biozide Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Hei, Er dette ok å gjøre for å bli kvitt luft i systemet? Jon Quote Link to post
index Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Helt OK det. Men bare en og en... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
biozide Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Skal de "falle" like mye i turtall eller kan det være forskjell mellom syl 1,2,3...osv? Quote Link to post
Sjeldenutpå Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Skal gjøre tilsvarende jobb alle sylindre Ha en fille og samle opp dieseldusjen så det ikkje treffer varm eksos, og pass samtidig på at ikkje filla blir fanget av reimer. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Skal de "falle" like mye i turtall eller kan det være forskjell mellom syl 1,2,3...osv? Normalt sett skal det ikke være noen forskjell her nei. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Jeg har hørt, uten å ha sett det selv, at på motorer med lavt eksostrykk kan man risikere å gå vann inn i motoren bakveien. Nevner det så vet du På common rail motorer ville jeg tenkt meg litt nøye om før jeg begynte å skru på dyserøra. er 1600 bars trykk på dieselen.. Quote Link to post
bellen Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Hvorfor lufte dysene under drift? Når motoren først har startet, så tar det ikkje lange tida før dieselpumpa leverer diesel til alle sylinderene. Quote Link to post
index Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Det kommer litt an på utforming av systemet, egentlig. På mange motorer kan en slik luftblære bli liggende i røret nesten til evig tid, og ta opp støten slik at man får unøyaktig innsprøytning. En kjapp runde med fastnøkkelen løser da problemet raskt og effektivt. Andre motorer er mer eller mindre selvluftende, og løser slike problemer helt på egen hånd;-) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Eg har nok ingen tro på at det blir igjen noen luftblærer om enn ikkje lufter på dysene, dieselen vil uansett drage med seg all luft. Eg har skruet på eit godt antall motorer, og blant annet jobbet hos Volvo Penta. Har aldri luftet dysene noen gang. Har du noen erfaring med hvilken motorer enn skal lufte dysene på? Quote Link to post
Jens_P Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 På min gamle Perkins 4.99 var dette en del av prosedyren. Hadde CAV fordeler-pume. :-) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hebbe Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Hadde en gang en Fiat traktor med CAV pumpe, der måtte også rørene inn til dysene løstnes en etter en for å få ut lufta slik at motoren gikk ok igjen. (Etter at dieselfilter hadde frosset og nytt filter satt inn). Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 På jobben så pleier vi å lufte om vi får startet motorer vi har hatt service på. Vi merker fort om den går bare på noen få sylindre, og da lufter vi mens den går. Effektivt og kjapt. Quote Link to post
Sjeldenutpå Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 Har måtta lufte Volvo Penta på rørene, trolig på grunn av luftblære som hadde satt seg. Sånn skjer. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Møkkalasset Posted January 14, 2014 Share Posted January 14, 2014 På common rail motorer ville jeg tenkt meg litt nøye om før jeg begynte å skru på dyserøra. er 1600 bars trykk på dieselen.. Meg bekjent er alle CR motorer selvluftende, så da er vel ikke det en relevant problemstilling. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.