Jump to content

Nytt medlem ønsker hjelp til båtvalg

Pksp

Recommended Posts

Hei!

Er nytt medlem her. 85 modell fra "solbyen" Sarpsborg.

Leter etter en båt til sommeren og ønsker tips fra båtfolket :) Skal få tatt "sertifikatet" til våren.

Ønsket med båt er koseturer, feriemuligheter samt bare en tur ut for å fiske. Jeg kan være litt kravstor til hvordan båten er. Men har funnet noen få typer som faller meg godt i smak. Håper på tips fra mer erfarne sjøfarere :)

Budsjettet er på maks 150.000, jeg er desverre kjent for å være impulsiv, og sprekker vanligvis budsjetter veldig lett. Men her må jeg holde meg i skinnet. (ref frua)

1. Ønsket størrelse 23-29 fot

2. Diesel

3. min 15knop

4. God med plass! og gjerne ståhøyde i cabin.

5. Ankervinsj (sier ikke nei takk til baugpropell heller)

Har tittet på disse som jeg synes er interessante.

Marex 27 Suncruiser, Unique 833, Fjord (24-27), Alicraft 31Fot, Bonanza 28, Scand 26.

Formålet med båten er enkelt, kos på sjøen. Det er selvsagt ønskelig at den er manøvrerbar på egenhånd. Er jo ikke alltid man har med seg noen. Er fint om den er litt god i litt sjø, blir sikkert et par turer over sekken for de som er kjent med stedet. Do er et must, gjerne med septiktank. Har dårlig erfaring med full portaporti (Lærte meg å verdsette dusjen) Dusjmuligheter er bra, for den skal brukes til ferie rundt svenskekysten :)

Har jeg glemt noe? Eller noe dere lurer på, så er det bare å fyre løs. På forhånd takk :)

Med mindre du setter utfor i stiv kuling og mer i medvind, er vel seilbåt uaktuelt.

Hadde det ikke vært for de 15 knopene, ville du lett fått feks en Granada 31 seilbåt, som har alt det andre du har på listen selv om den er et par sko større enn du nevner.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Velkommen (selv om du er særping) ;-) Det viktigste er vel at du selv finner en båt som er utstyrt og manøvrerbar etter dine egne behov, kommer du med noen linker så ekspertene får vurdert motorer og tilstand generelt utifra bilder så kanskje svarene drøsser inn. Lykke til :-)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Takk for svar!

Jeg vurderer virkelig en Bonanza 28. Men har lest opp og ned på forumet her om denne båten. Såvidt jeg forstår, så er den vanskelig i medsjø (skroget styrer mye) Dette kan vel løses med mer vekt i akter? Jeg har ingen planer om å krysse atlanteren, men en tur til tønsberg er jo mulig. Den bør jo tåle såpass. Liker den så godt med tanke på plassen. Den innbyr virkelig til koseturer langs kysten med både familie og venner. Men den bør jo føles og være trygg.

Har kun link til en som annonsen er utgått på, men jeg synes kanskje prisen er noen lapper for høy?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43171525

Nordan Family 27 er kjempeflotte! Fant dog ingen på finn.no :/

Mange bra forslag her. Snekker og seilbåter er uaktuellt pga. farten. Fortsatt mye å velge i fra tidlig/mid -80 tall. Bonanzaen du linket til så jo grei ut, men også tilsvarende halvplanere fra Fjord, Scand, Marex osv. vil antagelig falle i smak. Alle norske produsenter hadde båter i ditt segment på 80-tallet. Scand 26 som du nevnte er svært rank og vil neppe oppleves som trygg i kosefart. Mer eller mindre alle a/c båter fra den tiden med store akterkabiner (Viking 28, Fjord 880, Tressfjord 28 mfl.) girer mye i medsjø og krever sin mann hvis du feks. går i dønninger over bølgehastighete.

Lykke til med valget og båtlivet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har selv hatt en Marex Suncruiser på 27 fot. Dette er en stor 27-foter. Ofte har de en VP 40 hester som gir båten en toppfart på rundt 27 mil og en marsjfart på rundt 23. Den har nesten ingen planingsterskel og du kjører utrolig økonomisk i plan på 12 knop. Se etter om den har duoprop drev.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hvor mange personer skal overnatte? Elwaro 30 gjør vel også 15 knop med den største motoren. Kongebåt. Får noen eksemplarer til ditt budsjett, mulig du må tøye strikken litt. Men da har du også stor og trygg båt sammenlignet med flere av de du nevner.

Hadde jeg skullet foreta ditt valgt ville jeg sagt at å få en riktig utgave av en Ford motor ville vært av betydning for å holde driftsikkerhet oppe og utgifter nede. Men det finnes det jo mange meninger om.

Har hatt en Marex 27 på lista mi på finn. Denne er utgått nå, og bildene var veldig dårlige. Fikk ikke noe inntrykk, men er fortsatt interessert i å se den. Motorrommet så ikke noe særlig ut. Men her er annonsen på den iallfalll. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43356246

Mange gode tips og forslag her. De båtene dere nevner finner jeg ikke noen av på finn for øyeblikket. Om det er soveplass til 4 så er det flott. Båten blir jo mest brukt innaskjærs, men man vil jo kunne feriere nedover svensekysten med den. Og da uten å være redd for at den skal gå ned i litt sjø.

Jo mindre vedlikehold, jo bedre. Fast aksling fremfor drev minsker jo en del utgifter. Drømte litt om bonanzaen i natt altså. Men er 15 knop greit nok? Vil selvsagt kunne komme meg hjem i havn i grei fart om uværet skal komme. Mye å tenke på! En Scand baltic hadde uten tvil vært valgt, om budsjettet hadde strukket til :)

Takk igjen for tips og forslag

Du har en del alternativer hvis du kan fire litt på fartkravet på 15 knop.

marex 770

nord west 740

nidelv 26

ramin 26

joda 7500

saga 27

Tok meg ikke tid til og lese anonsene så vet ikke om det er feil mangler på dem..

Men dette er alle flotte båter i størrelse og prisklasse du er ute etter..

Men som sagt noen som har litt lavere fart 15 knop noen med max 15 knop der..

Men uansett mange og velge imellom der som ser flotte ut

PS: Jeg la inn linker også til båtene men noe skjedde tydeligvis beklager det, men orker ikke finne dem på nytt..

Edited by MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Naboen min har marex 27. Veldig god plass. Men har hatt en del motor problemer de siste sesongene. Aqad40 motoren begynner å bli gammel og det er dyre deler når det ryker noe. Men er du nevedyktig så er det jo en super båt innenfor ditt budsjett.

Noen spesiell grunn til at du må ha diesel. Selv har jeg en Draco 24 styling med 4, 3l mercruiser bensin. Veldig fornøyd med kombinasjonen. Har 10l i snittforbruk pr time. Gjennom 3 sesonger. Mye snekkefart da. Men har det stort sett ikke travelt

Norske båter er best!

15 knop har jeg som hastighetskrav. Det bør den klare synes jeg. Har vært mye i snekke før, og det går da i 6-8 knop noe som blir for sakte når man vil litt fortere hjem. Marex`en jeg linket til er en 85 modell med volvo diesel. Jeg er ikke spesielt motorkyndig, men kjenner flere som er :)

Diesel er vel mer vennlig på lommeboka kontra bensin. Desverre så har jeg ikke klart å finne det treet hvor tusenlappene gror :(

Takk igjen for svar :)

Ikke tvil om at diesel er snillere mot lommeboka. Regn litt på hvor mye du kommer til å kjøre. Hvis du kjøper deg en eldre båt med like gammel dieselmotor. Må du garantert koste på motoren før eller senere. I værste fall bytte den ut. Koster penger det og. Hadde jeg stått i dine sko. Ville jeg heller prøvd å finne båt med nyest mulig motor uavhengig om det er diesel eller bensin. Selv fyller jeg bensin for en 10-12000 kr i løpet av en sesong. Da er båten i bruk fra slutten av april til slutten av september. Stort sett hver helg og 2-3 uker ferie

Norske båter er best!

Har jeg glemt noe?

Det kan være nyttig å tenke på litt på hvor lang sesong du satser på. Første mai til 1. november er en god sesong. Hvaler i oktober kan være kjempeflott!

Hvis du vil strekke sesongen i én eller begge ender, sjekk ut en båt med bakvegg. Med bakvegg kan du lukke døren, stenge kulden ute og kose deg i båten selv om det blir nattefrost.

Bare et lite innspill. Ser du etterspør minimum 15 knop. Da blir det trolig halvplaner, eller fjordplog om du vil. Har du tenkt over hvor mye du egentlig kan kjøre i denne hastigheten med disse båtene i områdene du ferdes? Innaskjærs i Østfold og nordre bohuslen er særs lite egnet for halvplaner i maks pådrag. Som flere har nevnt her tror jeg du får mye mer båt for pengene med snekkefart i denne prisklassen.

Jeg har båtplass på selbak, og for min del er halvplaner helt utelukket. Snekke eller helplanende båt grunnet hekksjøproblematikken, er løsningen for min del.

Hvis baltic er drømmen så ville jeg forført meg på denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41470477&folderId=2170815

Annonsen er utgått på dato, og jeg vet ikke om den er solgt eller ikke. Den er sliten og du må ha egeninnsats på vask og polering og ev få kjærringa til å trekke om puter.

Den har baugpropell ser det ut til, men ingen ankervinsj. motor bare gått 1100 timer. Liten motor på 158 hk og derfor vanskelig å selge. Det må du jo tenke på om du skal selge senere. Her er ihvertfall prisen satt til 199 000,- Hvis den ikke er solgt kan det jo hende du får pruta den ned i 150K om han vil bli kvitt den. Det er mange balticer som er MYE penere og med mer kurant motor enn denne til 300k og oppover, så det bør absolutt være prutemuligheter her.

For sammenligningens skyld:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38198881&folderId=2170815

Denne har ikke baugpropell og har også gamle puter, men langt mer velholdt og pen. 270k for den.

Kk

Edited by KongKing (see edit history)