Jump to content

Skal montere Engbo Midi 201 vinsj - lurer på lengde på kabler ?

TomF

Recommended Posts

Har investert i Engbo Midi 201 Vinsj som skal monteres i vinter.

I utgangspunktet tenkte jeg å montere både motoren og kontrollboksen akter, der også batteriene er. Dvs. alt innenfor en kabelrekkevidde på 2-3 meter.

Kontrollboksen er jo imidlertid stor og den liker seg vel aller best på et tørt og fint sted. Den aller beste monteringen vil da være å sette den foran i konsollet med resten av båtelektronikken. Da blir det imidlertid fort 4 meter kabel fra batteri til kontrollboks, og deretter 5-6 meter tilbake igjen til vinsjen - men det blir veldig elegant med all annen kabling til brytere/fjernkontroll etc på konsollet.

Jeg skjønner at at jeg da evt. må opp i kvadrat på kablene. Engbo anbefaler 35 kvadrat batterikabler på lengder inntil 4 meter, så jeg må vel kanskje opp i det dobbelte da ? (antar at hele lengden fra batteri til kontrollboks tilbake til vinsj må regnes inn i formlene). Den trekker 40A ved 30 kg last, men forbruket er oppgitt til å være 10-200A (er ikke det litt rart når hovedsikringen som anbefales er 150A ?)

Er en slik løsning tenkbar ? Eller er det bare tull å tenke på = finn heller en plass der bak ?

Ifølge kabelkalkulatoren vil 4m kabel (dvs 8 m totalt) ved 35 mm2 kabel gi et spenningsfall på 0.7V. Engo mener tydeligvis da at dette er akseptabelt. Dersom du skal skjøte på med noen meter til, slik at feks det blir 10m en vei (dvs 20m totalt) trenger du 85mm2 kabel. Forutsatt da at maks strømtrekk=150A. Slik kan man regne litt frem og tilbake og finne priser på kabel man trenger og dermed danne seg en formening om det er verdt pengene.

Dette blir en vurderingssak selvsagt. Men dersom ankeret en dag sitter spesiet godt fast eller man skal vinsje inn ankeret hvis det er sterk vind vil belastningen bli mye større enn vanlig. Ved for liten mm2 på ledning da blir spenningstapet større og vinsjemotoren yter mindre enn den kunne ha gjort. Og på det tidspunkt hvor man faktisk trengte mest mulig kraft.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...