Jump to content

Volvo Penta D1-13 med vann i oljen, fare for følgeskader?


alf-inge

Recommended Posts

Først, takk for et veldig bra forum! Så over til saken:

Ved førstegangsservice på motoren oppdaget mekanikeren at motoroljen var grå. Garantiansvaret ble umiddelbart akseptert, og jeg fikk beskjed om ikke å starte motoren før feilen var rettet, naturlig nok. Dette er over to måneder siden, og forhandleren venter fortsatt på svar fra Volvo sentralt om hva de skal gjøre. Jeg har ingen idé om hvor lang tid det kan ta før de tar en beslutning, så jeg vurdererer å gå litt hardere på.

Men, spørsmålet mitt er mer teknisk. Motoren skal i følge manualen ikke stå lengere perioder enn to-tre uker mellom hver start. Skal den stå lengere må den preserveres, noe som innebærer bl.a. varmkjøring og oljeskift, noe som ifølge forhandler er uaktuelt. Men vann i oljen medfører vel en risiko for korrosjon på flater som må være glatte? Hvilke følgeskader kan oppstå dersom motoren blir stående ytterligere en måned eller tre med vann i oljen?

-Alf Inge

Kommentar fra moderator: Lagt til motortype i tittel
Link to post

Først bør du endre emnetittelen, de fleste innenbordsmotorer i Norske fritidsbåter kommer fra Volvo Penta så skriv motortype.

Vannet i oljen vil for det meste synke til bunn i bånnpanna og denne er ofte av galvanisert stål så det kan godt gå bra. Det vil gjerne bli kondens i motoren og det kan forårsake korrosjon hvor som helst i motoren, en motor som har gått en stund tåler ofte slik bedre enn en ny. Det kan også legge seg vann i kapillære spalter mellom bevegelige deler som mellom stempler og sylindre, i ventilløftere m.m. Dette kan senere gi økt slitasje, f.eks. på kamaksel o.l. Hadde verkstedet fått ut vannet og varmkjørt den raskt etter at den fikk inn vann ville det mest sannsynlig ikke vært noe å bekymre seg for men hvis dette har tatt uker og måneder må du kreve ny motor installert.

Link to post

Takk, jeg hadde en mistanke om noe sånt. På direkte spørsmål til forhandleren om de tok høyde for eventuelle følgeskader fikk jeg negativt svar. Så jeg må nok være litt mer bestemt overfor de framover.

 

Desverre var jeg for sen til å endre tittelen, men det er en D1-13. Dessuten var jeg ute etter et mer prinsipielt svar. Problemstillingen gjelder vel egentlig alle vannkjølte motorer, ikke bare min ...

Link to post

En kamerat av meg fikk vann i motoren i forbindelse med en grunnstøting.

Det første som ble gjort etter grunnstøtingen var å bytte olja.

 

I følge forsikringsselskapet var det bare å bytte oljen. Det var han lite komfortabel med og forhørte seg med VP verkstedet.

Der fikk han klar beskjed fra VP verkstedet at utfra deres erfaring ville som oftest bli problemer så den måtte/burde absolutt byttes.

Ble mye krangling med forsikringsselskapet som mente det ikke var nødvendig og han måtte ut med et mellomlegg for ny motor (saken ikke avsluttet).

 

Det som er interessant er at for en stund tilbake hadde forsikringsselskapet fått et bud på den gamle motoren på hundre tusen

(merkelig at forsikringsselskapet sa at den ikke trengte å bytte noe annet en olja. Var for øvrig en D6 som hadde ca 100 timers bruk).

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Det som er viktig å forstå ang eksempelet til sitrin er hvilke interesser de forskjellige aktører har. Verkstedet tjener gode penger på salg og montering av ny motor og har ikke noe ansvar for den gamle, de kan på en måte ikke få vært for forsiktige. Hva som har forårsaket vann i olja ved denne grunnstøtingen framkommer ikke og det er jo ikke vanlig å bytte motor pga. grunnstøting. Hvis oljen byttes straks etter at det har kommet inn vann og den kjøres varm en times tid vil jeg si at forsikringsselskapet opptrer korrekt. Så snart båten er reparert etter grunnstøtingen og kan testes kan man reparere det som evt er feil med motoren. Evt følgeskader er således redusert til et minimum og dersom noe skulle oppstå i ettertid har man rett til å få dekket dette også når dette evt blir oppdaget senere.

Link to post

Historien er lngere enn dette og den har jeg ikke tenkt til å ta, men hele motoren hadde trolig vært under vann.

 

De brukte over et år på å få ferdigstilt båten så oppfølgingen var mangelfull (Motor ble aldri kjørt varm med ny olje og de første 6 mnd ble det ikke gjort noe etter oljeskiftet og oppstart av motor som stoppet etter kort tid).

 

Forstår at det er forskjellige interesser, men oprinnelig så hadde ikke verkstedet oppdraget med å bytte motoren og jeg syntes det er merkelig at en D6 som har gått ca 100 timer ikke er verdt mere enn hundre tusen.

 

Han forlangte å bytte motoren fordi han måtte kunne stole 100% på utstyret. Å få dekket følge skader etter oppgjøre tror jeg aldri blir enkelt.

For øvrig ble alt elektrisk som var i kontakt med sjøvann byttet.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...