OddHaraldF Startet 12.Januar.2014 Del på Facebook Startet 12.Januar.2014 Hei! Bruker Kart Datum Wgs-84, det er vell det vanliga? Men sliter med rangen på den, føler at eg tidligere har fått Zooma lenge inn enn 2km/1nm. Sikker på at eg har fått Zooma inn lengre tidligare. Ser jo ingen detaljer lengre. Nåken som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 (redigert) Hei! Bruker Kart Datum Wgs-84, det er vell det vanliga? Men sliter med rangen på den, føler at eg tidligere har fått Zooma lenge inn enn 2km/1nm. Sikker på at eg har fått Zooma inn lengre tidligare. Ser jo ingen detaljer lengre. Nåken som har peiling? (WGS 84 er mest vanlig nå, ja.) -Kartdatum har ikke noe med kartets oppløsning/målestokk å gjøre . Det er vel der problemet med innzooming kan ligge, kanskje. Redigert 12.Januar.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
MaSa Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Jeg hadde det samme problemet med min navman på forrige båt, jeg løste problemet men husker ikke hvordan . Skal se om jeg kan finne ut av det igjen . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Mener og huske det hadde noe med plotterfunksjon måtte være på... Skal se om jeg kan komme på det Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
OddHaraldF Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Takk for tipset, det hjelpte å huke av på Plottermodus, nå får eg Zoome lengre inn. Men då kom der et nytt problem, når eg zoomer lengre inn blir alt hvitt, kun punktene eg har satt som viser. Alltid et eller aent... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Bruker Kart Datum Wgs-84, det er vell det vanliga? Det har ingen betydning for hvor båten vises på skjermen hvilket datum du bruker. Du kan velge Hong Kong 1980, og den vil stå på samme stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Men då kom der et nytt problem, når eg zoomer lengre inn blir alt hvitt, kun Du overzoomer. Det er ikke kart for den målestokken du velger. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Det er noe med innstillingene mulligan. Jeg hadde ett problem med at jeg knotet rundt på innstillingene på plotteren , plutselig kunne jeg ikke zoome like langt lenger, og når jeg fikk zoomet ble alt bare hvit slik trådstarter opplever. Men så fikk jeg rette innstillinger igjen og jeg kunne zoome som normalt.... Husker bare ikke hva jeg gjorde ..... Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Mizar Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 (redigert) Du overzoomer. Det er ikke kart for den målestokken du velger. Støttes. Jeg har en Northstar 657 (samme plotter het Navman før Northstar overtok, den har Nav.Bus etc.), og i bruksanvisningen på min står det at hvis du velger en målestokk som kartet ikke har, blir skjermen hvit (mens andre symboler fortsatt vises). En mulighet er kanskje at du har satt inn en C-map brikke med riktig kart, men har i oppsettet valgt å vise det gratiskartet som følger med plotteren? Hvis du likevel er sikker på at du skal kunne zoome så mye på det valgte kartet ditt, ville jeg lett etter en innstilling som lar deg velge vektor-kart hvis det er det du har. Det var egentlig det jeg kikket etter i bruksanvisningen på min plotter, men uten å finne dette. Kanskje din plotter har et slikt valg? Redigert 12.Januar.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
OddHaraldF Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Det stemmer sånn som Masa seier, har kunna Zoome lengre tidligere uten problem. Får ikkje opp grunner og lignende lengre. Kan det ha vore et annet kart tidligere? Er der andre som er vanlige å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Ta ut kartbrikken og sett den så tilbake igjen, det kan være at plotteren ikke leser kartbrikken ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
OddHaraldF Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Takk for alle tippsene, skal prøve det når eg ska ned igjen i båten! Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Som sagt selv så knotet jeg masse med innstillinger på plotteren selv, det virket før men ikke etterpå. Kan du prøve og resette til fabrikkinnstillinger da? Kanskje den stiller seg inn igjen. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Mizar Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 (redigert) Det stemmer sånn som Masa seier, har kunna Zoome lengre tidligere uten problem. Får ikkje opp grunner og lignende lengre. Dette høres vel ut som at du har valgt plotterens standardkart. Ta ut brikka og se om du mister kartet ditt. Redigert 12.Januar.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
MaSa Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Leste meg opp på gamle notater nå, er du sikker på nå at du har riktig kart operativt ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
OddHaraldF Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Har vore vekk reist 1 periode, men fekk omsider sitt på kartplottaren igår. Testa som noen foreslo å ta ut minnebrikken og sette den inn igjen, nå fungerer den som normalt igjen, og eg får Zooma inn til 0.100 km, så tusen takk for hjelpen! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.