Jump to content

Bygging av halvfabrikat Jans entry 25 fot 2007

Nidelvdilla

Recommended Posts

Hei på dere der ute.
Dato 10 januar 2014.
Har lenge lyst til og bygge en båt fra grunn av og kom over et bra prosjekt som jeg tenkte jeg kunne klare(trur jeg da).Båten er en Jans entry 25 fot(27 fot med badeplatform)Det sto ikke så mye info på nettet om båten men jeg tar sjansen på det prosjektet
Jeg kaller det 5 års prosjektet mitt:)))
Jeg trenger litt info av dere der ute om hvor det kan kjøpes ting og tang ettervert..Og så vil jeg nok spørre dere om hvordan ting kan gjøres,,med andre ord hint og tips..
Sitter og bestiller kataloger og ser på nettet og prøver og finner ut om ting og tang.
Setter pris på hint og tips fra dere.
Trenger noen tips om dieseltanker og alu.vindusrammer billig.
Ikke ferdig produkt..Blir for dyrt.
Har tenkt og lage alt for hånd..

Legger ved noen bilder:))

bilde

Hei

Bygge båt fra det utgangspunktet der har jeg gjort 4 ganger. Den 5 te gangen litt mere ferdig.

Å lage alt selv som vindurammer og vindskjerm anbefaler ihvertfall ikke jeg om du ikke jobber med slikt da! Dette er utstyr som skal leve i et tøft klima og ikke minst skal holde tett for vær og vind. Jeg ville anbefalt å kjøpe vinduer fra fabrikanten samt kalesjer og slikt.

Å lage maler for innredning er ufattelig mye arbeide om du ikke har tilgang til malsett eller kan måle fra en annen. Bare det å ha brosjyren på båten om den er ukjent for deg gjør valg av løsninger enklere.

Dess mere lik originalen dess bedre

Lykke til

Har begynt med dørken...

kjøpt 3 plater med skipsgolv.fra fibo trespo med svarte nater..

Bilder her.

bilde

Og jeg hadde mer overskudd og lagde hele dørken ferdig.

bilde

Nå skal golvet tas inn oss alle kanter som er skjært skal lamineres med epoxy fra biltema..

Alulister fra fibo trespo er bestilt:))

Driver og bestiller led lys til båten..Ebay har mye fint;)))

Brytere er også bestilt:))

Driver også og prøver og bestille vindskjerm til båten.

Desverre så er norge litt dyrt så tayler craft i usa er nok 1-5 del av prisen

bilde

wd200:golvet kan kjøpes hos hvilken som helst båtforhandler men jeg vil se på en byggeforhander feksp. byggmakker der dem selger fibo trespo..

Som regel selger dem baderomsplater fra fibo trespo..Og kjenner du noen som er håndtverker med gode prosenter så blir det en bra pris??

Innhent tilbud ..prisene varierer..Lykke til med nytt golv

Flott prosjekt! Opprinnelsen til denne båten var Jans Entry 23. Var ganske populær på midten av 80 tallet. Nå synes jeg kansje den er lit akterutseilt designmessig, og savner elementer som sikkelig plass for plotter, port/utgang bak og stor nok badeplattform. Båten er blitt forlenget, først 23 til 25 Det er vel ikke 27 skroglengde , dem bare har plussa på badeplatform!? uansett så er nok dette en veldig smal og liten 25 foter. når det er sakt var jo dette en av de første produserte i Norge med opphevet lugardekk, da de fleste hadde slett fordekk f.eks Windy , Scand ,Draco

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Norcem21:

Har ikke fått no tilbakemeldinger eller tilbud tilbake fra produsenter enda, men jeg venter og venter:)))

Har fått et fra norge,men det havna på 48000kr,,Svindyrt synes jeg.

Hadde en ringerunde får å kjøpe delene slik at jeg kunne bygge og kappe selv men, ingen solgte , kun ferdig produkt;(

Du skal få svar når jeg har fått tilbakemelding...

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei index-

Kjøper litt ettervært som lommeboka tilsier uten at jeg havner på luksusfellen.

Motor og tanker er i planen men vil undersøke litt rundt før jeg kjøper.

Planen er en Volvo penta eller yahmar motor på rundt ca 200 hk.

Dieseltanker??+vi får se hva som dukker opp.

En 200-300 liters tank er sett på så vi får se hva som dukker opp.

Som sagt skal dette være 5 års prosjekte mitt:)))

Skal undersøke litt mer i vinterferien og reise rund,

Ser ut at det blir billigs å kjøpe en rimlig båt og plukke deler derfra.

• 1 måned senere...

Hei !

Du burde ta en handletur til alle båtbedriftene som sikkert har noe ukurant liggende. Jeg har benyttet meg av dette og funnet mye.

Prøv Marex -Joda- agder Boats- Det er litt igjen fra Nor Star også. Den er kanskje litt stor men men jeg har en toppskjerm til Nor-Star 290 Ekspress

(uten targa) som skal selges

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...