Jump to content

Ice nett- Hvordan benytter R90 ruteren kanalene?

Lazyjack

Recommended Posts

På R90 ruteren min, under Network Information, ser jeg at av og til er bare en kanal oppe, andre ganger er tre kanaler oppe. Jeg trodde en stund at jeg hadde problemer med dekningen eller for dårlig antenne men etter å ha studert dette litt så ser det ut som om ruteren tar opp de to ekstra kanalene ved behov, dvs. når det er data som skal overføres ene eller andre veien.

Er det riktig oppfattet eller kan noen evt. forklare hvordan dette fungerer? Har forsøkt å spørre kundeservice hos Ice men til liten nytte.

Er det noen som har en oversikt over hvilken basestasjon de ulike kanalene tilhører?

Se skjermdump:

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9598/ice.jpg

Edited by Lazyjack (see edit history)

ICE benytter en mobil radioteknologi som kalles CDMA. På samme måte som 3G/UMTS så støtter denne bruk av flere parallelle kanaler. Når ICE kom med sin nye generasjon rutere for en tid tilbake, så var et av hovedpoengene at den kunne benytte flere kanaler parallelt. ICE hadde oppdatert sitt nettverk (fra EvDo rev A til EvDo rev B) slik at maks download hastighet økte fra 3.1 til 9.3 mbps. Dette ble gjort med å bundle flere kanaler sammen. Når (og hvis) dette skjer er avhengig av kapasitet i nettverket og hvor mye data som skal lastes ned eller opp.

Så du har observert korrekt. R90 ruteren vil normalt bare ha koblet opp 1 kanal. Når du begynner å overføre mye trafikk den ene eller andre veien, vil ruteren koble opp 2 ekstra kanaler slik at du har 3 parallelle forbindelser. Når du er ferdig (og etter en timeout) vil de 2 ekstra kanalene bli koblet ned for å frigjøre kapasitet.

Denne metodikken øker kapasiteten i nettverket, både for gamle "rev A" klienter og nye "rev B" klienter. De nye "rev B" klientene (som din R90 ruter) får bedre upload/download, kortere responstider og bedre støtte for tidskritiske protokoller (som tale og video).