Jump to content

Vannvarmer - hvordan koble ved dobbelinstallasjon?


Adland

Recommended Posts

Har bestilt vannvarmer for å sikre at vi har varmtvann til enhver tid, samt at det også vil bidra positivt på motorene ved kaldstart på vår/høst og at defroster kan brukes om vi vil ha litt varme uten å kjøre luftvarmer...

 

Men så er spørsmålet, korleis koble dette når eg har to motorer??

 

I dag er BB motor koblet til VV bereder, så der er det jo mulig å koble seg innpå sløyfa relativt enkelt, Vannvarmer vil stå på BB side.

Men dersom eg kobler alt sammen i en stor sløyfe, vil det ha negative konsekvenser mtp evt problemer med kjøling?? Feilmeldinger??

Kommer uansett til å ha ventiler slik at motorene kan gå separat, og Vannvarmer kan gå kun på bereder om sommeren, når motorene ikkje trenger varme...

 

Ferskvannskjøling på begge motorer vil jo da henge sammen, men det skulle vel ikkje bety all verden????

 

For ordens skyld kan eg opplyse om at det er snakk om 2 stk Volvo IPS 400 og en Isotemp Basic bereder.

Redigert av Adland (see edit history)

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg ikke ha koblet motorene i sammen. Tenker da på lekkasje som har blitt for sent oppdaget. Og evt tap av sikkerhet hvis begge motorer skulle være ute av drift.

En annen ting er hvis begge motorer er på samme sløyfe ville det ta lang tid å få varmtvann, da 1000kg svartstål må oppvarmes samtidig.

 

Det er masse varmetap i stål.

 

Med andre ord jeg ville koblet den på bb motor.

 

En annen sak er jo at termostatene i hver motor kanskje vil operere litt forskjellig, og mulig gi deg trøbbel. (hvis du starter motorene ). (eller bare en ).

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge vannvarmeren står rett før vv-bereder så vil vel den bli ta varme først, så går returen fra vv-bereder innom motor... Så akkurat det er eg ikkje redd for, har uansett luftvarmer til å varme opp båten ellers, her er hovedmomentet å ha varmt vann, med bonus at motorene blir varme..

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Litt mye greier blir det, men hva med en varmeveksler til på hver motor og en sirkulasjonspumpe på motorenes interne system? Da varmer du begge uten å "blande" kjølevesken. En sånn på hver maskin http://www.ebay.co.uk/itm/HEAT-EXCHANGER-COMPATIBLE-WITH-VAILLANT-TURBOMAX-PLUS-065131-NON-ORIGINAL-NEW-/290858531401?pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&hash=item43b884fa49

Link to post
Share on other sites

Siden varmekapasiteten til jern er ca 10 ganger lavere enn vann, tror jeg allikevel at du bruker mye lenger tid til å få varmt vann hvis du kobler sammen begge motorer.

 

Men det er jo bare å prøve. Men jeg har ikke forståelse for hvorfor du vil "sløse" så mye energi på å varme opp to motorer.

 

Jeg har vannvarmer på min volvo bil, og det er selvfølgelig helt konge, men i båten synes jeg nok ikke at du vil få samme glede av det.

 

Men prøver du, så kan vi andre lære mer.......

Link to post
Share on other sites

Med ventiler for å holde motorene "ute" slik eg beskriver det, så vil jo det kun bli varme til motorene de gangene det er behov for det....

 

Har ingen planer om å bruke varmevekslere, da bytter eg heller til en dobbelmantla bereder....

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Varmtvann er knall, men at varme av motorene undervurderes forundrer litt. Mulig sommerbrukere ikkje vil ha glede eller nytte av å varme opp nyere motorer. Å sette i drift en motor som holder 40 grader vs 2 grader utgjør feks litt forskjell på eksosrøyk og slitasje. På ebay finnes billige elektrisk styrte ventiler slik at du kan åpne og stenge for varme til motorer med en bryter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Eber vandvarmer, der er sluttet til BB motor (og kun den) Jeg har prøvet at varme motor med den, og det tager virkelig lang tid inden den bliver bare anstændig varm. Over en time vil jeg tro før den blev 40 grader. Så med mindre man har fjerntænding af varmeren bliver det længe at vente på at komme ud at sejle.

 

Findes der ikke el-elementer der kan fjerntændes og sættes på begge motorer hvis man absolut vil have dem varme?

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir ulikt vanntrykk i motorene vil det vel havne mer vann i en motor som da bare renne ut av ventilen? Så blir det til slutt for lite? Kan vel løses med ventiler, men de må vel da benyttes når motorene går.

 

Eller tenker jeg helt feil?

 

Personlig vurderer jeg å koble vv tanken vekk fra motorene og ha egfn vannvarmer. For å ha færrest feilkilder mot motor.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye frostveske bruker dere i sløyfra som vannvarmeren går på ?

Jeg skal sette in ny varmvannstank som har søyfer for motor og vannvarmer + el kolbe, Og da må jeg nok etterfylle litt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ulempen ved å koble to ekstra forbrukere på en og samme motor er strømningstapet i dingsene som monteres inn.. Hver og en har et strømingstap, og summen av dette kan påvirke sirkulasjon i motoren som drives av sin primærpumpe.. Er ikke den dimisjonert for den ekstra motstanden den vil møte, så kan dette innvirke på effekten.. Henger er på nok forbrukere, så vil til slutt strømingstapet bli så stort at sirkulasjonen stopper opp, for hver dings som kobles inn så reduseres strømningen..

 

Jeg hadde koblet en dings på hver maskin, og ikke to på den ene.. Jeg hadde heller ikke blandet de to kjølesystemene ved å koble de sammen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Jeg skal sette in ny varmvannstank som har søyfer for motor og vannvarmer + el kolbe, Og da må jeg nok etterfylle litt.

Jeg skal sette in denne , http://www.svb24.com/?t=product&id=116091

 

den kan jo også brukes mot 2 stk motorer med hver sin sløyfe.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vurdert følgende:

Varmtvannsbereder med to vannsløyfer

En motor koblet på den ene sløyfen og en sirkulasjonspumpe

En motor koblet på den andre søyfen og en sirkulasjonspumpe, her kan også diesel vannvarmer kobles inn.

 

Så ville jeg hatt to brytere ved siden av vannvarmerpanelet for å slå av og på sirkulasjonspumpene. Nå kan du varme opp motorene både elektrisk og med dieselvarmeren. Du kan også ha fjernstyrt igangkjøring av varmekolbe og sirkulasjonspumpe når du ligger på landstrøm. Du trenger mest sannsynlig ikke å kjøre sirkulasjonspumpene når motorene går siden den flytter vann selv. Sirkulasjonspumpene er laget slik at vannet passerer pumpen selv om pumpen står.

 

Bare noen kjappe tanker herfra...

Link to post
Share on other sites

Det blir den enkle varianten trur eg... En ventil med bryter som åpner for vannvarmer når den går, og stenger på motor, evt at den kan ha begge to åpent om eg vil sirkulere gjennom motor med vannvarmer.

Men greit å la systemet funke slik det er i dag, så er det i hvertfall varmt vann når en har gått et stykke.. kobles motorene fra vv-bereder vil jo det si at du MÅ kjøre vannvarmer uansett, og det er jo unødvendig.. VV fra motor er jo "gratis" energi...

Står ventil på motor, det kan jo også evt monteres på SB motor om eg vil ha den med også...

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...