Jump to content

Frostspreng i Mercruiser innenbordsmotor


bryant206

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurte på om det er noen som har erfaring med frostspreng i kjøleanlegget på en Mercruiser innenbordsmotor, saltvannsavkjøling.

 

Da jeg testet motoren etter vinteren i dag merket jeg at det var en lekasje under motoren, var ikke mulig å se hvor det kom fra.

 

Har noen erfaring med hva som pleier å gå i stykker (bare en slange, eller mer alvorlig skade)?

 

Hvordan kan jeg få dette reparert da båten står i min egen hage (har ikke henger), kan en få hjelp på stedet fra noen?

 

Setter stor pris på råd fra noen her på forumet.

Link to post

Slanger er vel det eneste som ikke sprekker ved frostsprenging, de er jo av gummi og derfor rimelig elastiske. Hva som er sprukket er ikke godt å si uten å se motoren, så sånn sett er vel du selv den beste til å finne ut av dette. Det er aldri umulig å finne ut hvor det lekker fra, bare litt vanskelig enkelte ganger. Hør med den lokale Mercruiser forhandleren om de har mekanikere som gjør hjemmebesøk da vel! Sikkert mulig, men regn med å betale en del ekstra i forhold til om du leverer båten til verkstedet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har noen erfaring med hva som pleier å gå i stykker (bare en slange, eller mer alvorlig skade)?

 

Det ville vært særdeles relevant å vite hvilken motor det er snakk om ?

 

Hvordan kan jeg få dette reparert da båten står i min egen hage (har ikke henger), kan en få hjelp på stedet fra noen?

 

Det ville vært særdeles relevant å vite hvorhen i landet du bor ?

 

 

Jeg har sett en del frostsprengte motorer, og skadene kan variere voldsomt, og noen ganger går det forholdsvis bra, noen ganger så sprekker blokken slik som på bildene til DieselDahl, og for en del år siden kjøpte jeg en båt med V8'er hvor tidligere eier ikke var klar over at det var nødvendig med vinterkonservering av båt, og således hadde latt motoren stå full av saltvann.

Motoren startet og gikk som en klokke, men vannet sprutet ut av to store sprekker i fremkant av hver topp. Det var trangt å komme til, men det var ingen tegn til at det var lekkasje andre steder. Etter båten var vel hjemme, og toppene skrudd av, viste det seg at begge eksosmanifoldene hadde sprukket helt fra ene siden til andre siden i bunnen, og blokka var sprukket tvers igjennom i hele motorens lengde på begge sider i bunn av kjølekappene, pluss diverse andre småting.

Lekkasjen i toppene var bare så stor at vannet aldri kom frem til alle de andre sprekkene. Motoren var selvfølgelig bare å kaste, og planen om å bare slenge på noen nye topper og tute å kjøre gikk rimelig i vasken.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Takk for gode råd og nyttig informasjon. Jeg håper jeg er et skritt nærmere svaret og løsningen, jeg fant en frostplugg i bunn av motorrommet. Jeg håper det er løst med å banke denne inn igjen. I såfall har jeg vært heldig, så jeg krysser fingrene.

 

Jeg har en Mercruiser Alpha 1 gen II 190 HK bensin.

Link to post

Du har atså en 4,3 V6 fra før 1996 med alpha gen II drev. Den er mye lik V8'erne og kanskje noe sterkere kjølekappe siden blokka er kortere. Jeg ville ha satt inn ny frostplugg hvis denne er det eneste du finner av feil. De er som regel ikke gode å få tette hvis de først har kommet ut. Begrepet "frostplugg" er forresten litt misvisende. Disse hullene som "frostpluggene" sitter i har en funksjon: Til å få ut støpesanda etter at blokka er støpt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...