Eureka Startet 9.Januar.2014 Del på Facebook Startet 9.Januar.2014 -jeg har stilt spørsmål om temaet i prosjekttråden min, men lager egen tråd for å nå ut til flere kloke hoder. I seilbåten har jeg rorkult og dertil hørende roraksel. Denne er opplagret i tre punkter. Tidens tann har slitt noe på bøssingene i opplagringen og klaringen i øvre bøssing er på litt over 1mm. Har ikke målt med bladsøker enda. Jeg har fått fatt i dimensjonene på ny bøssing, innvendig ø25 mm, lende 25 mm. Men bøssingen, messing eller bronse sitter dønn fast i det innplastede rustfrie røret. Vil det funke å legge en shims rundt Akslinge for å kompensere for det som er slitt av bøssingen/lageret? Aksel er av rustfritt. Skal jeg ha bronse, messing eller rustfri shims? Hvordan vil dette slites? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Slik shim på rull som man bruker å legge inn mellom lager-ring og gods vil jobbe seg ut av posisjon. Det funker bare når ytterring på lager står i press. Eg ser ikkje det rustfrie røret foresten? Har du skikkelig aksling å banke på, og god slegge å slå med, så pleier det meste løsne, men det er tungt å sitte under båten å slå oppover. Eg synest ikkje det ser så "kraftig" ut at du trenger neppe den store slegga. Dersom det ikkje er dreid spor innvendig i røret som lageret stopper mot, så kan du banke det nedover og sette inn nytt oppå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Takker for et par momenter Sæbø. Det ligger noen flere bilder i prosjekttråden. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Du sier det sitter dønn fast? Blir jo vanskelig å varme på utsiden siden det er plastet, men har du prøvd å kjøle ned lageret? Isåfall med hva? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kimandre88 Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 (redigert) Har hatt samme problem selv, jeg dreide en plastikkforing i nylon ca 1mm tykk med brøssning på toppen som jeg slo ned. Blei godt som nytt :) har stått der i 3 år nå. Fortsatt ingen slark :) Redigert 9.Januar.2014 av Kimandre88 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Da er det bare å kjøpe seg en dreiebenken... :) hvor tynn kan nylon dreies? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Hvor tynn den kan dreies? Tenker du å dreie en foring og dytte ned i den klaringen på 1mm? Det kan du i tilfelle glemme. For det første vil det bli alt for tynt gods i foringen, og det hullet som er slitt i den foringen som sitter der er ikke lenger rundt. Eneste løsning er å trekke ut foringen og erstatte den med en ny, det bør være en overkommerlig jobb. Legg ut en link til prosjekttråden din hvis du har mer informasjon der. Du kan godt lage deg en slik foring av plast, det behøver ikke være messing eller bronse. Det er lagertrykket som bestemmer det, som igjen avhenger av radial kraft i foringen, samt diameter og lengde på foringen. Men jeg vil fraråde deg å lage den av nylon. Nylon (PA) er et materiale som tar opp mye vann og sveller, noe som kan føre til at foringen kniper i akselen. Bruk heller POM eller PET, det er mye finere materiale å dreie i også Nylon tar opp ca 10 ganger så mye vann som POM/PET. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Takk for innspill nok en gang. Får ikke til å lage link med denne mobilen, men tråden heter " comfot30 mitt prosjekt" og er på denne eller neste trådside. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Link til posten om slark i rorlageret Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Hei. Eg ser for meg ein rimelig enkel måte å få den foringen ut. Å setja eit rør oppå hylsa, ei gjengestang ned gjennom dette røret og foringen, skive og mutter i begge ender so kan foringen skruast opp. Heilt uten slag som gir sprekker i gelcoaten. Altso, eit rør, litt (1/2 cm) lenger enn den foringen, og so stor diameter at foringen går inni. Samtidig må røret ha so liten diameter at det ståt oppå hylserøret, for krafta i skruinga skal "plantast" i hylserøret - IKKJE i plasten der hylserøret er innstøypt. Ei skive, som ligg under hylsa og inni hylserøret, tjukk nok til å klara draget. Ei skive som ligg oppå dette røret som eg beskriv her. Ei gjengestang som går gjennom begge skivene, sett på mutter på nederste enden, smør gjengestanga med nokre oljedråper der mutteren skal gå i øverste enden og so er det til å skru foringen ut. Eg vil tru at diameter på gjengestanga bør vera ca 10 mm. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 (redigert) Hvis jeg forstår forklaringen din riktig er det et rustfritt rør som er støpt inn i glassfiberen og i det røret er messingforingen montert. I tilfelle tipper jeg at den foringen bare er presset inn, ikke satt fast med noen låsering e.l. Det du må gjøre da er å trekke foringen ut med en avtrekker. Det kan du gjøre ved å legge ei skive under foringen inni det rustfrie røret, et tjukkvegget rør oppå glassfiberkanten utenfor foringa, og ei skive oppå der igjen. Til slutt trer du en gjengestang gjennom hele anordninga og skrur. med mutter på hver side Edit: Obs, Magne så visst for seg den samme løsningen... Og så akkurat samtidig, er det mulig Når det gjelder den gjengestangen synes jeg imidlertid M10 kan virke litt spinkelt hvis dette sitter. Den tåler strekkraften, men gjengene kan skjære seg hvis du er uheldig. Jeg ville holdt en knapp på M16, den er vesentlig kraftigere. Videre vil jeg råde deg til å bruke svartstål, helst ubehandlet gjengestang. Ikke rustfritt, og helst ikke galvanisert. Rustfrie skrueforbindelser har en lei tendens til å skjære seg når man skal bruke det til å trekke med. Galvaniserte gjengestenger gir mye friksjon i gjengene, og desto mindre av momentet omdannes til aksialkraft. Jeg foretrekker svarte 10.9 gjengestenger til slike jobber, ihvertfall hvis foringen, lageret, el. sitter så hardt at det er et problem å få det ut. Lykke til Redigert 10.Januar.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ArImI Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Det går an å bruke epoxy, støpe en ny foring. Leste det i en bok om båtreperasjoner, men har ikkje prøved det sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 (redigert) Eg er for såvidt enig med Komodo at 10 mm gjengestang kan sjå spinkelt ut og eg er absolutt enig i at rustfritt er uegna. Når det er sagt, so er der eit forhold at ei tjukkare gjengestang har grovare gjenger, dermed drar den ein større distanse på kvar omdreining av mutteren. Dette gjer skruinga tyngre. Eg meiner framdeles at smurning på gjengestanga der mutteren skal gå, er viktig. Det minimerer faren for skjæring i gjengene til so godt som ingenting, samtidig som skruinga blir mykje lettare. Lykke til Magne Redigert 10.Januar.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Supre råd. Men de fordrer at roraksel/ror demonteres. Da må den på land. Men det skal den jo etterhvert. Kan komme tilbake i ettermiddag med bedre bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 åh..... selvsagt må roraksling ut, tok det for gitt at båten stod på land og at den var utav Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Aq 28 Ht Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Hva er det grønne rundt fleisen på messing foringen? Er et hard å litt sprøtt når du skrapet på det? I såfall så tror jeg det er Loctite lim som er brukt til å feste foringen.Da er trikset varme, 150-160 grader så vil Loctiten krystallisere seg og foringen bør da enkelt kunne skyves ut. Eneste som er en utfordring er plasten rundt når du varmer...men det bør kunne gå hvis du varmer på flensen og akselen med en blåselampe, 160 grader er ikke så varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Hva er det grønne rundt fleisen på messing foringen? Er et hard å litt sprøtt når du skrapet på det? I såfall så tror jeg det er Loctite lim som er brukt til å feste foringen. Da er trikset varme, 150-160 grader så vil Loctiten krystallisere seg og foringen bør da enkelt kunne skyves ut. Eneste som er en utfordring er plasten rundt når du varmer...men det bør kunne gå hvis du varmer på flensen og akselen med en blåselampe, 160 grader er ikke så varmt. Dette vil eg på det mest bestemtaste fraråde! Plasten, som heile båten er laga av, er ikkje veldig lett å få fyr på, men om so skjer, er heile båten fortapt Magne Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Er i båter nå men har blitt avsporet av vurdering av ny varmer.... Det er en vanlig sykdom det, å bli avsporet, når man pusser opp båt. Det grønne er avrenning fra oksidert bronse. Det var mere der tidligere , men dette kom frem etter demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 En mellomting er kanskje en ide. Sitter foringen med locktite mister den mye styrke allerede ved 100-120 grader. Jeg ville ikke vært redd for å bruke åpen flamme på den foringen, men da ville jeg brukt en "Turbo-touch" (den typen som rørleggere bruker for å lodde kobberrør). Da er flammen konsentrert, og man har god kontroll på hvor man varmer. Mest sannsynlig får du ut foringen med en slik varmer og en glidehammer http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Glidehammer-19906/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Det grønne er avrenning fra oksidert bronse. Ok, men det er allikevel ganske sannsynlig at den sitter med locktite allikevel Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Aq 28 Ht Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Har du mye plass under foringen? plass nok til en hammer? da kunne du laget en hylse,(er du heldig finner du et rør) innvendig Ø25 og utvendig litt mindere en passningen, splitt denne sett den rundt aksingen med en slangeklemme eller to. Ta en stor skiftenøkkel rundt akselen, og på undersiden av denne hylsen, så slår du den opp med en hammer. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Hei. Tror ikke du får til å legge inn noe som holder i den åpningen der. For meg ville det sitte langt inne å bruke mye makt for å få ut foringen. Hvis den sitter for godt er det lett å ødelegge noe av innfestingen på røret, og da har du skaffet deg mye jobb. Jeg ville tatt ut rorakselen, satt i en plugg med senterhull og bporet opp med hullsag eller kjernebor. Når du så har en halv cm klaring to cm nedover lager du en plastforing og setter inn. Bor fra toppen i messingen og gjeng opp for en liten skrue med stor skive som låser den slik at den ikke kan komme opp igjen. Plastkvalitet kan jeg lite om, men med rette typen holder det veldig lenge. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.