Jump to content

Slark i rorakselbøssing og bruk av shims.


Eureka

Recommended Posts

-jeg har stilt spørsmål om temaet i prosjekttråden min, men lager egen tråd for å nå ut til flere kloke hoder.

 

I seilbåten har jeg rorkult og dertil hørende roraksel. Denne er opplagret i tre punkter. Tidens tann har slitt noe på bøssingene i opplagringen og klaringen i øvre bøssing er på litt over 1mm. Har ikke målt med bladsøker enda. Jeg har fått fatt i dimensjonene på ny bøssing, innvendig ø25 mm, lende 25 mm. Men bøssingen, messing eller bronse sitter dønn fast i det innplastede rustfrie røret. Vil det funke å legge en shims rundt Akslinge for å kompensere for det som er slitt av bøssingen/lageret? Aksel er av rustfritt. Skal jeg ha bronse, messing eller rustfri shims? Hvordan vil dette slites?

bilde

Link to post

Slik shim på rull som man bruker å legge inn mellom lager-ring og gods vil jobbe seg ut av posisjon. Det funker bare når ytterring på lager står i press.

Eg ser ikkje det rustfrie røret foresten? Har du skikkelig aksling å banke på, og god slegge å slå med, så pleier det meste løsne, men det er tungt å sitte under båten å slå oppover. Eg synest ikkje det ser så "kraftig" ut at du trenger neppe den store slegga.

Dersom det ikkje er dreid spor innvendig i røret som lageret stopper mot, så kan du banke det nedover og sette inn nytt oppå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvor tynn den kan dreies? Tenker du å dreie en foring og dytte ned i den klaringen på 1mm? Det kan du i tilfelle glemme. For det første vil det bli alt for tynt gods i foringen, og det hullet som er slitt i den foringen som sitter der er ikke lenger rundt. Eneste løsning er å trekke ut foringen og erstatte den med en ny, det bør være en overkommerlig jobb. Legg ut en link til prosjekttråden din hvis du har mer informasjon der.

 

Du kan godt lage deg en slik foring av plast, det behøver ikke være messing eller bronse. Det er lagertrykket som bestemmer det, som igjen avhenger av radial kraft i foringen, samt diameter og lengde på foringen. Men jeg vil fraråde deg å lage den av nylon. Nylon (PA) er et materiale som tar opp mye vann og sveller, noe som kan føre til at foringen kniper i akselen. Bruk heller POM eller PET, det er mye finere materiale å dreie i også :thumbsup: Nylon tar opp ca 10 ganger så mye vann som POM/PET.

Link to post

Hei.

Eg ser for meg ein rimelig enkel måte å få den foringen ut.

Å setja eit rør oppå hylsa, ei gjengestang ned gjennom dette røret og foringen, skive og mutter i begge ender so kan foringen skruast opp. Heilt uten slag som gir sprekker i gelcoaten.

Altso, eit rør, litt (1/2 cm) lenger enn den foringen, og so stor diameter at foringen går inni. Samtidig må røret ha so liten diameter at det ståt oppå hylserøret, for krafta i skruinga skal "plantast" i hylserøret - IKKJE i plasten der hylserøret er innstøypt.

Ei skive, som ligg under hylsa og inni hylserøret, tjukk nok til å klara draget.

Ei skive som ligg oppå dette røret som eg beskriv her.

Ei gjengestang som går gjennom begge skivene, sett på mutter på nederste enden, smør gjengestanga med nokre oljedråper der mutteren skal gå i øverste enden og so er det til å skru foringen ut. Eg vil tru at diameter på gjengestanga bør vera ca 10 mm.

 

Magne

Link to post

Hvis jeg forstår forklaringen din riktig er det et rustfritt rør som er støpt inn i glassfiberen og i det røret er messingforingen montert. I tilfelle tipper jeg at den foringen bare er presset inn, ikke satt fast med noen låsering e.l.

 

Det du må gjøre da er å trekke foringen ut med en avtrekker. Det kan du gjøre ved å legge ei skive under foringen inni det rustfrie røret, et tjukkvegget rør oppå glassfiberkanten utenfor foringa, og ei skive oppå der igjen. Til slutt trer du en gjengestang gjennom hele anordninga og skrur. med mutter på hver side :smiley:

 

 

Edit: Obs, Magne så visst for seg den samme løsningen... Og så akkurat samtidig, er det mulig :lol:

 

Når det gjelder den gjengestangen synes jeg imidlertid M10 kan virke litt spinkelt hvis dette sitter. Den tåler strekkraften, men gjengene kan skjære seg hvis du er uheldig. Jeg ville holdt en knapp på M16, den er vesentlig kraftigere. Videre vil jeg råde deg til å bruke svartstål, helst ubehandlet gjengestang. Ikke rustfritt, og helst ikke galvanisert. Rustfrie skrueforbindelser har en lei tendens til å skjære seg når man skal bruke det til å trekke med. Galvaniserte gjengestenger gir mye friksjon i gjengene, og desto mindre av momentet omdannes til aksialkraft. Jeg foretrekker svarte 10.9 gjengestenger til slike jobber, ihvertfall hvis foringen, lageret, el. sitter så hardt at det er et problem å få det ut.

 

Lykke til :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Eg er for såvidt enig med Komodo at 10 mm gjengestang kan sjå spinkelt ut og eg er absolutt enig i at rustfritt er uegna. Når det er sagt, so er der eit forhold at ei tjukkare gjengestang har grovare gjenger, dermed drar den ein større distanse på kvar omdreining av mutteren. Dette gjer skruinga tyngre. Eg meiner framdeles at smurning på gjengestanga der mutteren skal gå, er viktig. Det minimerer faren for skjæring i gjengene til so godt som ingenting, samtidig som skruinga blir mykje lettare. Lykke til :yesnod:

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

 

bilde

Hva er det grønne rundt fleisen på messing foringen? Er et hard å litt sprøtt når du skrapet på det? I såfall så tror jeg det er Loctite lim som er brukt til å feste foringen.

Da er trikset varme, 150-160 grader så vil Loctiten krystallisere seg og foringen bør da enkelt kunne skyves ut.

Eneste som er en utfordring er plasten rundt når du varmer...men det bør kunne gå hvis du varmer på flensen og akselen med en blåselampe, 160 grader er ikke så varmt.

Link to post

Hva er det grønne rundt fleisen på messing foringen? Er et hard å litt sprøtt når du skrapet på det? I såfall så tror jeg det er Loctite lim som er brukt til å feste foringen.

Da er trikset varme, 150-160 grader så vil Loctiten krystallisere seg og foringen bør da enkelt kunne skyves ut.

Eneste som er en utfordring er plasten rundt når du varmer...men det bør kunne gå hvis du varmer på flensen og akselen med en blåselampe, 160 grader er ikke så varmt.

Dette vil eg på det mest bestemtaste fraråde! Plasten, som heile båten er laga av, er ikkje veldig lett å få fyr på, men om so skjer, er heile båten fortapt :confused:

 

Magne

Link to post

En mellomting er kanskje en ide. Sitter foringen med locktite mister den mye styrke allerede ved 100-120 grader. Jeg ville ikke vært redd for å bruke åpen flamme på den foringen, men da ville jeg brukt en "Turbo-touch" (den typen som rørleggere bruker for å lodde kobberrør). Da er flammen konsentrert, og man har god kontroll på hvor man varmer. Mest sannsynlig får du ut foringen med en slik varmer og en glidehammer http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Glidehammer-19906/

Link to post

Har du mye plass under foringen? plass nok til en hammer? da kunne du laget en hylse,(er du heldig finner du et rør) innvendig Ø25 og utvendig litt mindere en passningen, splitt denne sett den rundt aksingen med en slangeklemme eller to. Ta en stor skiftenøkkel rundt akselen, og på undersiden av denne hylsen, så slår du den opp med en hammer.

Link to post

Hei.

Tror ikke du får til å legge inn noe som holder i den åpningen der.

For meg ville det sitte langt inne å bruke mye makt for å få ut foringen. Hvis den sitter for godt er det lett å ødelegge noe av innfestingen på røret, og da har du skaffet deg mye jobb.

Jeg ville tatt ut rorakselen, satt i en plugg med senterhull og bporet opp med hullsag eller kjernebor.

Når du så har en halv cm klaring to cm nedover lager du en plastforing og setter inn.

Bor fra toppen i messingen og gjeng opp for en liten skrue med stor skive som låser den slik at den ikke kan komme opp igjen.

Plastkvalitet kan jeg lite om, men med rette typen holder det veldig lenge.

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...