Jump to content

DIY - GSM vakt

Octant

Recommended Posts

Artig at så mange har lyst til å være med. Dette tok litt av, jeg har hatt henvendelser der de tre yngste går i ungdomsskolen og opptil - ihvertfall gammel nok til å ha egen båt. Å klargjøre koden på en slik måte at det blir forståelig for selv de med minst erfaring har vært en utfordring. Å sitte å kode for seg selv er en ting. Å forklare hva som skjer underveis er en helt annen utfordring. Etter å ha brukt folk i nærmiljøet til å skrive kode basert på det som jeg forklart, har jeg funnet ut at det er bare en ting som vil duge. Å starte med begynnelsen.

Jeg har derfor begynt å lage en website som er delt inn i prosjekter. Det første prosjektet starter med det helt grunnleggende, og de påfølgende prosjektene bygger på det foregående. For hvert avsluttende prosjekt blir et image av SD disken lagt ut for nedlasting. Samtidig er ordbruken og forklaringer forsøkt gjort på en slik måte at det er forståelig for de med liten eller ingen erfaring. Dessverre har jeg ikke all den tid tilgjengelig som jeg skulle ønske, slik at det for øyeblikket er bare det helt grunnleggende som er på plass. Firefox og Internet Explorer har sine særegenheter og forventer websider som er kodet på litt spesielle måter hver for seg. Jeg har konsentrert meg om html kode for Firefox i første omgang. Derfor vil ikke sidene bli vist optimalt annet en i Firefox.

Sidene har en innledning der jeg beskriver målsettingen til det enkelte prosjekt. I korte trekk går dette ut på å starte med et det helt grunnleggende som det å sette opp et RPI kort med tilhørende SD kort. Det siste prosjektet skal gi mulighet for en toveis kommunikasjon mellom bruker og RPI kortet, enten via en webside, en GSM melding eller en Android app. Eller alle tre samtidig.

Den ene av de to yngste deltagerene skal lage et GSM system som leser av temperaturen/fuktighet på hytta. Den andre ønsker å lage et system som viser temperatur og lys i et hus som familien har ved kysten. Begge ønsker å ha mulighet til å aktivisere brytere som slår av/på lys/varme.

Imidlertid er det noen forutsetninger som bør være kjent.

1. Om du sitter på en MS Windows maskin eller Linux boks gjøres tingene på litt forskjellige måter. Jeg har konsentrert meg om Linux. Er det store ønsker, kan jeg også i beskrive hvordan er går frem hvis en bruker MS Windows.
  2. Det vil være helt avgjørende at vi sitter med den samme hardware. Allerede i andre prosjektet vil jeg bruke en GPS for å sette nøyaktig tid på RPI kortet. GPS brukes også for å fortelle hvor RPI kortet (eller det som RPI kortet er montert i) befinner seg i lengde og bredde. Å skrive kode som dekker alle typer GPSer vil være uoverkommelig. Jeg har påtatt meg å bestille komponenter i bulk til noen av deltagerene. Er det ønskelig kan jeg også skaffe til flere. Komponentene hentes fra Sverige, Spania og Norge.
  3. Hva koster dette? - Helt gratis er det ikke. Jeg regner med ca 2000,- for et basis oppsett som gir mulighet for å lese av verdier som temperatur, posisjon ol. via GSM. Når det gjelder mer sofistikert datainnsamling blir det fort dyrere. Som et eksempel er jeg akkurat ferdig med å teste ut en sensor som måler hvor mye vann det er i kjølen. Etter å ha testet ut flere typer sensorer, havnet jeg til slutt på en sensor fra Maxbotix. Denne har en oppløsning på 1mm, men koster rundt $100. I tillegg har jeg valgt å bruke et arduino kort som styrer denne, og da passeres båtlappen fort.
  4. Prosjektene er skrevet i html, perl, sql, bash og c. Det er ingen forutsetning å ha noen kjennskap til noen av språkene. All koding vil bli forklart, og gjort tilgjengelig som kildekode. Samt at fremgangsmåten for kompilering vil bli forklart.
  5. Baatplassen.no er et utmerket forum. Men det egner seg i liten grad til utveksling av informasjon av denne typen. Til det blir det fort uoversiktlig. Hvert prosjekt vil derfor få et kommentar felt til slutt som en kan bruke for spørsmål og kommentarer. Men jeg ønsker også at BP forumet holdes oppdatert. Jeg for se hvordan dette kan gjøres mest effektivt.

Jeg satser på å ha en innledende beskrivelse for hvert prosjekt ferdig i løpet av denne helgen. For de av dere som ønsker en sniktitt, er sidene å finne på http://www.octant.no. Kommentarer og forslag imøtesees.

Gleder meg til å følge med videre. Veldig bra engasjement fra Octant sin side!

I dag koblet jeg opp mitt GSM-modem til min RPi for første gang, og dokumenterte fremgangsmåten. Legger det ut så raskt jeg får tid til å renskrive og formatere teksten fornuftig.

Hadde ikke noe gyldig SIM-kort for hånden, så jeg har ikke fått testet å sende SMS, men det får jeg forhåpentlig vis testet i løpet av helgen. Hentet nytt SIM-kort på vei hjem fra jobb. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

1. Det vil være helt avgjørende at vi sitter med den samme hardware. Allerede i andre prosjektet vil jeg bruke en GPS for å sette nøyaktig tid på RPI kortet. GPS brukes også for å fortelle hvor RPI kortet (eller det som RPI kortet er montert i) befinner seg i lengde og bredde. Å skrive kode som dekker alle typer GPSer vil være uoverkommelig. Jeg har påtatt meg å bestille komponenter i bulk til noen av deltagerene. Er det ønskelig kan jeg også skaffe til flere. Komponentene hentes fra Sverige, Spania og Norge.
  2. Hva koster dette? - Helt gratis er det ikke. Jeg regner med ca 2000,- for et basis oppsett som gir mulighet for å lese av verdier som temperatur, posisjon ol. via GSM. Når det gjelder mer sofistikert datainnsamling blir det fort dyrere. Som et eksempel er jeg akkurat ferdig med å teste ut en sensor som måler hvor mye vann det er i kjølen. Etter å ha testet ut flere typer sensorer, havnet jeg til slutt på en sensor fra Maxbotix. Denne har en oppløsning på 1mm, men koster rundt $100. I tillegg har jeg valgt å bruke et arduino kort som styrer denne, og da passeres båtlappen fort.

Vist du ikke vil kjøpe inn startpakker til oss alle, kan vi få hvite hva du bestiller. og hvor, så kan hver enlkelt kjøpe inn ved behov, eller fra andre kanaler.

Så sikrer vi fortsatt at alle har kompatibelt utstyr. For fortsettelsen gleder jeg meg til.

Web siden din var fanstastisk til dette formålet. Nesten slik at jeg må kjøpe ett eget sett til min sønn, slik at han også kan lære litt fornuftig.

....kan vi få hvite hva du bestiller. og hvor, så kan hver enlkelt kjøpe inn ved behov, eller fra andre kanaler.

Jeg skal gi utfyllende beskrivelse av de komponentene jeg bruker og hvor de er kjøpt inn, slik at den enkelte kan anskaffe komponentene etterhvert. Nå i starten er det bare å få tak i et RPI kort , 4G SD kort og en 5V strømforsyning. Selv om det er en stund til vi skal bruke GSM modulen, trekker den relativt mye strøm når den er aktiv, slik at 2A er minimum.

Prosjekt nr 2, "Jungmann", er under siste testing nå i helgen. Her bruker jeg en BU353 USB GPS mottaker. GPS er handlet inn her: http://www.cartft.com/catalog/il/535. Denne typen er det bare å få tak i enten via linken eller andre leverandører. Frem mot neste helg skal vi ha klart å sette klokken og lagret posisjons data i en Sqlite3 database basert på data fra GPS.

Jeg liker å handle fra Dealextreme, da kan det hende man slipper mva. :-)

Er dette den rette modelen, eller ser du/dere andre modeller her, som er mere anvendelig?

http://dx.com/p/raspberry-pi-model-b-module-board-made-in-uk-w-acrylic-case-green-286073#.UvVTxLQz2pM

Bare et tips: Vær litt forsiktig med å kjøpe RPi fra Kina. Det finnes flere piratkopier, og selv om det står i beskrivelsen at den aktuelle modellen er fra England er det ikke sikkert den er det. Mange av Kina-modellene har "CN" i navnet så man ser at det ikke er en original, eller så kan man se det på at selve kretskortet er rødt eller blått.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 1 måned senere...

For de av dere som har fulgt prosjektene på http://www.octant.no og hatt problemer med å komme inn den siste tiden, er forklaringen følgende;

I utgangspunktet hadde jeg en Internett linje som ikke var dimensjonert for den trafikken som prosjektene medførte. Jeg bestilte derfor en oppgradering av Internett, som ble gjort samtidig som jeg har vært borte noen uker. NextGenTel som er den nye nett leverandøren sendt meg feil router, som gjør at jeg ikke for satt opp serverene for å ta imot innkommende trafikk. Ny router skal være i hus i midten av neste uke. Forhåpentligvis skal alt være på nett da, slik at vi får fortsette prosjektene der vi slapp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...