Jump to content

Hjelp med valg av første båt, daycruiser 200-250k.

Sttrons

Recommended Posts

Hei.

som sagt så trenger jeg litt hjelp med valg av min første båt.
Det jeg kikker etter er en

DayCruiser med ca 150 hk

20< fot med 2 "soveplasser!"

Prisområde 200-250.000

Har kikket litt på bella 620 og yamarin 6240?

men finner lite tester av båtene rundt forbi.

Så er åpen for allt av merker og anbefalinger, kom gjerne med begrunnelser for hvorfor\hvorfor ikke.

mvh

Stian

Syntes iallefall yamarin 64dc et flotte båter, i den kategorien der.

Kameraten min hadde en yamarin 76dc ifjor og det var en meget flott og kjekk båt. Men den blir litt over budsjettet regner jeg med .

Selv hadde jeg en Maxum 2300 for 4-5 år siden og var veldig fornøyd med den.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

er nok best at du plukker ut noen båter på finn så kan ekspertisen her vurdere dem fortløpende :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hadde en bella 620 med 175 hk evinrude.

Kjekk båt med gode kvaliteter og myke sjøegenskaper.

Husker den gjorde 42 knop med flatt jern...skroget viste ingen unoter selv på full fart.

Stor u- sofa med masse sitteplasser er og et stort pluss.

Syns utgavene med teakpakke og blåe puter er og foretrekke rent estetisk.det gjør seg!

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Må nesten anbefale den jeg har selv da. Skibsplass 655. For min del var den det beste kompromisset i den størrelsen. Du kan få en fin uteplass med mye plass, og da en liten kabin, eller motsatt. skibsplasten har romslig kabin hvor man kan sitte oppreis rundt bordet. Det kan du ikke i mange daycruisere på rundt 20 fot.

Minuset er at den ikke er noen sportsbåt, men mere trygge og greie sjøegenskaper.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45563348 Her er en 655 xl med mercury verado. Denne(XL) bar bedre vbunn enn standard 655.

Finnes båter som ser litt sprekere ut, men ikke mange slår kombinasjonen av kabin og uteplass. Jeg er 2 meter lang og sover greit inni kabinen. Har toalett/septik, dobbel kokebluss og vask ombord.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Litt enig med galaks..skibsplassten er en utrolig flott båt,og skulle jeg valgt båt i 20 fots klassen i dag,så hadde nok den gått foran bellaen,ihvertfall viss man er av typen som ønsken seg en weekendtur en gang iblant...er jo en fullgod lugar jo!.

mvh.beuty of aqua

Den har jeg også sett. Prisen er vel ikke kunstig lav, men mannen er jo flyttet fra landet. Dermed kan man gjøre et kupp. Rart den ikke er solgt allerede.

Hadde nok vært en høyere pris om selger var hjemme og kunne vente på våren.

Men hadde jo vært greit med et timetall på motor f.eks. Jeg hadde kjøpt den tvert om det ikke var for at jeg er så fryktelig langt unna og har ikke tid/penger til å farte imellom for tiden.

Forutsatt at det ikke er skjulte feil og mangler som ikke kommer fram i annonsen da.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei og velkommen hit til BP :smiley: .

Jeg har en 2009 mod Bella 621DC m/Mercury Optimax 115. Båten ble kjøpt fabrikkny fra forhandler og satt på vannet for første gang i april 2010. Dette er min første båt og jeg er godt fornøyd med båten etter 4 sesongers bruk.

Båten har en romslig U-sofa og god uteplass, kabinen er noe trang men det går greit å overnatte 2 personer. Det er også greit med lagringsplass/stuverom. Den gangen jeg jaktet på båt syntes jeg Bellaen var den båten som ut ifra størrelsen hadde den mest praktiske og sosiale innredningen, men det vil jo alltid være individuelt hvilke egenskaper man ønsker å prioritere. Jeg anbefaler deg derfor å både se og eventuelt teste de ulike alternativene.

Hvis du liker "sportslig" kjøring kan det nok være greit med litt mer motor, men for mitt behov har det vært tilstrekkelig med 115 hk, (topper på 33-35 knop, avhengig av last og forhold).

Jeg har jo ikke all verdens erfaring, men jeg synes Bellaen har vist gode og trygge sjøegenskaper i de forholdene jeg har testet den.

Jeg kan også anbefale å skaffe en henger til båten, det er praktisk og åpner for nye muligheter.

Send meg gjerne en IM dersom det er noe spesifikt du lurer på, så skal jeg svare etter beste evne :yesnod:.

Båten min skal forøvrig selges etter et alvorlig tilfelle av 5 fotssyken, vet ikke hvor i landet du holder til men hvis du er interessert i en nærmere titt på en Bella 621DC er det bare å ta kontakt.

Syns også det er noe merkelig med den bellaen som du linker til...den burde vel ha vært solgt allerede.kansje selger ikke er villig til og selge for prisantydning,men vil ha igang en budrunde?

mvh.beuty of aqua

Hva med en Askeladden beetle eller evt en voyager(23 fot)? Ligger 2 beetler og en voyager ute nå til bra priser.

Litt større båter, men ikke noe å si på kvalitet og sjødyktighet. De er litt trauste, men trygge og bra båter. Ville funnet en beetle med større motor en 120 hk som i annonsen dog. Voyager blir kanskje litt utenfor budsjett.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45743008

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45778730

Vedr. den Bellaen på finn så står det jo i annonsen at selger har fått skambud langt under 169.000.

Når båten helt klart ? er norges billigste i sin klasse på finn så skal det vel mye til om selger går ytterligere ned i pris.

Om han har fått bud på 169.000 eller mere er vel da tvilsomt siden båten fortsatt er til salgs.

Vedr. askeladden beetle med 117 hk mercruiser 1,7 diesel (også oppgitt til 116 eller 120 hk) så vil en googling eller søk her på baatplassen av motoren relativt raskt skremme vekk førstegangsbåtkjøpere tror jeg :giggle:

Spørs om han blir fornøyd med farta :smiley: Men kan jo være feil i annonsen.. at 30 knop er marsjfart. Eller begrodd båt med feil propell.

Her er det gjettekonkurranse. Gjett motoren (2-takt, 4-takt, optimax ?) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46028217

Men forøvrig en traust og solid båt.

Men dette må jo være et kupp.. skikkelig motor iallefall http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45359952

Her er jo krembåt med krem motor. Verado 135 er som kjent den mest trimvennlige påhengeren. Omprogrammeres til 200 hk eller 235 hk, fritt valg :smiley:

Skummelt? Egentlig ikke.. det er vel utprøvd. Samme motor leveres jo som 200 hk originalt, bare annen software http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45563348

Ja nettopp, det var jo den glalaks anbefalte :saint:

Denne nydelige Flipper-balja har Optimax 135 V6 som kan omprogrammeres til 175 hk. Men noe mere støy enn 4-takter da.

Men flott båt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45403451

50-knops potensiale her (motor kan omprogrammeres til mere effekt her også) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45917200

Og til slutt, rosinen i pølsa http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45437541

Der går det unna, og Galia er kvalitet på høyde med det meste. Har hatt en selv, både Galia og E-tec (riktignok en mindre modell da).

Og det er ikke bare en vanlig E-tec 200, nei det er en 200 HO (ca 225 hk), altså 3,3 liter istedenfor 2,6 liter. Rått.

Hmm fikk nesten sånn "må ha" følelse på den der. Så mye kraft at man kan rusle på 30-35 knop med halv gass cirka :smiley:

av disse så er skibsplast 655 xl de beste valget

så har vi skibsplast 605 ny og gammel mod

så har vi ibiza 20 og 22 meget pen og gode båter.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Da har en fått snakket med selger av bella'en, og det viser seg at båten har vært en liten tur under vann, men att dette skal ha blitt fikset hos et verksted.

Bør det da ringe ei bjelle om helt uaktuelt, eller eventuelt ta med meg en besiktelsesmann fra knbf og se på den, og eventuelle papirer??

Da jeg så bildene av den tenkte jeg at den så ut som den hadde stått lenge uten kalesje, men det var altså under vann den hadde vært.

Det forklarer jo litt av den lave prisen.

En E-tec under saltvann (eller hvilken som helst motor) er vel ikke det aller beste som kan skje, spesiellt med moderne motorer med mye finmekanikk og elektronikk.

Så da bør den jo ha gjennomgått en kvalifisert kur temmelig kort tid etterpå, og helst vært kjørt en god del etterpå for å avdekke evt. problemer.

Det må jo også vedlegges dokumentasjon på hva som ble gjort med båten da den ble "fikset".

Jeg ville nok ha vært veldig skeptisk til dette.

Du bør i det minste få avklart alle detaljer; har den vært helt eller bare delvis under, ferskvann eller saltvann, hva førte til at den sank, hva har blitt gjort av reparasjoner/utskiftinger i etterkant osv.

Er dette noe som har hendt nylig eller har båten blitt brukt etter utbedring??

Personlig ville jeg nok valgt å betale litt mer for et objekt som ikke hadde vært ubåt. Jeg synes også at selger burde ha opplyst i annonsen at båten har vært under vann.

Er litt der jeg og ligger.

Visste det måtte være noe til den prisen.

Så sitter nå å ser på en 6420 yamarin til 100 laken mere, hva kan jeg regne med å kunne prute uten å bli for ufin. Er forhandler

Bare prøv det du synes den er verdt. Si at du ikke har mere. Det værste som skjer er et nei. Mange vil selge båter for tiden;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 5 weeks later...

Skal nå bli noe langt vekke for min del det ss Martha, holder til helt nede i Mandal =)

så ett spørsmål eller tre, sitter å kikker litt på yamarin 6420? rundt 05-06 mod med yamaha 150hk.
den jeg ser på ligger til 260.000 og dermed helt i øvre del av budsjettet mitt. Finnkode ; 46467463

Er dette en gal pris, eller bør det være rom for noe forhandling av pris?
tenkte nå først å se på båten, noe spesielt å se etter på disse båtene?

Merker at det stadig dukker opp nye ting å tenke på nå som jeg har begynt å kikke aktivt

Med tanke på hvordan markedet er og hvor dårlig annonse det var på den er det absolutt prutningsmonn vil jeg si. Selv om båten sikkert er fin.

Bose anlegg står det. Tipper det er boss.. Uten at det betyr så mye.

Du får tilby det du mener er din maksgrense og se på reaksjonen. De båtene som blir solgt er enten spesielt fine, spesielt billige eller selger aksepterer lave bud. Det er mitt inntrykk...