket av mye sjø, velger denne guffa i bunnen av tanken å svinge seg i dansen og bli med opp stigerøret til motor og først få turtallet på motoren din til å svinge etter hvert som guffa tetter filtrene sakte men sikkert.... så stopper motoren og du er i deap shit om du ikke har seil.

Noen metallplater i en vannutskiller, har jeg vanskelig for å forstå at skal klare å ta seg av dette angrepet når det først kommer.

MEN... jeg har tatt feil før,,,

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

RSL sendte en mail, blir spennende å se hva jeg får til svar. Det er pussig om den kun klarer å skille ut vann, for det finnes det jo rimelige varianter av hos mange leverandører.

Bruk vest!

Guest Avmønstret#

Når du en dag blir overrasket av mye sjø, velger denne guffa i bunnen av tanken å svinge seg i dansen og bli med opp stigerøret til motor og først få turtallet på motoren din til å svinge etter hvert som guffa tetter filtrene sakte men sikkert.... så stopper motoren og du er i deap shit om du ikke har seil.

Og akkurat da ville jeg vært glad om jeg la pengene i en sånn dobbelgreie som gjør det mulig å skifte filter "hot swap", som det så fint heter i stedet for (nok en) vannutskiller.

Men om jeg i utgangspunktet hadde dieselfiltre uten vannutskiller (noen båter som har det?) så ville jeg absolutt vært positiv til å montere en vannutskiller før filterne, men prisen da.... er ikke den stiv?

En sånn dobbeltgreie som du så flott forklarer det, har lenge vært på ønskelisten, men den også koster en del. Etter at jeg ble kvitt dieseldyrfarmen og fikk skiftet fødepumpe (som også var litt gåen), har det liksom blitt nedprioritert.... grmf... det angrer jeg garantert på den dagen jeg skulle hatt en slik.

Det å kunne skifte til nytt filter etter kun et lite dypdykk i motorrommet uten å måtte tenke på lufting og dieselsøl før etter man er trygt i havn, skal tilbake på ønskelisten....

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei, ja den ser veldig lik ut! Bra funnet :-)

Om jeg forstår demoen rett, heller han kaffe +gruff i dieselen for å simulere smuss og dieseldyr(?) og viser hvordan renseren klarer å rense dieselen. Er det slik dere oppfatter demoen også? Om jeg forstår konseptet rett skal altså denne ta knekken på grums fra dieseldyr samt vann i tanken?

Bruk vest!

Tydeligvis effektiv på pulverkaffe, men det vil vel en ordinær vannutskiller med filter også være. Hvor effektiv den er på slimete disesedyrguffe er en helt annen sak. Hvem trenger vel et kaffefilter i motorrommet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei alle! Da har jeg hatt en hyggelig samtale med han som er kontaktpersonen for diesel renseren. Han var veldig klar på at den også tok grumset fra diesel dyr (de brukte det på egne anleggsmaskiner)

Jeg har avtalt med han at jeg tar en tur ut til de i neste uke, og tar med noe dårlig diesel slik at jeg kan få prøve renseren. Her kommer utfordringen. Kan noen hjelpe meg å skaffe noen liter med dårlig diesel full av grums fra diesel dyr? Jeg bor i Bergen og kan hente dette i Bergensområdet. Jeg tenkte da at jeg kunne filme hvordan det fungerer, og lagt ut filmen etterpå.

Mvh Jon A

Edited by Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Jeg synes slike nyvinninger er spennende å følge med på. :thumbsup:

Men stiller meg spørsmålet om det er så mye mer effektivt som en vanlig god vannutskiller med forfilter?

Prisen er jo og noe. Ser de "vanlige" doble forfiltrene med vender ligger ligger på rundt 2300,- eller deromkring mens her er vi laaaangt over...

Må muligens ha en vannutskiller utenom?

Racor sitt forfilter med vannutskiller og manuell pumpe for lufting integrert ligger på rundt 1800,-

Det som taler positivt for denne nyvinningen er at det er ikke noe filterbytte så de årlige kostnadene er fraværende.

Edited by Gudrun (see edit history)

Lars; Reagerte på den jeg også. Tror den tabellen er "snudd opp ned" ift pris. Jeg fikk pris på 5513 for den minste modellen (jeg har en motor på hele 18 HK :-)

Jeg gleder meg veldig til å teste, håper noen kan hjelpe meg å skaffe noe grumsete diesel.

Bruk vest!

Guest Avmønstret#

Jeg synes slike nyvinninger er spennende å følge med på. :thumbsup:

Men stiller meg spørsmålet om det er så mye mer effektivt som en vanlig god vannutskiller med forfilter?

Men er det en nyvinning, ligger mange varianter rene vannutskillere på ebay, endog Yanmar original, til en brøkdel av prisen.

Men er det en nyvinning, ligger mange varianter rene vannutskillere på ebay, endog Yanmar original, til en brøkdel av prisen.

Akkurat det lurer jeg på også, vil de ordinære vannutskillerne som ligger ute evt klare det samme?

Bruk vest!

Om jeg forstår demoen rett, heller han kaffe +gruff i dieselen for å simulere smuss og dieseldyr(?) og viser hvordan renseren klarer å rense dieselen. Er det slik dere oppfatter demoen også?

Nei, ser ut som en heilt vanlig vannutskiller. Vannet er tilsatt pulverkaffi for å vise farget vann lettere.

Tydeligvis effektiv på pulverkaffe, men det vil vel en ordinær vannutskiller med filter også være.

:thumbsup:

Det som taler positivt for denne nyvinningen er at det er ikke noe filterbytte så de årlige kostnadene er fraværende.

Eg trur det er misforståelse, dette skal ikkje erstatte filter. Det skal settes inn som en ekstra vannutskiller mellom tank og filter. Vanlige filtersystemer tar bittesmå partikler. Eldre motorer kjøres ofte på 10micron, commonrail skal helst ned i 2-3micron. De groveste "normalfolter" er 40micron. Diesel som er filtrert i 40 micron vil sjå heilt rein ut for øyet kan ikkje sjå mindre partikler en 40micron.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Filterskifte slipper man ikke helt unna da disse har en tendens til å truttne over tid.

For min del er jeg ikke ute etter å slippe å bytte filter, men jeg er er på jakt etter noen som kan øke sikkerheten når jeg er ute i skvalpete sjø om jeg har dritt tanken. Så det springene punktet for min del er om den klarer å skille ut det som tetter filtrene f.eks fra dieseldyr. I tillegg vil jeg gjøre årlig filterbytte.

Jeg skriver det i hver post jeg gjør i denne tråden;

Hjelp meg å skaffe dårlig diesel med grums fra dieseldyr, slik at jeg kan teste den i neste uke. Jeg kan hente i Bergensregionen.

Edited by Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!