Jump to content

Prosjekt nytt styrhus , forslag til kledning

Breines

Recommended Posts

Bygger nytt styrhus til min tresjark. Det gamle var så råtefyllt at man kunne løfte talet av med bare nevene når masta var demontert.

Først litt historikk fra starten i høst:

Før prosjektstart

bilde

Dag 1 på land fikk vi revet ned masteparten av det gamle

bilde

Dag 2 , innkorting av romluke, ny dekkspant og plank et stykke

bilde

Dag 3 byggstart, 18mm kryssfiner skjæres ut og falses for vinduer

bilde

Dag 4 , montering ved hjelp av fuge av epoxy og filler

bilde

Dag 5, mer montering og lektring

bilde

bilde

Dag 6 bød på regn og vind , som medførte insmøring av nybygg med 3 strøk epoxy under pressenning ( å ingen bildetaking)

Dag 7, hvitmaling

bilde

Dag 8 rydder vi på land å går båten til hjemhavn i Harstad for innliming av vinduer. ( luftig hjemreise med andre ord)

bilde

Og så kom hverdagen og skole , men med litt helgeflikking før snøen kom er status utvendig ca slik:

bilde

bilde

bilde

I juleferien har jeg begynt så smått å isolere og bygge dash, men spekulere på hvor man får tak i en type tynn finer av treverk som kan limes på xps isolasjonen, evt lys treimitasjon. Max tykkelse 5mm helst tynnere.

bilde

Har isolert i taket som pri 1 da det iser voldsomt med landvarme stående på

bilde

Og startet så vidt på dash

bilde

Og hiver med et vidvinkel bilde av hvordan det så ut i sommer

bilde

Innvendig gjenstår nå

- kobling av el

- oppkobling av innvendig ror ( hadde bare auto inne før)

- isolering (50mm xps isopor)

- kledning

Utvendig glenstår:

- ny mast med utstyr

- lanterner

- arbeidslys dekk

- ny rustfri garnrulle

- ny garnrenne

Forhåpentlig blir jeg ferdig med effektivt helgearbeid før vinterfisking i lofoten i mars .

Skal oppdatere underveis.

Ønsker innspill på ulike kledninger med "tre-look". Ønsker ikke dette skai-trekket som er så mange steder. Tenker en eller annen plast eller trelaminar til en overkommelig penge.

Er glad for tilbakemeldinger og kommentarer

Hva med å beise finer og behandle denne med en god og hard lakk? Eneste platetypen som blir så tynn som jeg kommer på er aquetile som er 6,5mm men da prater vi baderomsfliser og det spørs om de har noe som ligner trevirke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hva med å beise finer og behandle denne med en god og hard lakk? Eneste platetypen som blir så tynn som jeg kommer på er aquetile som er 6,5mm men da prater vi baderomsfliser og det spørs om de har noe som ligner trevirke

Platene bør være lett å kutte til, med feks stikksag el feisag da jeg har mange vinkler, kriker og kroker. Da er kanskje fliser upraktisk.

Så for meg noe ala det som lå på respatexbodene før i tiden, med trebilde eller tynnfiner av plank som bruker i møbelindustrien. Men jeg har ingen aning om pris, produktnavn eller leverandør på noe slikt.

Se nederste innlegg i denne tråden, de platene er bare 1,2 mm tykke. Blir kanskje tynt rett på "isoporen" selv om du bruker en hard type? https://baatplassen.no/i/topic/8405-respatex/

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Imponerende arbeid, og flott styrhus. Enig at det kler båten. Det du ser etter er ren laminat. Neppe noe som du får på byggevaren eller i båtutstyrsbutikk, men møbelsnekkere bestiller dette feks fra Perstorp. Ville kontaktet Perstorp Norge, og sjekket om du kan kjøpe direkte, eventuelt om det er noen lokalt du kan kjøpe gjennom. Siden du har relativt små flater, og høres ut som du er litt fleksibel på mønster, kunne du jo også spørre om de har noe inne med transportskade feks.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Takker for skryt, og legger til at jeg ikke var alene den hektiske uken på land :)

Respatextråden er interessant, skal forhøre meg hos den lokale byggevarehandelen.

Søker opp Perstorp på nett, men finner bare kjemikalier. Og at laminatproduksjon er under navnat 'Pergo', som har gulvlaminat. Denne er vel ca 9mm, noe jeg synes blir litt voldsom dim å bare lime på. Men det er mulig det lar seg gjøre...

Mye har nok skjedd siden jeg jobbet som arkitekt og spesifiserte laminat i beskrivelsene. Ville tatt en telefon til Perstorp uansett, kanskje de kan sette deg på sporet. Respatex er også laminat, bare et annet merkenavn. Det du skal ha er kun overflateskiktet, som pleier og limes feks på kryssfiner. Om du limer dette direkte på xpsplater vil du ikke ha skrufeste til feks instrumenter. Da trenger du finer på baksiden.

Ser poenget med feste for utsyr, men jeg har planer om at alt teknisk utstyr som 'ruver' (plotter, radar og ekkolodd) nå skal få plass på venste dash, og gasshendel, brytere, autostyring, motorinstrument skal ligge innfelt i høyre dash. På dashen legger jeg et vanntett gulvbelegg , og har finer under for skrufeste.

Har forrester pusset å lakket det gamle instrumentpanelet, slik at det passer bedre inn i det nye.

1389297414.jpg

Har også fått tak i et ordentlig kompass, jeg tenker å felle ned i høyre dash foran styreposisjon.

1389296486.jpg

Kompasset skal ha blitt tatt ut av MK Sjøliv før kondemnering. Tenkte det ville se bra ut med et kompass, selv om avviket sikkert blir stort uten orginalt kompasshus.

Videre har jeg tenkt å ha elfordelingen under dash og har laget 'luke' for å tilgang til denne.

1389296864.jpg

Elfordelingen blir 20 relestyrte 'kurser' for å stå friere i forhold til valg av brytertyper og mulighet til endevending (bryter til feks dekkslys og spylepumpe på flere steder)

1389297089.jpg

I morgen er det fridag fra skole, og mulig langhelg i styrhuset :) . Og så ringe litt rundt ang kledning.

Da jeg var baki arbeidsbilen idag slo det meg at her er jo veggene kledd med en plate på rundt 5 mm som både er hard og gir skrufeste, disse platene er hvite. Vet ikke hva de heter men at det finnes plater til ditt formål er helt sikkert

Ja si det skal prøve å se om jeg kan se det imorgen, bilen er en Iveco varebil (reg som liten lastebil) bra skrufeste i de da jeg har skrudd fast knaggen for oppheng av skjøteledninger etc i de. Tåler en støyt og ser ut til å tåle godt med fukt påkjenning

Søkte litt rundt på nettet etter du nevnte bil, på bil-interiørplater og kom over ARPA (1,2mm høytrykkslaminat) og Trespa (6mm høytrykkslaminat)

http://www.trespa.com/uk/products#range/3&use/4&colorgroup/5&type/2&

http://products.arpaindustriale.com/en

Begge forhandles av norske vink

http://www.vink.no/nb-NO/Bruksområde/Bygg-Glass/Trespa®-høytrykklaminat-plater/ARPA--tynnlaminat-og-kompaktlaminat-for-interiør-(melaminoverflate).aspx

Har sendt dem en mail for å høre om pris og levering. Spent å se om dette er innen rekkevidde.

Om eg skal seia noko om den elfordelingen - bruk relesokler, f. eks denne: bilde

Det gir ein skikkelig sjans til å skifta eit rele i full fart, uten å lura på hvilken ledning skal hvor. Ein annen ting er å laga ei merking i begge endane på alle desse ledningane, slik at der blir ein skikkelig sjans til feilsøking seinare.

Magne

Edit: Bildet er stjålet på Biltema si nettside

Redigert av Dinamo (see edit history)

Bygger nytt styrhus til min tresjark. Det gamle var så råtefyllt at man kunne løfte talet av med bare nevene når masta var demontert.

Først litt historikk fra starten i høst:

Før prosjektstart

bilde

Dag 1 på land fikk vi revet ned masteparten av det gamle

bilde

Dag 2 , innkorting av romluke, ny dekkspant og plank et stykke

bilde

Dag 3 byggstart, 18mm kryssfiner skjæres ut og falses for vinduer

bilde

Dag 4 , montering ved hjelp av fuge av epoxy og filler

bilde

Dag 5, mer montering og lektring

bilde

bilde

Dag 6 bød på regn og vind , som medførte insmøring av nybygg med 3 strøk epoxy under pressenning ( å ingen bildetaking)

Dag 7, hvitmaling

bilde

Dag 8 rydder vi på land å går båten til hjemhavn i Harstad for innliming av vinduer. ( luftig hjemreise med andre ord)

bilde

Og så kom hverdagen og skole , men med litt helgeflikking før snøen kom er status utvendig ca slik:

bilde

bilde

bilde

I juleferien har jeg begynt så smått å isolere og bygge dash, men spekulere på hvor man får tak i en type tynn finer av treverk som kan limes på xps isolasjonen, evt lys treimitasjon. Max tykkelse 5mm helst tynnere.

bilde

Har isolert i taket som pri 1 da det iser voldsomt med landvarme stående på

bilde

Og startet så vidt på dash

bilde

Og hiver med et vidvinkel bilde av hvordan det så ut i sommer

bilde

Innvendig gjenstår nå

- kobling av el

- oppkobling av innvendig ror ( hadde bare auto inne før)

- isolering (50mm xps isopor)

- kledning

Utvendig glenstår:

- ny mast med utstyr

- lanterner

- arbeidslys dekk

- ny rustfri garnrulle

- ny garnrenne

Forhåpentlig blir jeg ferdig med effektivt helgearbeid før vinterfisking i lofoten i mars .

Skal oppdatere underveis.

Ønsker innspill på ulike kledninger med "tre-look". Ønsker ikke dette skai-trekket som er så mange steder. Tenker en eller annen plast eller trelaminar til en overkommelig penge.

Er glad for tilbakemeldinger og kommentarer

I min före detta Westfjord 28 var jag lei av den gamle "trecken" i doghousen och på toaletten som lossnade och såg för jä..... ut.

Ville inte limma på samma skiten igen så vad göra?. Bort med allt gammalt slipa och lite spackling. Limmade sådan glasfiberväv som sätts hemma i huset och finns i olika struktur o mönster. Målade sedan 3 ggr med vattenbaserad plastfärg. Resultatet blev överaskande bra.

Detta var 8-9 år sedan och traff nuvarande ägare i sommar och var ombord o tittade. Såg fortfarande bra ut och inte lossnat någon stans.

Nuvarande ägare hade även treckt om ruffen på samma dätt och även detta såg bra ut.

Bra yta att hålla rent och blir det illa så är det lätt att måla om. Inte lika fint som trä men lätt snabbt och billigt att få ett bra resultat.

Har nu även sett att detta börjar komma på visss platser i nya båtar.

Ett annat alternativ som är mycket arbete och svårjobbat är "evighetsmsterialet" Perstorp som är 2 mm tjockt o finns i alla träimitationer och färger. Väljer du detta så behöver du aldrig göra något mera och troliktvis inte nästa ägare heller.

Tål nästan allt men är riktig skit att jobba med.

Bäst är att såga med fin diamantklinga eller skära med linjal o kniv.

Lycka till.

Redigert av Svensk (see edit history)

Fikk svar angående ARPA og TRESPA plater at de kun leverte engros til store ( større enn mitt) prosjekter. I mellomtiden var jeg på coop OBS og fant til min overaskelse en gulvlaminat fra Pergo på bare 6mm (uten 'lyddempelag') og jeg tenker kanskje det er mulig å lime det på vegg. Plankene veier heller ikke mye.

Status i båten er at jeg har begynt det møysommelige arbeidet å legge xps på flatene med vindu. Har bestillt en brun 'skai' til å lage sittebenk av som kom godt med i 'smyget' av vinduene.

1389447900.jpg

1389447951.jpg

1389447999.jpg

Om eg skal seia noko om den elfordelingen - bruk relesokler, f. eks denne: 42-314_l.jpg

Det gir ein skikkelig sjans til å skifta eit rele i full fart, uten å lura på hvilken ledning skal hvor. Ein annen ting er å laga ei merking i begge endane på alle desse ledningane, slik at der blir ein skikkelig sjans til feilsøking seinare.

Magne

Edit: Bildet er stjålet på Biltema si nettside

Vurderte dette da vi planla tavla, men vi kom frem til at vi ikke ville ha 'ledningsskjøter'. Dessuten skal tavla merkes mer enn slik den fremstår nå, og komprimeres litt i størrelse. Den er 700mm bred nå, og den må ned i 460mm for at jeg skal få den under dashn gjennom luka ;

1389640940.jpg

• 2 uker senere...

Helga har gått med til å koble til ny styrepumpe for styreposisjon inne.

1390410621.jpg

Tanken var først å spare litt penger på å legge kobberrør, men etter å ha brukt en hel dag på bøying i '3D' ga jeg opp å bøyeplanen. Det ble heller ikke dyrt å få slådd slanger hos dunlop hiflex. 860,- for 3 lengder på 1,5m inkludert innsatser til pumpene. Det er absolutt å anbefale, da parallellkoblingen gikk mye lettere.

Har også fått seriekoblet regulatorhendelen slik at jeg har denne inne og. Her brukte jeg en standard teleflexwire og fikk gjenget stoppeknappen inn i begge ender.

1390411239.jpg

Har fått brytere, ledlys og motstander fra ebay, så nå skal jeg prøve å skru sammen et bryterpanel på skolen frem mot neste helg..

• 1 måned senere...

E stund siden siste oppdatering, men noe begynner å komme på plass.

Innbygging av hydreulikkrør til ror og stigning:

bilde

Lakking av dash, Isolering og byggskum:

bilde

Så har jeg så smått begynt med kledning:

bilde

Valget falt på en 6mm klikklaminat de hadde inne på coop obs for 49,- pr m2.

Har forøvrig oppdaget tidenes bygglim som jeg limer laminaten til underlaget med:

http://www.novatech.as/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD735

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Intensivhelga snart over, forhåpentligvis ferdigkoblet med el i morgen. Helga har gått til å kle ferdig inne, og legge tak.

bilde

Så har utstyr kommet opp i masta, dekkslys montert og lanterner

bilde

Har (endelig) fått støvsuget en runde så det er mulig å finne lendningene som skal kobles. Fyllte fort 2 sugeposer...

bilde

Alle ledninger er på plass i dash, så gjenstår det å se om man rekker å koble spaghettien i løpet av morgendagen... Så blir det kanske fiske i påska :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...