Jonas78 Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Bare løfter denne, er det noen som har tips på hvordan jeg får tak i diesel med grums fra dieseldyr slik at jeg kan teste renseren? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
RSL Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 hmmm... de to gangene jeg har hatt slike udyr på tanken (ikke samme båt), har de havnet i en spillbeholder temmelig fort. Det er liksom ikke noe jeg har spart på og nå er tanken min ren. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hakkannen Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har stående en dunk med 7-8 liter dieseldyrgugge etter tanksjauen i vår. Så er du innom Stavanger-kanten på din vei, send meg en IM Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Har stående en dunk med 7-8 liter dieseldyrgugge etter tanksjauen i vår. Så er du innom Stavanger-kanten på din vei, send meg en IM Takker! Jeg skal mest sannsynlig til Stavanger neste uke. Men jeg regner med at jeg flyr, det er vel ikke det enkleste å få med seg på flyet... Ihvertfall ikke i håndbagasjen. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 (redigert) Hei folkens, tok litt lenger tid å få ordnet dette enn jeg tenkte. Nå har jeg avtalt med Hakkannen å hente diesel i Stavanger i neste uke, og at jeg drar ut til leverandøren med dette mot slutten av uken eller tidlig uken etter. Oppdateringer følger Redigert 17.Januar.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 (redigert) Da har jeg fått hentet en 5? liters kanne med diesel fra Hakkannen. Takk for hjelpen, og takk for hyggelig prat! Blir spennende å prøve den ila neste uke. Jeg og Hakkannen diskuterte litt dieselen som jeg fikk. Den var hentet fra en tank med et svært gjørmete tank med diesel dyr, men ikke fra det nederste laget med den tykkeste gjørmen. Dieselen som var hentet ut var fra det laget som var rett over gjørmen, før Hakkannen tørket vekk resten med klut. Vi diskuterte oss frem til at dieselen fra dette laget var et bra utgangspunkt for en test, da mest sannsynlig er det dette laget som virvles opp og går inn i filteret. Dieselen bærer tydelig preg av å inneholde grums. Skal prøve å legge ut et bilde av dieselen når jeg kommer hjem, orket ikke å helle det over på plastglass for å ta bilde her på hotellrommet i Stavanger... Hva tenker dere, tror dere at det er rett konklusjon med tanke på at det blir reelt å teste diesel fra dette sjiktet? Mvh Jon A Redigert 21.Januar.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Hei, beklager at det går litt tregt, men det har vært litt å gjøre på jobben, så håpet er at ila slutten av neste uke, skal jeg ha kommet meg ut på Ågotnes. Her er et bilde av dieselen jeg fikk av Hakkannen. Kvalifiserer dette for å teste tenker dere? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 2.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 (redigert) Hei! Beklager at det har tatt litt tid før jeg har fått testet denne, men nå har jeg vært en tur på Ågotnes og prøvd dieselrenseren. Jeg hadde med dieselen jeg fikk av Hakkannen, dette var en diesel med veldig små partikler fra dieseldyr. I tillegg hadde Gantic med noe skikkelig gjørmete diesel fra en tank de hadde fått inn for å fikse. Dette blandet vi i og kjørte gjennom for å teste. Jeg har lastet opp en video fra testen. Konklusjon fra testen. Det ser ut som dieselrenseren klarer å rense dieselen. Den fjernet lett det gjørmete grumset fra dieseldyr. Det veldig finkornete grumset fra Hakkannen sin diesel tok den ikke. Konkulsjonen som jeg da trekker er at denne renseren kan være svært nyttig i situasjoner da grumset fra tanken virvles opp, og kan forhindre at dieselfiltrene tettes akutt. Det den ikke forhindrer er de små partiklene fra dieseldyr som tetter filtrene over lang tid dersom man ikke bytter disse. Konklusjon- jeg tror dette kan være en god forsikring mot akutt tette filtre i grov sjø. Redigert 2.Februar.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hakkannen Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Flott at du fikk bruk for dieselen Og ikke minst at det ble et brukbart resultat! Så en konklusjon kan gjerne også være at renseren er spesielt nyttig hvis man ikke har anledning å komme til å rense tanken? Vet det har vært oppe flere ganger tidligere at folk ikke har mannhull eller ikke kommer skikkelig til, vil tro dieselrenseren da kan ha en misjon. Selv har jeg mannhull og tok som nevnt sjauen med å vaske dieseltanken innvendig i fjor vår. Måtte lage mannhull og luker til disse, da det ikke var slikt fra før. Mye arbeid, skittent var det og. Hadde en slik dieselrenser vært brukt jevnlig opp gjennom årene kan det være at jeg hadde sluppet å spa ut så mye drit fra bunn av tanken. Vil tro at bruk over lengre tid kan hindre oppbygging av tykke lag med drit. Men det vil jo en eventuell langvarig test vise bedre enn synsing sånn sett. Utfordringen er å få til en forholdsvis vitenskapelig og langvarig test. Tenker hvis noen med to tanker ombord kun renser dieselen fra den ene tanken gjennom noen år vil kunne gi et interessant resultat. Hvis begge tankene åpnes etter disse årene ser man raskt om det er noen signifikant forskjell i mengde drit som ligger på bunn. Forutsetter da at begge tanker blir fylt samtidig fra samme dieselpåfylling og at begge tanker også blir tappet ned (brukt) samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Bompe Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Jeg var på den samme messen i Bergen og såg denne bli demonstrert, det imponerte på meg og jeg besluttet meg for å kjøpe en slik en til min seilbåt. Problemet var att seilbåten ikke var innkjøpt enda, nå er seilbåten kjøpt og der sitter det ett Racon filter/vannutskiller og den presterer med samme kvaliteter. Fordelen med dette er att det i tillegg har ett filter om noe drit skulle komme å langt. Finnes og som duplex om det ene skulle gå tett. ulempen er att det er vanskeligere å tømme, den skruen er ikke så lett å åpne som den ser ut! Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 8.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Hmm, spennende! Tar den dieseldyr på samme måten? Med de filtrene tar den gjerne finpartiklene også? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Mix Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 den skruen er ikke så lett å åpne som den ser ut! Har litt mer sans for Separ sin konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 8.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Kjenner dere prisene på noen av disse? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hakkannen Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Maritim har Racor sin variant. Jeg har en slik i min båt, den med plastkuppel under. Er lett å se når det trengs litt tapping av vann og grums i bunn av kuppelen. Noe som minner meg på at jeg snart må få tappet litt, synes å huske det var en 3-4 cm med tjafs i bunn sist jeg så etter Vurderer å bytte i en dobbel variant, vil tro den er hakket sikrere i grov sjø og med mye slam på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Lekang er importør for Separ. Forhandleroversikt finnes på hjemmesidene deres. parts.no er forhandler i Bergen. Separ filtere og innsatser har vært rimeligere enn Racor, om de er det idag vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 (redigert) Hei, nå har jeg lest litt mer om dette, og tror jeg har forstått de ulike løsningene. Separ og Racor sine løsninger er filterløsninger, mens gantic sin løsning er vedlikeholdsfri, dvs det er ikke noen filter eller deler som må byttes på denne. Parts.no anbefalte meg å bytte det enkle grovfiltere jeg har i dag, til en duplex løsning på grovfilter, der de har to filtre, og om du får problemer med tett filter, vrir du bare handelen til backupfilteret slik at du har et rent filter og ikke trenger å bytte mens du er på fjorden. Så bytter du evt når du er i rolig farvann. Den ultimate kombinasjonen er kanskje en duplex løsning på grovfilter og Gantic sin renseløsning før grovfilteret? Da har vel man ganske stor sikkerhet for at det ikke skal bli tull...? Redigert 24.Februar.2015 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.