Jump to content

Ordentlig god hermetikkmat for båten, finnes det?

Tampeservice

Recommended Posts

I båten er det alltid kjekt med noe mat som er hurtig å tilberede og da tenker jeg på hermetikk som kan lagres lenge i bøtter og spann. Men finnes det noe som er skikkelig godt?

Selv er jeg glad i suppe og under en harrytur tok jeg med meg et par burker med kjøttsuppe som jeg akkurat har inntatt. Aldri sett denne typen før. Denne var faktisk god! Bare å helle i en kjele og tilsette litt vann. Skal prøve å legge ut ett bilde.

Er det så dårlig utvalg i dette landet at man bør bunkre hermetikken i utlandet for få annet enn spaggetti ala capri og joika kaker?

Kjør forslag, håper denne tråden blir tidenes handleliste for god hermetikk fra inn og utland!

Begge ungene elsker spaghetti ala "Afrika" som de sier.

Så det blir det til rask lunsj i båten av og til!

Selv er jeg ikke glad i hermetisk og prøver dermed og lage annet i stedet:)

Minst mulig hermetisk ombord hos oss

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Jepp, bønner er godt -hvis det er noe annet ved siden av og da blir det straks litt "pes" ;-)

Det er jo ikke hver dag på båtturen man gidder eller orker å diske opp med en treretters midt i solsteika på en god sommerdag eller tung regnværsdag. Det er da jeg tenker enkelt men godt.

Om sommeren da vi har våre obligatoriske 3 uker på vannet. Så har vi til dags dato alltid laget ordentlig middag på grillen.

Og de få gangene de regner så blir det på plata i båten!

Eneste gangen vi har ala Afrika er midt på dagen til en varmlunsj av og til :)

Har aldri benyttet hermetikk til middag faktisk....

Så jo vi lager faktisk middag hver dag :)

Men klart hadde jeg funnet noen virkelig gode hermetiske bokser så kunne jeg kanskje brukt det en hang eller 2 .

Trondhjæms - Erter kjøtt og flesk - har jeg på lager til en hver tid.

Det er vel den eneste hermetikken, jeg anser som brukbar både som nødmat og en grei middag.

Aller best er den med en salt svineknoke som man spikker opp og koker i en evighet, men da er det ikke lengre en kjapp nødløsning.

Ellers så vår man kjøttsuppe i posesuppevariant hvor man kan slippe oppi noen små boller med håndrullet kjøttdeig iblandet et egg og litt krydder.

Sammen med litt purreløk (eller gulløk) så blir det etter at det er kokt ferdig et lite herremåltid om man spanderer på seg noen halvstekte rundstykker i samme slengen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Om sommeren da vi har våre obligatoriske 3 uker på vannet. Så har vi til dags dato alltid laget ordentlig middag på grillen.

Og de få gangene de regner så blir det på plata i båten!

Noen har vel litt mer enn 3 ukers båtsesong, så jeg tror vel ikke at trådstarter siktet til akkurat de sommerferiene hvor det regner et par få ganger.

Selv starter jeg båtsesongen så fort isen går og legger den litt tilside i slutten av oktober. Jeg bor i båten, så den blir ikke lagt helt tilside noen gang og akkurat nå, er jeg vel ikke ferdig med båtsesongen 2013 enda, da isen glimrer med sitt fravær. Men jeg skal inrømme at det er mer enn en arbeidsuke mellom hver overnattingstur ut i skjærgården nå på denne tiden av året.

RSL

Ja nå sa jeg I den 3ukers perioden.

I fjor hadde jeg båtsesong fra 1-mars til 7 desember og totalt ca 80 netter i båten så blir mer enn 3 uker. Men jobber fast og har ikke tid til mer enn helger/langhelger ellers i året. Og i beregnet det så har jeg fortsatt ikke hatt hermetikk middag i båten på de 5 årene og ca 310-380 nettene jeg har overnattet.

I tillegg så har jeg noen Dagsturer i skjærgården i løpet av året også :)

80 netter uten hermetikkk, mente du med andre ord og ikke tre uker.

Da vil jeg vel si at du ikke har så mye å bidra med til spørsmålet til trådstarter som spør om noen har noen tips til god hermetikk.

Ditt svar, kan vi da i korthet tolke til: Nei.

RSL

Hadde spørsmålet vært om noen hadde mange netter på sjøen uten å spise hermetikk, ville svaret ditt vært på topic.

Jeg svarte bare på ditt spørsmål.

Og til trådstarter så nevnte jeg at spaghetti ala capri er den eneste hermetikken vi har med for og tilfredsstille barna.

Og at jeg ikke er noen fan av hermetikk, men skulle vi finne noe som faktisk smaker mat, så kan det hende vi anskaffer det til båten.

Dermed er jeg interessert i tråden og hva andre kan komme med av forslag.

Trådstarter nevnte også at det ikke er hver dag man orker diske opp med 3-tettere middag. Det stemmer nok men lage ordentlig mat hver dag det er det flere som orker:)

Så jeg svarte han på det også !

Og at du rsl velger og svare på det innlegget må du stå for selv , og dermed kommer det også ett svar tilbake til deg :)

Det finnes masse godt og forskjelligt.... til priser rundt en Euro per boks.... i alle tyske supermarketer :yesnod::giggle:

Jeg forsyner meg en gang hvert år... om våren... og har en del til overs fremdeles.

Synd at trådstarteren bor så langt unna....... :yesnod:

Hermetikk syns jeg egentlig lite om. Men i båten er det alltid en eller to bokser med brun lapskaus, enkelt og greit og metter godt. Gikk to bokser i sommer på et par impuls overnattinger :-)

Som trådstarter er jeg på jakt etter noe bedre, tror ikke det fins egentlig da..... Smaker nok bare annerledes :-)

Og at du rsl velger og svare på det innlegget må du stå for selv , og dermed kommer det også ett svar tilbake til deg :)

Beklager MaSa,

Jeg legger meg flat. Jeg leste innlegg #9 som ditt første innlegg, men det var det jo slettes ikke.

Tolkningen av innlegg #9 blir veldig annneledes om man er våken nok til å ha fått med seg de du skrev før det.

_______________________ /<-der ligger jegflat

RSL :blush::headbang:

Beklager MaSa,

Jeg legger meg flat. Jeg leste innlegg #9 som ditt første innlegg, men det var det jo slettes ikke.

Tolkningen av innlegg #9 blir veldig annneledes om man er våken nok til å ha fått med seg de du skrev før det.

_______________________ /<-der ligger jegflat

RSL :blush::headbang:

:thumbsup::giggle: Det er stort å innrømme og beklage. :thumbsup:

Joikakaker synes jeg faktisk er helt kurrant hermetikk. I tillegg til Sodd, som er nevnt tidligere. Ellers pleier jeg gjerne å ha et par bokser med mais. Cowboylunsj med stekte pølser, speilegg, sylteagurk og en boks bønner i tomat ( og mye samt og pepper) alt tilberedt i stekepanne, smaker fortreffelig forutsatt fravær av kvinnelig selskap.

Ellers er jeg veldig interessert i eksempler på god hermetikk fra Sverige, Danmark og Tyskland.

Hermetisk Erter, kjøtt og flesk er topp, Trøndersodd greit nok, lapskaus til nøds. Har et lager nederst i klesskapet i båten, sammen med knekkebrød, sardiner i olje, kippers, jædersylte, og pulverkaffe. Da er det faktisk mulig å stikke på guttetur _uten_ å handle i timevis og slepe 13 handleposer ombord først :pray: