Jump to content

Giftfri Frostvæske- kan den drikkast?

ut mot havet

Recommended Posts

Skal ha båten på sjøen i vinter og det hadde vert greit å kunne ha vatn på tanken. Er det nokon som har erfaring med giftfri frostvæske? og er den verkeleg så fri for gift at den kan drikkast? Ser at det kalles for " Antifrost Natur" men ut frå datablad forstår eg at det er giftig ved svelging. Kva er riktig?

En jeg kjenner brukte Cognac for å beskytte drikkevannssystemet. Han ble munter etter de første slurken om våren, kona måtte kjøre han hjem. Det var i Kiel, rimeligere alkohol. Andre former for anti-freeze ville jeg vært forsiktig med. Konferer databladet.

Guest Avmønstret#

Hadde nok hatt vann på noen kanner i stedet. Om du legger de dypt i skroget og dekker til litt så fryser de vel ikke vil jeg tro.

Har selv et par sånne sammenliggbare, tipper de er på 6-7 liter, med vann i båten til enhver tid. De er myke og enkle å stue en eller annen plass. Kjekt om man går tom og ellers også.

-----------

Og bare sånn for trådens skyld, hadde aldri drukket denne såkalte giftfrie frostvæska.... hadde brukt sprit i stedet.

Edited by Avmønstret# (see edit history)

Ja. Den er giftig. Det er glycol, samme som i frostvæske. Men når den blir skyllet ut av vanntank og ledninger er det så minimale rester at det er liten risiko. Har faktisk vært tilsatt hvitvin for å jukse den fyldigere og søtere. Det ble stor ståhei om dette for noen år siden i Østerike/Tyskland.

Men til spørsmålet om kunne å drikkes er svaret NEI!

Dette har vært diskutert før her på baatplassen uten entydig svar.

Villee ikke drukket det i mengder, men å bruke det for å frost inhibitere en vanntank og spyle det ut om våren ville jeg ikke vært betenkt med.

Forøvrig så drikker jeg ikke lightbrus heller da jeg er overbevist om at det er skadelig til tross for mange undersøkelser som viser det motsatte :-)

Her er link så kan du avgjøre selv http://www.fhi.no/tema/miljogifter/propylenglykol-og-glykoletere

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Men apropos gift og forurenset drikkevann...

Jeg har ett spørsmål rundt vanntanken, siden jeg har fått ny båt nå så kan jeg ikke vite hva tidligere eiere har gjort med tanken.

Hva kan jeg gjøre for og kvalitetssikre vannet og tanken?

Finnes det noe jeg kan rense med, eventuelt hvordan måler jeg det?

Vil nødig risikere sykdom og urolige mager på sjøen?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Guest Avmønstret#

Jeg brukte spylerveske i vinter. Om du sjekker databladet så er det en variant som inneholder alkohol, tror det er den som tåler mest kulde, og en som inneholder etanol, som du helst ikke vil drikke.

Billig og lett tilgjengelig, men jeg vil uansett spyle gjennom før jeg tar anlegget i bruk. Og neste år blander jeg min egen akevitt/vann løsning.

Haba skriv at den "giftfrie frostvæsken" inneholder glycol, det kan då ikkje stemme, glycol er giftig antar eg. Å kalle frostvesken for giftfri for så å basere den på glycol vil vel vere særs villedende. Men ser no at i følge datablad så bør den ikkje svelgast så då lurer eg på om dette er noko stort humbug for å lure oss, at den er mindre skadeleg enn vanleg frosvæske er sannsynleg men den er ikkje giftfri - trur eg.

Vert nok til at ferskvannstank og varmtvannstank vert tappa ned og tar heller med meg nokre kanner som Pinkvin foreslår.

Her er datablad for antifrost natur fra Kemetyl, som selges hos blant annet Maritim.
Inneholder propylenglykol, som i tillegg til frostveske blant annet brukes til konserveringsmiddel i snus. :tongue:
Må helle nedpå over en liter før det blir akutt giftig ifølge denne siden som kom opp da jeg søkte.

Samme stoffet som omtales i linken til Haik lenger opp i tråden, virker ikke som veldig heldig å få i seg for mye.

Hvilke ingredienser det benyttes i andre giftfrie frostvesker har jeg ikke sjekket opp.

Jeg brukte spylerveske i vinter. Om du sjekker databladet så er det en variant som inneholder alkohol, tror det er den som tåler mest kulde, og en som inneholder etanol, som du helst ikke vil drikke.

Billig og lett tilgjengelig, men jeg vil uansett spyle gjennom før jeg tar anlegget i bruk. Og neste år blander jeg min egen akevitt/vann løsning.

Er det ikke en del etanol i den akevitten og? :wink:

Guest Avmønstret#

Er det ikke en del etanol i den akevitten og? :wink:

Jeg er forvirret over de ulike alkoholene. Den ene spylerveska inneholder i hvertfall en av alkoholene som man helst ikke vil drikke, tresprit som en vel kaller det også(?).

Poenget er vel at man ikke drikker det uansett egentlig. Hovedgrunnen til at jeg brukte det var at jeg hadde bilen til kona når jeg var ved båten og skulle gjøre den klar for vinteren. Baki bilen hennes lå det, som vanlig, et par dunker og jeg tenkte enkelt og greit at dette neppe fryser, og særlig farlig/giftig er det vel ikke heller.

Og helt gratis siden det lå baki bilen til kona ;-)

Tresprit er Metanol, det bør man helst ikke drikke :) Ellers er det vel spritprodukter på markedet som ikke er veldig farlig å drikke i små mengder, men som er tilsatt brekningsmiddel for at det ikke skal være særlig attraktivt å drikke.

For å rense vanntanken anbefales feks denne: http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1297

Fungerer svært bra og er ikke helseskadelig. Bruker denne på campingvogna hver vår og hver gang jeg har vært utenlands.

Husk at spylervæske også inneholder såpe.......drikker ikke såpe vel ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Konklusjonen på mitt spørsmål må vere at bortsett fra sprit er det ikkje andre former for tilsetting som kan drikkast, så reklamen om at frostvæske er giftfri og "frostvæske natur" berre er tull og tøys.

Guest Avmønstret#

Husk at spylervæske også inneholder såpe.......drikker ikke såpe vel ?

Ideen om at en skal ha noe på ferskvannsanlegget som gjør at det ikke fryser, og at man kan drikke det. Vel, er ikke den bare rett og slett veldig dum? For å svare på spørsmålet, nei jeg drikker ikke spylevæske.

Eneste fornuftige jeg kan se er at man bruker sprit på anlegget, for det kan jo drikkes, men selv det er en dårlig løsning.

---------------

Som jeg foreslo lengre opp. Kjøp en sånn sammenleggbar/myk dunk og legg den dypt i båten. Jeg vil tro at det skal mye til for at den skal fryse om den ligger inn mot skrogsidene. Evt. kan en jo blande den opp med favorittspriten sin ;-)

Er vel heller sjelden at vanntank ødelegges av frost.

Er vel rør, pumpe, dusjhoder og kraner man ønsker å frostsikre på en enkel måte?

Deler av dette er ofte litt vanskelig tilgjengelig og/eller krever litt arbeid for å få tømt.

Vil tro det er dette som kan beskyttes ved å pumpe inn litt "frostvæske" av egnet type.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ja. Den er giftig. Det er glycol, samme som i frostvæske.

Veldig viktig å forstå at dette er IKKE det samme som "vanlig" forstvæske, man skal IKKE konservere ferskvannet med det samme man vanligvis bruker i kjølevannet på motor. (Jepp, ser at du absolutt ikke foreslår akkurat dét heller, vil bare understreke pointet, så ingen går i ball her ...)

Det er riktig at begge deler er "glykol", men begge deler er også "frostvæske", for ikke å si "væske" ... s.k. "giftfri" frostvæske heter propylenglykol, mens vanlig frostvæske er etylenglykol. Og selv om det er en viss "fargekoding" på disse væskene er det ikke sånn at grønn alltid er giftfri heller. Sjekk innholdsdeklarasjonen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol

Propylenglykol brukes i matvarer blant annet, men i veldig mye lavere konsentrasjon enn det som skal til for å frostkonservere drikkevanns-systemet. Derfor skal man tenke seg om minst to ganger.

Jeg bruker propylenglykol til konservering, men da må det skylles gjennom en del ganger for å fjerne bi-smak (selv om selve kjemikalien er nærmest smaksfri er ikke frostvæsken det ...). Hører med til historien at jeg også drikker lite fra ferskvannstanken, koster meg nesten ingenting å ha en kanne med ferskvann til kaffen ved siden av. Hadde jeg hatt med mange unger ombord som skal drikke saft hele tida hadde jeg nok satset på å blåse systemet tørt isteden.

Edited by quantumduck (see edit history)

Er vel heller sjelden at vanntank ødelegges av frost.

Varmtvannsbereder er vel det dyreste i ferskvannsystemet som kan gå fløyten. Er alltid noen i havna - også blant de med nærmest hundre års erfaring - som får varmtvannsberederen ødelagt etter at de har bomma på konservering.

Vanntanken ligger vel i bunn så skal mye til før det fryser eller at tanken blir ødelagt med mindre den er full. Dette løses enkelt med å ha på litt varme. Cognac i tanken er ingen dum ide men forutsetter at en da er klar over at en ikke er kjørbar på noe tidspunkt gjennom vintersesongen :giggle: Det å tappe ut vannet og heller ta meg seg litt vann om det behøves tror jeg er en meget sunnere tanke enn å drikke kjemikalier.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

http://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol

Propylenglykol brukes i matvarer blant annet, men i veldig mye lavere konsentrasjon enn det som skal til for å frostkonservere drikkevanns-systemet. Derfor skal man tenke seg om minst to ganger.

................Hører med til historien at jeg også drikker lite fra ferskvannstanken, koster meg nesten ingenting å ha en kanne med ferskvann til kaffen ved siden av.

Hadde jeg hatt med mange unger ombord som skal drikke saft hele tida hadde jeg nok satset på å blåse systemet tørt isteden.

:thumbsup: Tiltredes.

Edited by Haba (see edit history)

Uansett hva slags vanntank en har er nå min erfaring at det sjelden er drikkbart før vannet er kokt.........med mindre en er døden nær :giggle: men i de situasjonene er det meget annet som smaker bedre :giggle:

Lurer litt på vann kvaliteten på en del marinaer tidvis......men det finnes andre land i verden der det er verre :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Varmtvannsbereder er vel det dyreste i ferskvannsystemet som kan gå fløyten. Er alltid noen i havna - også blant de med nærmest hundre års erfaring - som får varmtvannsberederen ødelagt etter at de har bomma på konservering.

Du har et poeng der! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley: