Jump to content

Ordentlig god hermetikkmat for båten, finnes det?

Tampeservice

Recommended Posts

fikk frysninger, pulverkaffe er vann som er tilsatt litt kaffesmak :pray::pray::pray: , selvom trådstarter ønsker hermetikk tips så anbefaler jeg å oppsøke en bokhandel . Der finnes det tur mat,campingmat osv- som går like kjapt å lage som å varme en boks hermetikk. Med en stor stekepanne/wok panne går det utrolig kjapt å tilbrede et måltid.

Ikke hermetikk kanskje, men vi har alltid nudler i båten. Blander du inn litt kjøtt eller kyllingrester får du deg et fortreffelig måltid på 3-5 minutter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er det så dårlig utvalg i dette landet at man bør bunkre hermetikken i utlandet for få annet enn spaggetti ala capri og joika kaker?

Hmm ... enten så er utvalget av ferdig middagshermetikk relativt bra her til lands, eller jeg er blind. Jeg tråler jevnlig butikkhyller i Russland, Finland og Sverige på jakt etter middagshermetikk, men synes utvalget er relativt dårlig sammenlignet med det norske utvalget. Jeg mener å huske å ha trålet butikkhyller i en fransk dagligvarebutikk også en gang, og fant én boks som var tiltalende.

Det er jo en del bokser med supper i svenske butikker ... men såfremt det ikke er konsentrat og ment å vannes ut synes jeg det er litt meningsløst å drasse med seg hermetisert vann.

Kanskje jeg rett og slett har på meg "norske briller". Jeg definerer "middagshermetikk" dithen at jeg skal kunne greie meg med én kasserolle og ingen andre tillegg utenom vann og en enkel "stapler" (slik som ris, brød, pasta); koking av ris for så å dumpe joika eller andre typer frikadeller i saus er altså OK. Alt som er mindre enn helbokser blir ellers for pinglete - jeg spiser glatt en helboks med f.eks. pasta i tomatsaus alene. Med disse kriteriene har vi faktisk et relativt rikt utvalg av middagshermetikk i Norge sammenlignet med mange andre land. Jeg antar jeg burde revurdere kravene mine noe.

Jeg savnet ellers oksehalesuppen fra min barndom ... men fant den i Sverige for et par år siden. :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Trondheims Lapskaus (lys og brun) spiste vi alltid på hytta i barndommen og den liker jeg fortsatt. Kjøpte den til og med på supern på gran canaria for noen år siden:)

En maisboks med en dært smør og grillkrydder oppi er godt tilbehør. Har bare laget derpå grillen men funker vel på en stekeplate kanskje?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Guest Avmønstret#

Trondheims Lapskaus (lys og brun) spiste vi alltid på hytta i barndommen og den liker jeg fortsatt.

Jeg liker også den godt :-) Og ernæringsmessig og sunnhetsmessig, om det er lov å nevne ;-), så er dette helt kurant som middag. Også helt ok med brød ved siden av, syns jeg.

Vesterålens fiskeboller på boks. Frese kjapt på stekepanna for å gi stekeskorpe, litt salt og pepper og på brødskiva, eller rett i kjeften. Både godt og også sunt.

-------------------

Som kjappe mellommåltid, eller "nødmat" i hurtensturten spiser jeg gjerne en boks med makrell i tomatsaus. Har spis meg gjennom ulike varianter og syns den runde boksen, pakket to og to i gul plast, fra Rema 1000 er god. Mild og mye saus, bare å spise rett fra boksen. Spiser to på rappen om jeg er ordentlig sulten. Boksene er så fornuftig laget at en lett kan åpne og spise av de uten at det blir søl og tull.

Og den røkte makrellen på boks, blå og hvit boks eller noe, den er god men den må jeg ha noe til da den er temmelig salt etter min smak. Men slike flate bokser er håpløse rent praktisk sett. Umulig å åpne og spise av uten å søle.

---------------------

Erter og flesk ja... ohh, den er god :-) Men må ha ekstra pepper. Syns egentlig navnet er litt villedende. Den er mer en ertersuppe med kjøtt. Litt mye fett av feil type kanskje men... av og til må det være ok. Dog høy prompefaktor etterpå.... :-D

Og vil man ha tilbehør på boks så er det mange typer bønner i hylla, og også grønnsaker om en tar en boks med ratatoui (ellerhvadetnåheter) og min favoritt, kikerter. Syns kikerter fint erstatter potet/pasta/ris da den er mild og fin i smaken.

-----------------------

Jeg pleier å bunkre et bra lager med hermetikk og tørrmat før sesongen. Kjekt å kunne hive seg i båten uten å måtte tenke på å handle mat. Har en litt snacks, kaffe og annen god drikke liggende i tillegg så kan egentlig jeg være på sjøen hvor lenge som helst, men kona og ungene går fort lei av sånn mat. Men det kan redde et par dager i ferien uten problem.

5 minutters ris, nudler og coscos er også kjekt da en bare trenger å koke opp vann og la det stå og trekke så er det ferdig.

Guest Avmønstret#

De oransje middagsposene de selger til turfolk? Kun helle varmt vann i, og en deilig middag er ferdig på 3 min.

(iPad)

En kompis som jakter og går mye i fjellet påstår at magen "slipper totalt" om man spiser sånn frysetørret mat over tid. Har ikke prøvd selv men magesjau er jo ikke noe særlig sånn generelt.

Og prisen da... var alt for dyrt før i hvertfall.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

I militæret levde vi på sånne poser og jeg syntes faktisk mange av de var veldig gode. Og man slipper jo å gå på do på en uke når man spiser det..

Rekorden var vell 12 middager på rad fra pose+ frokost og lunch av samme type.

Hva med en saftig cheeseburger?

bilde

Eller pulvervin? bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det finnes endel hermetikk som virkelig du kan lage gode retter av, f.eks andeconfit.

bilde

og selvfølgelig gåselever

bilde

Da kan du servere toast med gåselever og portvinsgele (også hermetikk) til forrett, og andeconfit med mandelpotetstappe til hovedrett.

Til dessert kan du lage multekrem av hermetiske multer og krem på boks.

Bon apetít :wink:

:-) cheeseburger, den var fin! Sikkert ikke like god som ferskvare hva vet jeg, men jeg hadde uten tvil grabbet tak i et par-tre sånne bokser hvis jeg hadde sett det i butikken mest for moro skyld og må-bare-ha!

And og gåselever, kjenner jeg ble litt sulten enda jeg akkurat har spist...

På meny kjøper jeg hermetisert Andeconfit (som vist i bildet noen innlegg over), de store boksene som inneholder 4-5 lår. Disse varmes på grillen noen få minutt og servers stående i en dyp tallerken godt plantet ned i potetstappe. Knallgodt!

Ellers er Joikaboller, og den nevnte lapskausen fra Tronheim også smakfullt.

Redigert av TomErik1972 (see edit history)

Har alltid hermetikk i båten.rikelig. Selges i six-pack.selges i alle butikker i et utall forskjellige.skatteklasse2.mener de er rike på B-vitaminer.

:lol:

Snurring og "erter, kjøtt, og flesk" er fast inventar i båten, brukes ikke ofte, men greit å ha på lengre etapper. Ellers kjøper jeg diverse hermetikk i danmark og sverige. Joikakaker spiste jeg før, men har ikke rørt det etter at vi i litt rufsete sjø spiste en boks kalde.

Det er viktig å være forsiktig når man bruker hermetikk, jeg har alltid satt boksen rett på blusset uten å ta av lokket, og det gikk helt fint frem til den gangen jeg etter en tur på byen spraylakkerte båten innvendig med Skibberlabskovs. Den kan jeg forresten anbefale, selv om det nok er mer praktisk å spise den fra skål enn fra skott og tak.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

jeg har alltid satt boksen rett på blusset uten å ta av lokket, og det gikk helt fint frem til den gangen jeg etter en tur på byen spraylakkerte båten innvendig med Skibberlabskovs.

Det er jo en risikosport.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Grants Haggis med neeps & tatties er mat for menn med sølvhår på ryggen.

Det ante jeg ikke fantes, har pleid å kjøpe med meg et par hele haggiser når jeg er i Skottland, det er jo fantastisk mat. Takk for knalltips!

Trøndersodd er i så måte et godt alternativ også.

Trøndersodd er jo grei mat og godt om man trenger litt varme i kroppen, men er veeeldig flytende, om man er ute i litt grov sjø.

Det er jo en risikosport.....

Ja, var ute i cockpiten akkurat da det smalt heldigvis.. Gjør ikke det igjen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Finnes det god trøndersodd, på boks, eller bøtte? Har prøvd noen i håp om å få noe som ligner ørlite på kjøttsuppe, men nei. Smaker buljong med ymse som flyter rundt, ikke bra :-/

Men en kan koke spikersuppe på den.

På meny kjøper jeg hermetisert Andeconfit (som vist i bildet noen innlegg over), de store boksene som inneholder 4-5 lår. Disse varmes på grillen noen få minutt og servers stående i en dyp tallerken godt plantet ned i potetstappe. Knallgodt!

Denne kan forsøkes og makrell i tomat som pålegg er ok..

Grønsaker på boks er ok.

Skulle på et båttreff for 20 år siden, da var det bestemt at det skulle serveres Trøndersodd til felles lunsj, som vi skulle servere

da vi hadde størst kjele.

Kokte spikersuppe på 5 bokser sodd 1 Vossakorv og en røkt knoke og en Purre.

Noen ble skuffa da de siden kjøpte Trøndersodd.

Det er vel de eneste middagsboksene som er åpnet på 30 år. hadde alltid før "reserveproviant" et par bokse med noe som ble donert til krabbene hvert 5 år.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...