Jump to content

Forskjell mellom Mercruiser vs GM


Rebel

Recommended Posts

Mercruiser kjøper motorene av GM

Om det er toboltede eller fireboltede bærelagebukker er normalt ikke noe å bry seg om med mindre du har kompressor eller kjører racing og har veldig høyt turtall.

Det er forskjell på årsmodell, før 1987 var bakre veivakseltetning delt og veiva er annerledes enn på nyere. Du bør bruke en blokk med rulleløftere. Hvis du kjøper en brukt motor som må overhales er det vanligvis mere lønnsomt å kjøpe en ny longblock og sette inn en marinekam.

Link to post

Rulleløftere, altså den hydrauliske ventilløfteren, eller vippearmen ?

 

Vedr. vippearmene uten rulletipp eller rulle noe som helst, det vrker da som om det blir mye gnukking av metall her. særlig for en marinemotor som går på høyere turtall ofte

 

bilde

 

Hva kalles det når ventilene står forskjøvet i stedenfor på rekke og rad ?

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke rullevipper, men løftere med ruller, de kommer med ruller og som "flat tappet" eller hva det heter

 

bilde

 

Mercruiser har brukt både to-boltet og fire-boltet blokk, for det meste den helt vanlige GM to-boltede blokken, slik at det spiller liten rolle hva du bruker for en standardmotor.

Når det kommer til topper, innsug, eksos osv. så passer det om hverandre. Alt man kan skru på en 305 passer også på en 350, selv om det kan være forskjell på brennkammer og ventiler og slikt.

 

Nå vet ikke jeg hva som er mest lønnsomt, men en blokk får man til noen lapper, og komplett pakningssett og stort sett alt annet man trenger for å sette sammen motoren kommer på rundt 5 båtlapper, så spørs det om det må maskineres noe, som normalt ikke er over et par lapper uansett, og hvor mye ens egen tid er verdt, men at det i kroner og øre blir rundt halvparten av prisen for en longblokk er i hvert fall ikke jeg i tvil om.

 

Det er forøvrig mulig jeg kan skaffe to-bolt 350 blokk, men har ikke 4 bolt akkurat nå (tror jeg), ta kontakt dersom det er aktuelt så kan jeg gidde å lete litt, og de er ferdig syrevasket og klare til bygging.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Mercruisers dieselmotorer (fra VM) har forresten rulleløftere og rullevipper (men ikke rulletupp).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er flere ting som skiller en marinekam fra andre. Det er som Adeneo skriver viktig med lite overlapp, altså mye lobe separation angle (LSA), det er også slik at på biler kan det være utslippskrav som setter begrensinger. Durasjonen er normalt noe større på eksos enn på innsug pga at det gjerne er mer motstand i eksosanlegget på båter. Durasjonen er sjelden mer enn 270 grader da den må dra fra lavt turtall, dette er avhengig av type båt, propellvalg og andre ting. Med vannjet kan du ha en vassere kam avhengig av hvilken impeller som benyttes.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...