Jump to content

Fjern kontroll til Engbo anker vinsj, gammel type.

Dora 2

Recommended Posts

Har kjøpt båt med Engbo vinsj på, men mangler fjernkontrollen. Denne vinsjen er av gammel type. 2000 model. Noen som kan hjelpe meg med fjernkontroll eller om det er noen andre typer jeg kan bruke?

Send en mail til Engbo, det gjorde jeg da jeg kjøpte en båt som ikke hadde fjernkontrollen til ankervinsjen..

De spurte bare om modell, så fikk jeg tilsendt en kostnadsfritt hjem til meg. Flott service

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Antagelig ikke. Da må du nok ha noe gammelt fra Engbo - eller om deres nye er kompatibel. Denne fjernkontrollen sender bare strøm for å starte å sveive inn eller ut. (de nye vinsjene fra engbo styrer jo ned farten inn vha. ståltråder på tauet istedenfor noen funksjon på panelet).

Hei.

Merkelig. Har hatt en Saga 27 fra 71. På denne var det montert Engbo vinsj med ståltråd i blytauet for automatisk stopp. Solgte båten for et år siden og da hadde jeg hatt den i 10 år, så ståltråden i tauet er ikke kun på nye vinsjer.

Guest Avmønstret#

Antagelig ikke. Da må du nok ha noe gammelt fra Engbo - eller om deres nye er kompatibel. Denne fjernkontrollen sender bare strøm for å starte å sveive inn eller ut. (de nye vinsjene fra engbo styrer jo ned farten inn vha. ståltråder på tauet istedenfor noen funksjon på panelet).

Fjernkontroller med slik funksjonalitet selges for noen få hundrelapper på nett. Ser at de dukker opp på finn.no til en del hundrelapper ekstra innimellom. Ellers så er det vel ebay og dx som har disse i ulike varianter.

Hei,

Før man kjøper billig import, bør man tenke over hvor sikkert utstyret er før man investerer. Litt trist om vinsj elle thrustere begynner å gå om nabogutten leker med den fjenstyrte bilen sin. Vet at engbo sin fjernkontroll har toveis kommunikasjon mellom fjernkontroll og rele. Dette sikrer at ikke uvedkommenmde sendere eller fjernkontroller kjører utsyr I din båt. Hva andre leverandører som Ilas og sleipner har vet jeg ikke.

Det var en tråd om en som kjøpte en slik fjernkontroll for ei tid tilbake. Mener han fikk noe kluss med at releene var minus styrt på vinsjen, eller var det truster, husker ikke, men tror han fikk ordnet det med to ekstra releer, uten at det ble noe særlig ekstra kostnad. Så det er kanskje best å sjekke før du kobler til slik at det ikke kortslutter.

Nå går så vidt jeg vet den jeg linket til på 315mhz iht det som er oppgitt i manual...Radiostyrte dippedutter skal vel ha i området 27-40 Mhz.

Men har koblet min med egen bryter slik at det ikke får spenning når det ikke er i bruk...

Radiostyrte dippedutter skal vel ha i området 27-40 Mhz.

Dette var da en usedvanlig forenkling av problemstillingen....

Her er de norske lovlige tildelte frekvensene: http://frekvenser.no/ Men disse gjelder I norge og ikke nødvendigvis i utstyr fra andre land.

Om utstyr importeres til norge og er CE deklarert, så skal importør ha sikret seg at utstyret ikke forstyrrer annet utstyr.

Om man importerer selv så vet man ikke alltid at så er tilfelle. Selv om ting er CE merket så kan dette I værste fall bare være en påsatt klisterlapp. Det er importør (deg selv) som må forsikre deg om at utstyret er I orden. Endel importelektronikk er så dårlig designet at det kan forekomme overharmoniske som I værste fall kan operere mottakere helt utilsiktet

Edited by JRK (see edit history)