Octant Startet 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2014 RasjonaleDet hele startet med at vi fikk en kuldeperiode i fjor høst som førte til at utjevningsrøret mellom vanntankene frøs til. Frosten sprengte flensen på røret mellom tankene slik at i den påfølgende mildvær perioden fikk 2500 liter ferskvann fritt leide til kjølen.Ingen katastrofe i og for seg, men forbannet irriterende. Tanken på å montere en temperatur måler som rapportere tingenes tilstand daglig ble unnfanget. Det finnes GSM alarmer/kontrollere i mange forskjellige utførelser i handelen til relativt greie priser. Men jeg ønsket noe mer. Hvorfor ikke ta den helt ut og lage grunnlaget for et lite system som kan være en forlenget arm ombord. Eller en styrmann som aldri går av vakt. Et system som rapporterer status med jevne mellomrom hvis alt er normalt, og som sender alarm hvis målte verdier er utenfor fastsatte grenser. Systemet må virke toveis, slik at enkelte handlinger kan utføres på kommando. Som foreksempel å starte en pumpe eller en varmeovn. Ingredienser Bildet over viser fra øverst til venstre mot høyre nedover; 5v, 2.1A power supply 1-wire bus, med temperatur måler og utvidelse for flere sensorer Raspberry Pi klargjort med SD kort innholdene OS, database og programvare for håndtering av GSM modul pluss, pluss GSM modul tilpasset RPI kortet med kontantkort abonnement 1-wire USB bus kontroller Innpakning tilpasset det miljøet systemet skal operere i BrukSystemet har jeg kalt «Overstyrmann» og er satt opp med inndeling i soner - lugar rorhus og maskinrom. Overstyrmannen er en lydig kar, og svarer kun på henvendelser fra telefonnummer som han kjenner til. For å be systemet om status på for eksempel temperatur i sone 1, sender jeg en forhåndsdefinert kode til telefonnummeret som systemet er tildelt. Svaret kommer etter noen sekunder som vist på bildet under. Veien videreTemperatur og fuktighet er bra å ha oversikt over. Det som er vel så viktig er vann nivået i kjølen. Her skal jeg bruke en ultralyd sensor. Denne er i testfasen i skrivende stund. Fungerer men trenger mer testing. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Jeg blir så dødsimponert over folk som skjønner seg på slike dingser! Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Imponerende ! Dette vil jeg følge med på Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Henger meg på her! Går "svanger" med en vag plan om å lage en kombinert volt/Ah-meter/regulator som "lurer" dynamo til å lade mer via senseledning-input, men jeg er i surfemodus ennå (dx.com, aliexpress.com, alibaba.com, ....). Har lagt merke til at det er en del kompetanse på Raspberry Pi og Arduino her inne, så jeg tror jeg starter en egen tråd om akkurat det, men jeg er veldig i læremodus så hvis Oktant kunne gitt oss noen hint om stegene på veien fra bildet med alle de fine komponentene via hardware-oppkopling og programmering er jeg _svært_ interessert! Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Meget spennende dette Oktant , kan styrmannen din betjene (potensialfrie) brytere også ? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
MajorAndy Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Jeg blir så dødsimponert over folk som skjønner seg på slike dingser! SÅ enig. Misundelsen er stor her... Sitér dette innlegget Link to post
neguarD Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Tøft. Hva koder du dette i ? Har du noen priser på komponentene? Har en rpi som media senter i heimen... Men der syns eg den blir litt for svak. Kunne vært et prosjekt dette da... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Kjempe bra!! Kunne du tenkt deg å delt utstyrslisten litt mer i detalj, samt laget et image for nedlasting på oppsettet på Raspberry Pi`en? Da er det jo mulig for flere å bruke dette :-) Da kan man vel klare seg med greie datakunnskaper om du hjelper med oppsettet. Mvh Jon A Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
VirtualMe Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Har en plan om å montere denne som kommer litt mer ferdig: http://www.wafer-shopping.com/gsm-temperature-humidity-monitoring-and-remote-control-system-p-241.html (nettsiden er veldig treg, men varene kommer fort..) Bestilte først utgaven med temp/fukt og 4 utganger, men tror jeg heller ender opp med å kjøpe den som har 2 inn og 2 utganger. Planen er da å kunne koble til nivåbryter i kjølen, evt gass-sensor eller annet utstyr som det er greit å få varsling fra. Utgangen er tenkt koblet til varmeelement og start av dieselvarmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 14.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Kunne du tenkt deg å delt utstyrslisten litt mer i detalj, samt laget et image for nedlasting på oppsettet på Raspberry Pi`en? Da er det jo mulig for flere å bruke dette :-) Da kan man vel klare seg med greie datakunnskaper om du hjelper med oppsettet. Hvis tilstrekkelig mange har lyst til å lage det samme, kan jeg skrive om koden slik at det blir håndterbart for flest mulig. Det er bare å melde seg på, så skal jeg se på å få laget et grunnleggende oppsett som starter med en enkel temperatur sensor i en sone. Siden kan dette utvides til å rapportere miljødata fra flere soner, samt vannstand i kjølen og status på batteribankene. Det er bare fantasien som setter begrensning på hva som kan måles og rapporteres på. Blir det mye data som skal presenteres vil ikke presentasjonsformen i form av en sms være hensiktsmessig . Da bør en kanskje videre se på å få utviklet en en android app som grensnitt mellom skipper/reder og overstyrmannen. Sitér dette innlegget Link to post
neguarD Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Liker konseptet. Men for å kunne bruke et image eller prøve å følge din framgangsmåte så må man ha mest mulig identisk hardware. Så mitt start punkt ville være å få tak i det. Har syslet litt med tanken på rpi båt tidligere men har slått det fra meg da i alle fall raspbian ikkje liker spenningsbortfall. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Hvis tilstrekkelig mange har lyst til å lage det samme, kan jeg skrive om koden slik at det blir håndterbart for flest mulig. Det er bare å melde seg på, så skal jeg se på å få laget et grunnleggende oppsett som starter med en enkel temperatur sensor i en sone. Siden kan dette utvides til å rapportere miljødata fra flere soner, samt vannstand i kjølen og status på batteribankene. Det er bare fantasien som setter begrensning på hva som kan måles og rapporteres på. Blir det mye data som skal presenteres vil ikke presentasjonsformen i form av en sms være hensiktsmessig . Da bør en kanskje videre se på å få utviklet en en android app som grensnitt mellom skipper/reder og overstyrmannen. Jeg er interessert! Det er jo både gøy og praktisk. Ang forslaget til app ved evt utvidelser er det kanskje hensiktsmessig å tenke web`app? Da gjør man det plattform uavhengig -da det er mange IOS brukere her :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Magnetti Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Jeg er også interessert i denne ! Har allerede en Raspberry pi model b i bestilling. Første steg for meg er å få til oppsettet og installasjon av en 3g USB stick som jeg har liggende. Deretter hadde jeg tenkt å eksperimentere med funksjonalitet som batterivakt, temp, kamera og alt mulig annet. Tar gjerne imot kode som utgangspunkt og noe å bygge videre på :) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Melder interesse Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Ja dette er interessant . Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Jeg er også i oppstartsfasen med en RPi Modell B. Har ikke kommet noe igang ennå, utover å legge inn en tidlig versjon av Kano sin software. Min plan har vært å teste ut RPi som mediesenter, samt leke litt med sensorer for båten. Ønsker meg en liten touch-LCD for å kunne kontrollere dingsen uten en stor skjerm som trekker "masse" strøm. Burde vi hatt en egen tråd for RPi - "Den store Raspberry Pi-tråden" eller noe sånt? Her kunne man legge inn tips om bruksområder, utstyr (sensorer, skjermer, "dingser", wlan osv) og alt mulig annet RPi-relatert... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jonas78 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Jeg er også i oppstartsfasen med en RPi Modell B. Har ikke kommet noe igang ennå, utover å legge inn en tidlig versjon av Kano sin software. Min plan har vært å teste ut RPi som mediesenter, samt leke litt med sensorer for båten. Ønsker meg en liten touch-LCD for å kunne kontrollere dingsen uten en stor skjerm som trekker "masse" strøm. Burde vi hatt en egen tråd for RPi - "Den store Raspberry Pi-tråden" eller noe sånt? Her kunne man legge inn tips om bruksområder, utstyr (sensorer, skjermer, "dingser", wlan osv) og alt mulig annet RPi-relatert... Mener å huske det var en annen tråd om en som bygget en Raspberry med skjerm for å følge med på kart osv. Søk på den -for der kom det litt tips om utstyr. Jeg tror fort det kan bli litt uoversiktlig om vi blander alle prosjekter inn i en tråd, så mitt forslag er at vi gjerne kan ha en generell Raspberry tråd, men jeg tenker at spesifikke bør prosjekter holdes i egen tråd for oversikten sin skyld. Men dette må jo selvsagt være opp til trådstarter :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Popeye70 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Mener å huske det var en annen tråd om en som bygget en Raspberry med skjerm for å følge med på kart osv. Søk på den -for der kom det litt tips om utstyr. Jeg tror fort det kan bli litt uoversiktlig om vi blander alle prosjekter inn i en tråd, så mitt forslag er at vi gjerne kan ha en generell Raspberry tråd, men jeg tenker at spesifikke bør prosjekter holdes i egen tråd for oversikten sin skyld. Men dette må jo selvsagt være opp til trådstarter :-) Enig i dette. Det jeg så for meg var en generell Raspberry-tråd hvor man kan tipse om utstyr osv, og så kan man linke til egne prosjekttråder hvor man går i dybden på spesielle prosjekter. På den måten blir den generelle Rpi-tråden en slags indeks hvor man finner utstyrstips og linker til prosjektene. Det blir alt for rotete å kjøre alle slags prosjekter i detalj i samme tråd, som du sier, men linker (med gode beskrivelser) til prosjekttrådene er jo topp. Da får man en sentral ressurstråd som man kan referere til, og så kan de som trenger det følge linker videre derfra. Just my 2 cents... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jonas78 Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Ja, det var en god ide! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
mjøskanten Svart 15.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Helt enig i det Popeye70 sier. Er veldig kjekt om det blir laget en egen Raspberry-tråd. Da kan man linke til sine egne prosjekt-tråder. Bare prøv å beskriv hva slags prosjekt det er. Så man ikke trenger å trykke på hundre linker for å finne den rette :) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 (redigert) Mener å huske det var en annen tråd om en som bygget en Raspberry med skjerm for å følge med på kart osv. Jepp, det var også et oktant-prosjekt :-) Er veldig kjekt om det blir laget en egen Raspberry-tråd. Da kan man linke til sine egne prosjekt-tråder. Bare prøv å beskriv hva slags prosjekt det er. Så man ikke trenger å trykke på hundre linker for å finne den rette :) Det er nok en god idé, selv om jeg skulle mene wiki er et bedre egnet format. Jeg begynte så vidt å beskrive kartplotterprosjektet på båtwiki'en, men det ble mest bare rot - jeg trenger å få ut fingeren og gjøre dette med egne hender før jeg kan beskrive prosjektet. Jeg har så langt kjøpt inn to ras'pi'er og én beaglebone, planlegger å bruke den siste i båten (den har mer prossessorkraft og flere IO-porter, men bruker kanskje litt mer strøm, mangler audio output og grafikkaskellerator, men ellers er det snakk om relativt like produkter) - men når jeg kaster bort tiden på meningsløse ting som f.eks. Sunseeker 62-tråden så sier det seg selv at det ikke blir tid til slike prosjekter, gruff. Jeg trenger mer selvdisiplin ;-) Redigert 16.Januar.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Octant Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Mens jeg venter på at delprosjektet med å måle vannstanden i kjølen skal gi gode nok data, har jeg laget en liten tilleggsfunksjon. Vi i nord er opptatt av solen, og spesielt nå i januar når solen atter begynner å stige over horisonten. Funksjonen leser posisjons data fra gps'en og gjør noen beregninger som vist på bildet under. Funksjonen gjør ikke noe annet enn hva en kan finne i en almanakk, bare litt fortere. Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Jeg er også interessert. Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 melder også min interesse Eyvind Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Ja takk, jeg vil gjerne bli med! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.