Jump to content

Giftfri Frostvæske- kan den drikkast?

ut mot havet

Recommended Posts

Jeg ha altid tømt systemet for vann. Om man ikke får tømt manuelt kan man jo blåse tomt ved hjelp av en kompressor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Guest Avmønstret#

Uansett hva slags vanntank en har er nå min erfaring at det sjelden er drikkbart før vannet er kokt.........med mindre en er døden nær :giggle: men i de situasjonene er det meget annet som smaker bedre :giggle:

Lurer litt på vann kvaliteten på en del marinaer tidvis......men det finnes andre land i verden der det er verre :giggle:

Har alltid drukket vann fra tanker i båt uten å merke noe særlig. Om det er litt usmak så tilsetter jeg noen dråper sitron og hiver innpå.

Nytter ikke å være så finslig og fintfølende ;-) Om jeg bodde i båten så hadde jeg nok jobbet litt med å holde kvaliteten best mulig, men da er vel omsetningen av vann større også så..

--------

Apropo koking, ingenting smaker da værre enn kokt vann! :-/ Og om du tror det hjelper, ja hvis du har vill bakterievekst i tanken, tror ikke det er mange som har det, så vil det være lurt. Men sånn ellers, hjelper lite. Om det er bakterievekst eller forurensing så kverker koking bakteriene, men gjør absolutt ingenting med giftstoffer osv som er produsert av bakteriene.

Koking og varmebehandling gjør at man kan spise skjemt mat og drikke skjemt vann, men man bør ikke gjøre det til en vane for skjemt mat og vann er usunt selv om du ikke blir akutt sjuk av det. Har du hatt bakterie/mugg vekst så har organismene dannet div stoffer som du ikke vil ha i deg og som ikke forsvinner til tross for koking/steking.

Det er vel ingen som drikker kokt avkjølt vann, men kokt vann blandet med kaffe smaker helt fortreffelig er min erfaring :giggle:

Friskt vann er viktig derfor er det også viktig å tømme tanken eller forbruke vann så mye som mulig men du er inne på noe. En tank er en tank og der kan det samle seg mye rart gjennom årenes løp :thumbsup:

Hadde tenkt å ta et glass vann nå men.........tror jeg tar en liten Remy Martin XXO da det er tryggest :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Begrepsforvirring ute og går her - Alkohol det folkelige uttrykket for Etanol - altså sprit man kan drikke :saint: men, spylervæsker er også tilsatt såpe og brekningsmiddler - så det bruker man ikke i drikkevannstank :thumbsdown:

metanol er det samme som tresprit :thumbsdown:

Isopropanol er heller ikke mulig å drikke - om man drikker dette eller metanol så gjør man det sannsynligvis bare en gang :thumbsdown:

En annen ting er at metanol og isopropanol ikke nødvendigvis må drikkes for å forgifte deg, det tas også opp via hudkontakt og innånding - så IKKE vask hendene i løsningsmiddler som inneholder slikt :diving: -har sett at enkelte gjør dette for å få av maling og olje - med det resultat at feks metanol spaltes i kroppen - og danner bla Maursyre......Er vel ingen av dere som ville drukket eller vasket seg i det???? :ghost:

Redigert av powerpuff (see edit history)

Nja isopropanol bruker jeg flere liter av i uken i forbindelse med plastsveising. Og jeg har aldri hansker på meg, så jeg får nok altfor mye isopropanol på hendene ifht anbefalt!

Men foreløpig merker jeg iallefall ikke noe bivirkninger :)

Men jeg holder meg for god til og smake på den iallefall ....

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...