Adland Startet 12.Januar.2014 Del på Facebook Startet 12.Januar.2014 (redigert) Har bestilt vannvarmer for å sikre at vi har varmtvann til enhver tid, samt at det også vil bidra positivt på motorene ved kaldstart på vår/høst og at defroster kan brukes om vi vil ha litt varme uten å kjøre luftvarmer... Men så er spørsmålet, korleis koble dette når eg har to motorer?? I dag er BB motor koblet til VV bereder, så der er det jo mulig å koble seg innpå sløyfa relativt enkelt, Vannvarmer vil stå på BB side. Men dersom eg kobler alt sammen i en stor sløyfe, vil det ha negative konsekvenser mtp evt problemer med kjøling?? Feilmeldinger?? Kommer uansett til å ha ventiler slik at motorene kan gå separat, og Vannvarmer kan gå kun på bereder om sommeren, når motorene ikkje trenger varme... Ferskvannskjøling på begge motorer vil jo da henge sammen, men det skulle vel ikkje bety all verden???? For ordens skyld kan eg opplyse om at det er snakk om 2 stk Volvo IPS 400 og en Isotemp Basic bereder. Redigert 12.Januar.2014 av Adland (see edit history) Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Eg synest du tenker fornuftig. Greit å ha mulighet å stenge av motorene å bare varme bereder, men også i mellom motorene ville eg hatt stengemulighet i tilfelle trøbbel på eine motor. Det trengs nok en god tavle med masse kraner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 (redigert) Personlig ville jeg ikke ha koblet motorene i sammen. Tenker da på lekkasje som har blitt for sent oppdaget. Og evt tap av sikkerhet hvis begge motorer skulle være ute av drift. En annen ting er hvis begge motorer er på samme sløyfe ville det ta lang tid å få varmtvann, da 1000kg svartstål må oppvarmes samtidig. Det er masse varmetap i stål. Med andre ord jeg ville koblet den på bb motor. En annen sak er jo at termostatene i hver motor kanskje vil operere litt forskjellig, og mulig gi deg trøbbel. (hvis du starter motorene ). (eller bare en ). Redigert 12.Januar.2014 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Adland Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Så lenge vannvarmeren står rett før vv-bereder så vil vel den bli ta varme først, så går returen fra vv-bereder innom motor... Så akkurat det er eg ikkje redd for, har uansett luftvarmer til å varme opp båten ellers, her er hovedmomentet å ha varmt vann, med bonus at motorene blir varme.. Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
SR400 Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Litt mye greier blir det, men hva med en varmeveksler til på hver motor og en sirkulasjonspumpe på motorenes interne system? Da varmer du begge uten å "blande" kjølevesken. En sånn på hver maskin http://www.ebay.co.uk/itm/HEAT-EXCHANGER-COMPATIBLE-WITH-VAILLANT-TURBOMAX-PLUS-065131-NON-ORIGINAL-NEW-/290858531401?pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&hash=item43b884fa49 Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Siden varmekapasiteten til jern er ca 10 ganger lavere enn vann, tror jeg allikevel at du bruker mye lenger tid til å få varmt vann hvis du kobler sammen begge motorer. Men det er jo bare å prøve. Men jeg har ikke forståelse for hvorfor du vil "sløse" så mye energi på å varme opp to motorer. Jeg har vannvarmer på min volvo bil, og det er selvfølgelig helt konge, men i båten synes jeg nok ikke at du vil få samme glede av det. Men prøver du, så kan vi andre lære mer....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Adland Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Med ventiler for å holde motorene "ute" slik eg beskriver det, så vil jo det kun bli varme til motorene de gangene det er behov for det.... Har ingen planer om å bruke varmevekslere, da bytter eg heller til en dobbelmantla bereder.... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Adland Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Eller det kan løysast med en treveisventil som åpner på varmeren og stenger på motoren når varmeren blir startet..... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Varmtvann er knall, men at varme av motorene undervurderes forundrer litt. Mulig sommerbrukere ikkje vil ha glede eller nytte av å varme opp nyere motorer. Å sette i drift en motor som holder 40 grader vs 2 grader utgjør feks litt forskjell på eksosrøyk og slitasje. På ebay finnes billige elektrisk styrte ventiler slik at du kan åpne og stenge for varme til motorer med en bryter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Jeg har en Eber vandvarmer, der er sluttet til BB motor (og kun den) Jeg har prøvet at varme motor med den, og det tager virkelig lang tid inden den bliver bare anstændig varm. Over en time vil jeg tro før den blev 40 grader. Så med mindre man har fjerntænding af varmeren bliver det længe at vente på at komme ud at sejle. Findes der ikke el-elementer der kan fjerntændes og sættes på begge motorer hvis man absolut vil have dem varme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Hvis det blir ulikt vanntrykk i motorene vil det vel havne mer vann i en motor som da bare renne ut av ventilen? Så blir det til slutt for lite? Kan vel løses med ventiler, men de må vel da benyttes når motorene går. Eller tenker jeg helt feil? Personlig vurderer jeg å koble vv tanken vekk fra motorene og ha egfn vannvarmer. For å ha færrest feilkilder mot motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Hvor mye frostveske bruker dere i sløyfra som vannvarmeren går på ? Jeg skal sette in ny varmvannstank som har søyfer for motor og vannvarmer + el kolbe, Og da må jeg nok etterfylle litt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Naa finnes det ogsaa VV-berdere med 2 coiler innvendig. http://www.isotherm-parts.com/index.php?main_page=index&cPath=4_34_62&zenid=8e5d90def2712a059f126985d7a80ba9 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 (redigert) Ulempen ved å koble to ekstra forbrukere på en og samme motor er strømningstapet i dingsene som monteres inn.. Hver og en har et strømingstap, og summen av dette kan påvirke sirkulasjon i motoren som drives av sin primærpumpe.. Er ikke den dimisjonert for den ekstra motstanden den vil møte, så kan dette innvirke på effekten.. Henger er på nok forbrukere, så vil til slutt strømingstapet bli så stort at sirkulasjonen stopper opp, for hver dings som kobles inn så reduseres strømningen.. Jeg hadde koblet en dings på hver maskin, og ikke to på den ene.. Jeg hadde heller ikke blandet de to kjølesystemene ved å koble de sammen.. Redigert 13.Januar.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Jeg skal sette in ny varmvannstank som har søyfer for motor og vannvarmer + el kolbe, Og da må jeg nok etterfylle litt. Jeg skal sette in denne , http://www.svb24.com/?t=product&id=116091 den kan jo også brukes mot 2 stk motorer med hver sin sløyfe. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 13.Januar.2014 Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Jeg ville vurdert følgende: Varmtvannsbereder med to vannsløyfer En motor koblet på den ene sløyfen og en sirkulasjonspumpe En motor koblet på den andre søyfen og en sirkulasjonspumpe, her kan også diesel vannvarmer kobles inn. Så ville jeg hatt to brytere ved siden av vannvarmerpanelet for å slå av og på sirkulasjonspumpene. Nå kan du varme opp motorene både elektrisk og med dieselvarmeren. Du kan også ha fjernstyrt igangkjøring av varmekolbe og sirkulasjonspumpe når du ligger på landstrøm. Du trenger mest sannsynlig ikke å kjøre sirkulasjonspumpene når motorene går siden den flytter vann selv. Sirkulasjonspumpene er laget slik at vannet passerer pumpen selv om pumpen står. Bare noen kjappe tanker herfra... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Adland Svart 13.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2014 Det blir den enkle varianten trur eg... En ventil med bryter som åpner for vannvarmer når den går, og stenger på motor, evt at den kan ha begge to åpent om eg vil sirkulere gjennom motor med vannvarmer. Men greit å la systemet funke slik det er i dag, så er det i hvertfall varmt vann når en har gått et stykke.. kobles motorene fra vv-bereder vil jo det si at du MÅ kjøre vannvarmer uansett, og det er jo unødvendig.. VV fra motor er jo "gratis" energi... Står ventil på motor, det kan jo også evt monteres på SB motor om eg vil ha den med også... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.