Jump to content

Lufte motor under drift, løsne rør på dysene

biozide

Recommended Posts

Skal gjøre tilsvarende jobb alle sylindre :smiley:

Ha en fille og samle opp dieseldusjen så det ikkje treffer varm eksos, og pass samtidig på at ikkje filla blir fanget av reimer.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Skal de "falle" like mye i turtall eller kan det være forskjell mellom syl 1,2,3...osv?

Normalt sett skal det ikke være noen forskjell her nei.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har hørt, uten å ha sett det selv, at på motorer med lavt eksostrykk kan man risikere å gå vann inn i motoren bakveien. Nevner det så vet du :smiley:

På common rail motorer ville jeg tenkt meg litt nøye om før jeg begynte å skru på dyserøra. er 1600 bars trykk på dieselen..

Det kommer litt an på utforming av systemet, egentlig. På mange motorer kan en slik luftblære bli liggende i røret nesten til evig tid, og ta opp støten slik at man får unøyaktig innsprøytning. En kjapp runde med fastnøkkelen løser da problemet raskt og effektivt. Andre motorer er mer eller mindre selvluftende, og løser slike problemer helt på egen hånd;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Eg har nok ingen tro på at det blir igjen noen luftblærer om enn ikkje lufter på dysene, dieselen vil uansett drage med seg all luft. Eg har skruet på eit godt antall motorer, og blant annet jobbet hos Volvo Penta. Har aldri luftet dysene noen gang. Har du noen erfaring med hvilken motorer enn skal lufte dysene på?

Hadde en gang en Fiat traktor med CAV pumpe, der måtte også rørene inn til dysene løstnes en etter en for å få ut lufta slik at motoren gikk ok igjen. (Etter at dieselfilter hadde frosset og nytt filter satt inn).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Guest Kaptein Fredrik

På jobben så pleier vi å lufte om vi får startet motorer vi har hatt service på. Vi merker fort om den går bare på noen få sylindre, og da lufter vi mens den går. Effektivt og kjapt.

På common rail motorer ville jeg tenkt meg litt nøye om før jeg begynte å skru på dyserøra. er 1600 bars trykk på dieselen..

Meg bekjent er alle CR motorer selvluftende, så da er vel ikke det en relevant problemstilling.