smal-hans Startet 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2014 Blir vel å kjøpe en 22 selsbakk med en sjøvannskjølt yanmar( ja, kjenner evt problematikk rundt dette). Jeg skal bruke båten hele året, og lurer dermed på om man er nødt til å tappe ned motoren hver gang den har vært i bruk? I så fall høres dette noe småirriterende ut. Det forekommer temperaturer ned i 15-20 -grader enkelte dager. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Tja... om dette er samme Yanmaren som jeg har, 2gm, så er det to tappekraner på venstre side (når du står foran motoren). En rett nedenfor toppen og en litt lengre ned. De er av plast og du åpner de lett med fingrene. Åpne de to og løsne ene slangen på impellerpumpen så er motoren så tom for vann at den er frostsikret, kjapt gjort da motoren er laget for å tømmes. Det ligger noe vann i eksosen men manualen beskriver at det er så mye volum der at det ikke utgjør noe problem. Ellers så kan det jo godt hende at motoren din står frostfritt, du får jo mye varme fra sjøen. Ville lagt et termometer der som måler max og min temp for å sjekke på kalde dager/netter. Kan jo også hjelpe å hive en isolasjonsmatte, eller tilsvarende over motoren når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Ikke sikker, men mener det var en 2qm..... men sikkert samme sak med tappekraner. Skal se nærmere imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 enklest i lengden er tørr eksos og lukket ferskvannskjøling i sløyfe under bunnen som mange sabb motorer har- mer støyende men veldig frost sikkert. hvis ikke så er det å drenere ut vann i motor og muligens i eksos hvis du klarer å få kuldegrader i motorrom under dørk. Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Ikke sikker, men mener det var en 2qm..... men sikkert samme sak med tappekraner. Skal se nærmere imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Ble en dobbelt posting, beklager:) Kommer ikke til å koste på denne konvertering til ferskvannskjøling da motoren sikkert er minst 20 år gammel. Men jeg skal ta av toppen å rengjøre kjølekannaler når temperaturen ut blir snillere og småfugglene kvittrer igjen;-) Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 du har ikke mulighet til å få en frostvakt nedi der da? Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har desverre ikke tilgang på strøm permanent, kun hvis det skal gjøres arbeid el som krever at jeg kobler på strøm i kortere perioder.Men jeg får bare tappe ned, issolere ekstra å håpe det er tilstrekkelig. Bor i umiddelbar nærhet til havna og har dermed mulighet til hyppig tilsyn i kuldeperioder. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har hatt saltvannskjølt 3QM30 i noen år, ingen problem å bruke om vinteren. Sett på ett ventil med T kobling på slangen til kjølevannsinntaket, før en slange ned i en dunk med blandet frostvæske. Når du kommer inn i havn, så åpner du kranen til frostvæsken, og stenger så kranen til sjøvansinntaket, når du ser det kommer blått (frostvæske) ut av eksosen i akterkant, stopp motoren og den er klar for kuldegradene. Ja det går noen liter med frostvæske i løpet av vinteren, men det virker. Åpne krane til kjølevannsinntaket når du går ut neste gang, og gjenta prosessen. Har kjørt det på denne måten flere sesonger, og gjør det samme i dag på min ferskjvanskjølte motor, på saltvanssiden. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
smal-hans Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Den var jaggu ikke dum Benji, det tipset skal jeg ta med meg:-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Jeg hadde en sjvannskjølt Sabb i bruk året rundt i noen år. Første året tappet jeg den for sjøvann hver gang ved frost, andre året kjørte jeg gjennom med frostvæske etter bruk. Tredje året monterte jeg et ute/inne termometer i motorrommet og fant ut at det var frostfritt i motorrommet selv i 20 minus. Etter dette gjorde jeg ikke noe som helst, bare brukte båten. Som Rema sier, det enkle er ofte det beste... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rogeri Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Det er forbundet med ganske stor risiko å ikke tappe av en sjøvannskjølt motor ved langvarige kuldeperioder. Vet om flere opp gjennom årene som har fått frostsprengt motorene sine selv her oppe i nord med isfrie havner. På eldre motorer (bensin og semidiesler) var det ikke veldig vanlig med ferskvannskjøling. Det å isolere motoren godt med eks.v en gammel sovepose har mye for seg, men gir ingen garant for at det ikke kan fryse, men da må det være kaldt lenge.. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Har hatt saltvannskjølt 3QM30 i noen år, ingen problem å bruke om vinteren. Sett på ett ventil med T kobling på slangen til kjølevannsinntaket, før en slange ned i en dunk med blandet frostvæske. Når du kommer inn i havn, så åpner du kranen til frostvæsken, og stenger så kranen til sjøvansinntaket, når du ser det kommer blått (frostvæske) ut av eksosen i akterkant, stopp motoren og den er klar for kuldegradene. Ja det går noen liter med frostvæske i løpet av vinteren, men det virker. Åpne krane til kjølevannsinntaket når du går ut neste gang, og gjenta prosessen. Har kjørt det på denne måten flere sesonger, og gjør det samme i dag på min ferskjvanskjølte motor, på saltvanssiden. Hei. Støtter Benji her, dette har jeg også gjort i flere år og virker som bare det. Er ikke mye frostvæske som skal til, og ei kanne med ferdigblandet tar ikke mye plass.Som mange andre her skriver så får en varme fra sjøen også. larss Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Det er forbundet med ganske stor risiko å ikke tappe av en sjøvannskjølt motor ved langvarige kuldeperioder. Et termometer og overvåking over tid viser enkelt og greit om det er et problem eller ei. Hos meg konstaterte jeg at det var et ikke eksistenede problem, og de siste tre vintrene gjorde jeg ikke annet for å frostsikre enn å følge med på temp. Om temperaturen i motorrommet aldri går under et par minus, ja da er det ingen risiko. Enkelt og greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rogeri Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Viser til en tidlg. tråd om temaet: https://baatplassen.no/i/topic/90648-frostspreng-i-mercruiser-innenbordsmotor/ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Syns TS har fått svært gode råd. Frostvesketrikset, avtapping, måling av temperatur, tildekking. Da er det bare å prøve seg frem litt. Ville vel begynt med avtapping og temperaturmåling. Om det ikke blir for kaldt i motorromet så er det jo bare å slutte å tenke på det. Blir det litt for kaldt så kanskje dekke til, avtappe eller kjøre frostvesketrikset. Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Jepp, her var det mange gode råd, så er ikke bekymret for dette nå lenger:-) Takk skal dere alle ha. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Det siste rådet må være å se på muligheten for å sette på slanger hvor du tapper motoren. Dette for å lede saltvannet opp i beholder eller lignende. Over tid er ikke saltvann særlig bra for komponentene det får angripe, det være seg motorlabber, bunnpanne mm. Tørk over motor m du søler. -miljøaspektet ved å kjøre frostveske i sjøen hopper vi glatt over. :) Foreløpig heller jeg frostveska rett ned i sjøvannsfilteret på min yammar 2gm20, men skal montere t-stykke og ventil når jeg får ånden over meg. Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Så forøvrig at det lå ca1 liter olje i kjølen i forkant av motor. Fant ikke noen åpenbare lekasjer men generelt litt oljevåt/svett i forkant, nedre halvdel av motor. Kan det være simmerring på veivakslingen mon tro? Det var også en del rust på motoren, men er kanskje ikke annet å vente når den har stått 4 år på land uvirksom. Virket ellers lettstartet og grei. Startet etter ca 7-8 sek kinning i -8grader i dag. Er det bare å styre unna basert på disse opplysninger, eller er det et trygt kjøp mener dere? Motoren er ikke så mye brukt da den har en eldre eier siden ny. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Min 2gm fra 84 har ikke en dråpe olje, egentlig ganske fantastisk fra en rusten og gammel motor. Så jeg vet ikke. Spørsmålet er vel hvor mye det kommer og hvorfor. På en så gammel motor så er det jo ikke helt uvanlig med noe olje, men en liter høres mye ut, med mindre det har kommet over veldig lang tid. Det går jo ikke så grådig mye olje i den motoren. Om det kommer fra en våt pakning eller noen små drypp over tid så hadde vel jeg levd greit med det på en gammel motor. Passe på oljenivået og legge noen bleier under der olja kommer så går jo det. Særlig hvis prisen er lav nok ;-) og det ikke er et problem som går utover driftsikkerheten. ------- Disse motorene er jo evighetsmaskiner, men i morgen kan det være slutt når den er så gammel... så det er vel litt vanskelig å vurdere uten å skru noe fra hverandre. Lettstartet i minus 8 er et godt tegn. Oljefilm på vannet? Farge på røyken kald og varm og under belastning kan også gi noen hint om tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Ett lite hint til deg om denne motoren - og forsåvid de aller fleste motorer i båter - må ikke "bråstoppes", må få tid til å gå seg ned etter en tur der den er kjørt god og varm. Kan være vært å rense den med Systemrens eller lignende også. Ta ut termostatene - ja det er to små - lag deg så en sløyfe med en liten elektrisk pumpe som gjør at du kan sirkulere vannet gjennom motoren, via ei bøtte elller lignende. Hold på en halvtimes tid, la det så stå i ett par dager. NB husk at også anoder må ut ved denne jobben - om du bruker Systemrens - min motor hadde veldig godt av en slik rens, vannet som kom ut av motoren ble bare svartere og svartere, og jeg fikk bedre kjøling etterpå. En litt grisejobb, men vel verdt å gjøre. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Engelskmennene bruker husholdningseddikk som systemrens. Tipper 35% eddikken på dagligvaren vil duge. Kanskje bedre for miljøet osv også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.