Jump to content

Båtfolk trenger YR

Dorsken

Recommended Posts

Finn er et svært dårlig eksempel og er ingen sammenligning mot YR.

Nei, finn.no er en god sammenligning, begge henter data og viser dataene for brukerne, og begge er store Norske nettsider.

Moderne meteorologi er i "prinsippet bare" dataprosessering/tallknusing hvor en enorm datakraft/maskinpark er en forutsetning. Det er vel ingen bedrift i Norge som sitter på egen/så stor datakraft for tallknusing som Meteorologisk institutt. Dette må de ha for å oppfylle sitt samfunnsoppdrag. Dette endres ikke om YR legges ned.

Her har du forstått noe, det er Meteorologisk Institutt som generer selve dataene, har målestasjoner og meteorologer, YR.no er en nettside som tar de dataene, samt data fra andre kilder de har avtaler med over hele verden, og lager en nettside av det hele. YR bruker feeds fra met.no og samler ikke inn data eller konstruerer værmodeller, deres oppgave er å levere dataene til folket, i form av en nettside og en tjeneste (en API) som sorterer de dataene og gjør de tilgjengelige, sammen med nyttige ting som værikoner og annet som produserer av YR.

Skal en kommersiell aktør overta får vedkommende:

- utviklingskostnader på meteorologiske modeller

- software utviklingskostnader

- leie av datakraft på NTNU eller i utlandet

- utgifter til profitt på investert kapital

I sum er vi ikke garantert en like intuitiv site for at noen skal tjene penger på Meteorologisk institutt sitt samfunnsoppdrag.

Forstå den som kan

Det er vel ingen som har sagt noe om at Meteorologisk Institutt skal legges ned, og det er helt klart at du ikke aner hva du snakker om, samt blander kortene en del, YR leverer en nettside, deres server kalkulerer ikke stort annet enn XML'en som leveres over API'en deres, og mitt poeng var at jeg ikke kan se det formålstjenelige med at en slik nettside skal bruke en hel del skattekroner på å utvikle en API som brukes av andre kommersielle nettsider over hele verden helt gratis.

...

men siden dette jo er baatplassen.no så handler det vel om vind og strøm på havet og der finnes det jo mye bedre løsninger som er gratis så sånn sett gjør det jo ingen forskjell om yr.no skulle forsvinne.

Hvordan er det du bruker YR i båt?

Sjekk Havvarsel for Færder og fortell/legg ut en URL til en gratis-site som er bedre

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Nei, finn.no er en god sammenligning, begge henter data og viser dataene for brukerne, og begge er store Norske nettsider.

Her har du forstått noe, det er Meteorologisk Institutt som generer selve dataene, har målestasjoner og meteorologer,

...

Det er vel ingen som har sagt noe om at Meteorologisk Institutt skal legges ned, og det er helt klart at du ikke aner hva du snakker om, samt blander kortene en del, YR leverer en nettside, deres server kalkulerer ikke stort annet enn XML'en som leveres over API'en deres, og mitt poeng var at jeg ikke kan se det formålstjenelige med at en slik nettside skal bruke en hel del skattekroner på å utvikle en API som brukes av andre kommersielle nettsider over hele verden helt gratis.

Opplever vel at du har en litt belærende tone kanskje?

1) At begge presenterer innsamlede data - gjør de på ingen måte sammenlignbare

2) Det eneste de har felles er en software/brukergrensesnitt for presentasjon av siten. Under dette panseret er det som å sammenligne en Tempo moped fra 60-tallet med en Lamborghini fra 2000-tallet.

Å hente inn og presentere en båt eller bil for salg kan ikke sammenlignes med å presentere troverdig værprognoser ut fra et kaos av fenomener som hele tiden er i endring.

Dream on.

3) Grunnlaget/investeringene/betaversjon til YR er gjort. Direktør ved Meteorologisk institutt sier:

Men når utgiften er tatt, koster det like mye å lage et værvarsel for én nordmann, som det koster å lage et varsel som benyttes av 5,1 millioner nordmenn. Å kommersialisere fellesgoder vil føre til et stort offentlig underforbruk, hvor staten og samfunnet vil få mindre nytte av de investerte kronene, enn om varslene var gratis tilgjengelig for alle.

Opplever vel at du har en litt belærende tone kanskje?

Å hente inn og presentere en båt eller bil for salg kan ikke sammenlignes med å presentere troverdig værprognoser ut fra et kaos av fenomener som hele tiden er i endring.

Dream on.

Det er mulig jeg virker belærende, men ettersom en av mine hobbyer er nettopp utvikling av den typen API'er, apper og tjenester, og er aktiv innenfor det også, så har jeg nok inngående kjennskap til hvordan met.no og yr.no fungerer, og hvordan deres API'er og nettsider er bygget, og hvem som gjør hva osv. slik at når jeg sammenligner frontenden til yr og finn så vet jeg nok hva jeg driver med, og det å dytte ut brukergenererte data i så mange kategorier som det finn.no gjør er nok betydelig mer komplisert enn det yr.no driver med, så jeg regner med Tempo'en er YR ?

Nå snakka vel jeg om algoritmer, modeller og matriser, altså det som er under lokket og danner grunnlaget for dataene som skal presenteres - ikke front end. Det er kun en softwareløsning - som i grunnen "gud og hver mann" kan snekkre. Hvilket du bekrefter.

Men, hele mitt poeng er at det ikke gir nevneverdige økonomiske besparelser å legge ned YR. Derimot svekker det sikkerheten både til fjells og til sjøs.

Det gir heller ikke noen besparelser å fjerne koordinatene for Kina som du maser om.

Jeg begynner å gå tom for teskjeer, men YR er altså internetts svar på NRK når det kommer til værmelding. Meteorologisk Institutt har disse datamaskinene du snakker om som beregner modeller og matriser og forsøker å spå været, og Meteorologisk Institutt kommer til å fortsette å ha disse maskinene i all overskuelig fremtid.

Vi snakker altså ikke om Meteorologisk Institutt her, men tjenesten YR.no, som altså kun er en nettside, i all hovedsak utviklet av Erik Bolstad og flere andre hos NRK, som henter dataene fra Meteorologisk Institutt.

Det er YR.no statsråd Thorhild Widvey snakker om, og jeg forstod det slik at det er YR.no vi snakker om her på forumet, ettersom Meteorologisk Institutt ikke skal legges ned, og kommer til å fortsette å knuse alle disse tallene og utarbeide værmeldinger.

Så er det enkelte av Meteorologisk Institutt sine systemer som brukes utelukkende av YR, for eksempel for å beregne været etter rutenett som kalkulerer været i forhold til fire stasjoner osv. men igjen så er dette noe Meteorologisk Institutt gjør, og det har ingenting med tjenesten YR.no, som er en nettside som presenterer disse dataene.

Så er spørsmålet, tror du det er gratis å hente inn værvarsel for hele verden slik YR gjør, og tror du de leverandørene av værdata som leverer dataene for de omtrent 8 millioner stedene hvor Meteorologisk Institutt ikke har stasjoner og ikke melder været, leverer dette gratis til YR?

Er det lite kostnader forbundet ved det å lansere apper for iPhone, iPad og Android som viser været, en redesigning av hele nettsted som tok gud vet hvor mange årsverk, og som endte i en designpris for YR.no.

Koster det ingenting å levere disse dataene til millioner av mennesker i hele verden, og YR er jo en av de mest populære værtjenestene i verden, selv i land som Sør Afrika er YR er en populær nettside, nettopp fordi ingen andre aktører på verdensbasis kan bruke så mye midler på hente inn værdata, og så gi det bort gratis og reklamefritt. Det er det kun YR som kan, og det sier nok litt om kostnadene, som har vist seg vanskelig å finne noe sikker dokumentasjon på.

Hvor mye koster det med webservere som kan betjene millioner av brukere og hente inn enorme mengder data fra eksterne leverandører, slik som Meteorologisk Institutt osv.

Jeg er helt for YR.no, og synes det er en glimrende tjeneste, men bør Norge bruke millioner av skattekroner på å levere værmeldinger til hele verden ?

Redigert av adeneo (see edit history)

Hvordan er det du bruker YR i båt?

Sjekk Havvarsel for Færder og fortell/legg ut en URL til en gratis-site som er bedre

Jeg bruker ikke YR når jeg er interessert i varsel for vær når jeg skal ut og seile.

Men skulle jeg brukt det for å svare deg på sprøsmålet så hadde jeg logget på yr.no og sett på dataene der.

For eksempel Zygrib mener jeg er et mye bedre alternativ

For eksempel Zygrib mener jeg er et mye bedre alternativ

Er det egentlig sånn at alle værtjenester i verden har like detaljert informasjon om alle farvann? Bruker også stort sett ZyGrib, men duger f.eks. strøm-dataene til å planlegge Færdern? Går rundt og inbiller meg at Yr/Met har de mest detaljerte modellene for våre lokale farvann.

Hva er årsaken til at NRK har gått så tungt inn i YR fra starten av?

Det blir vel ikke bedre værmeldinger på TV av det, så grunnen var kanskje at de så på sin kringkastingsrolle til også å dekke internett, og dermed levere gode værvarsler på nrk.no?

Hvis allmenkringskastingens rolle er å formilde nyheter på nett, så kan det kanskje forsvares at rollen også inkluderer å levere gode værvarsler.

Dreier spørsmålet seg da egentlig om hvorvidt allmenkringkastingen skal være på nett i det hele tatt?

Redigert av Maika (see edit history)

Det blir vel ikke bedre værmeldinger på TV av det, så grunnen var kanskje at de så på sin kringkastingsrolle til også å dekke internett, og dermed levere gode værvarsler på nrk.no?

Nå er det nok et ledd i satsing på nettbaserte tjenester at NRK har gått inn i yr.no og ut.no, sistnevnte i samarbeid med en privat aktør.. Nå har NRK valgt å publisere dette sammen med andre på frittstående domener og ikke som en nrk.no domene, som i og for seg er greit.. Spørsmålet er fremdeles om det skal være en statlig oppgave å fremme værvarsel og turer ute i skog, mark og sjø.. Eller om dette kan ivaretas av private aktører i sin helhet som en betal tjeneste.. Eller skal dette være en statlig oppgave??

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Først var det radio, så ble det TV og nå er det internett. Det er da helt naturlig at kringkasterrollen utvikles i takt med teknologiutviklingen. Det ville være sært å ha en rikskringkaster som i 2013 fortsatt bare hadde ansvar for værvarsling på radio!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det linkes jo til yr.no og det publiseres stadig vekk yr-artikler på nrk.no, og det linkes tilbake til nrk.no fra yr.no, så helt frittstående blir det jo ikke.

Om det skal være en statlig oppgave og formidle vær kan jo diskuteres, men da kan man vel like gjerne diskutere om det skal være en statlig oppgave å formidle nyheter?

(Forøvrig har jeg inntrykk av at en stor del av befolkningen, og mere jo eldre de blir og jo minrdre de går ut, egentlig bare venter på værvarselet når de ser nyheter, så en viss verdi har det tydeligvis:)

Først var det radio, så ble det TV og nå er det internett. Det er da helt naturlig at kringkasterrollen utvikles i takt med teknologiutviklingen. Det ville være sært å ha en rikskringkaster som i 2013 fortsatt bare hadde ansvar for værvarsling på radio!

Enig, så da må diskusjonen kanskje dreie seg om man skal ha rikskringkasting i det hele tatt?

La meg ta konklusjonen min først: YR er den blå/blå regjeringens våte drøm som går i oppfyllelse

Så er det en del misforståelser knyttet til NRK sin presentasjon og rolle:

1. Meteorologisk institutt er gjennom sitt samfunnsoppdrag pålagt å levere værvarsel til det norske folk
  2. Meteorologisk institutt så at teknologien og deres modeller/matriser gjorde det mulig med en bedre presentasjon enn gamle met.no siten i sin greide
  3. Meteorologisk institutt har ikke egen formidlingskompetanse av den type som NRK har
  4. Meteorologisk institutt har siden 30-tallet samarbeidet med og brukt NRK til formidling. Derfor ble NRK kontaktet og spurt om de også kunne stå for den nye digitale formidlingen
  5. yr.no ble dannet - og drives og eies av Meteorologisk institutt og NRK i fellesskap
  6. Meteorologisk institutt kunne godt også driftet denne delen av sitt samfunnsoppdrag - men det ville blitt vesentlig dyrere om de også skulle skaffe seg eksperter innen moderne medieteknologi. Deres kompetanse er først og fremst å produsere værdata

Den blå/blå regjeringa ønsker et samarbeid i det offentlige for å effektivisere og for å få ned de offentlige kostnadene. Ja, de går så langt at de ønsker å slå sammen kommuner med tvang for at det offentlige skal spare penger.

I tilfelle YR er det to offentlige institusjoner som samarbeider - resultatet er sparte midler for det offentlige.

Hva er galt med det?

Redigert av Dorsken (see edit history)

Jeg er i hvert fall glad for at at staten leverer både nyheter og værmeldinger.

I mange sammenhenger kan konkurranse være positivt, men når det gjelder formidling av slike ting så mener jeg kvaliteten blir dårligere av å fokusere på hvordan man skal tjene mest penger.

(Ja, jeg er en lykkelig lisensbetaler som er relativt sjokkert over hvor mye tid og penger folk prioriterer å bruke på TV.)

I mange sammenhenger kan konkurranse være positivt, men når det gjelder formidling av slike ting så mener jeg kvaliteten blir dårligere av å fokusere på hvordan man skal tjene mest penger.

Så din mening er da at StormGeo som produserer værdata for TV2, VG og flere andre, gjør en betydelig dårligere jobb enn de statlige selskapene, og at værmeldingene som presenteres på alt annet enn statskanalen er bare elendighet?

Å, schwarte. Jeg trodde vi diskuterte kvaliteten for båtfolket. Ja-ja, så feil kan en ta.

By the way, er ikke å det å sammenligne YR og Finn - det samme som å sammenligne epler og pepper?
- der finn.no er opprettet med salg på nettet for øyet.
- er meteorologiske opprettet for værvarslingsformål
- mens NRK er opprettet for medieformål og presentasjon
Dette var da en merkelig hummer & kanari som plutselig er relevant
Hmm, merkelig
Redigert av Dorsken (see edit history)

...

og trenger YR virkelig å levere været for Tzanghui i sør Kina ?

...

Jeg er helt for YR.no, og synes det er en glimrende tjeneste, men bør Norge bruke millioner av skattekroner på å levere værmeldinger til hele verden ?

Norge/Meteorologisk institutt trenger værdata fra hele verden, også Tzanghui, for å kunne gi ut langtidsvarsler for Norge. Derfor er Norge med i et internasjonalt samarbeid for innsamling og utveksling av værobservasjoner world wide. Å utelukke Kina utfra politiske motiver - er det samme som at vi får et dårligere datagrunnlag for våre varsler. Disse dataene er innkjøpt og betalt - og representerer ingen ekstra kostnad for Norge å legge ut på YR.

Så kan en irritere seg over at kineserne kan se disse varslene på internett - men sånn er nå en gang internetts natur. Og det er sikkert greit for nordmenn å se været for alle de stedene de skal på ferie til, eller for de farvann de skal seile i...

Så din mening er da at StormGeo som produserer værdata for TV2, VG og flere andre, gjør en betydelig dårligere jobb enn de statlige selskapene, og at værmeldingene som presenteres på alt annet enn statskanalen er bare elendighet?

Jeg viste at det var en undersøkelse/sammenligning på det. Etter litt googling fant jeg:

Hvilken tjeneste er best av yr og storm?

Og en kan vel konkludere med at det i sum er dødt løp. Der den ene er bra på et område - tar den andre det igjen på et annet område. Og da blir det vel litt opp enhver hvilken presentasjon en liker best og hvilke områder som dekkes.

Men uavhengig av dette vil jeg jo si at Storm som en konversiell aktør ikke selv samler inn data. Fra Norge får de innsamlede værdata gratis, mens de kjøper fra de utenlandske målestasjonene.

Mange her er jo så opptatt av hva deres skattekroner går til, så spør du meg er Storm en gratispassasjer som tjener penger på værdata, innsamlet av det offentlige/skattepengene - uten å betale for det.

Her er det penger å spare

Det jeg har sett av nyheter på TV2 og VG er feks mye mer sennsasjonspreget enn NRK (særlig hvis man inkluderer lokalsendingene til NRK).

Når det gjelder værmeldingene, så har jo ikke Storm havvarsler, småbåtvarsler o.l., og ellers har de vel også dårligere betingelser enn YR ellers så hadde de vel ikke klaget?. Om det er betydlig dårligere vet jeg ikke, men jeg betaler uansett gladelig for å slippe reklame, kjendisstoff og annet søppel i hverdagen.

(Når det gjelder seriene som pumpes ut på TVNorge o.l. så burde det være unnødvendig å kommentere:)

Det at andre land bruker våre værtjenester tror jeg dessuten på sikt kan være en ressurs for Norge. Å være værleverandør til resten av verden kan vise seg å være verdifullt på flere måter.

Klart vi trenger YR og den kommer til å bestå om de skal få lov til å selge Vær data , hvorfor ikke???

Vi kommer ikke til å merke forskjell.

Formålet til instituttet

Vedtektene er fastsette ved kongeleg resolusjon den 9. desember 2005. Dei faglege oppgåvene til instituttet er oppsummerte her:

§ 1 Formål

Meteorologisk institutt står for den offentlege meteorologiske tenesta for sivile og militære formål. Instituttet skal arbeide for at styresmakter, næringslivet, institusjonar og allmenta blir best mogleg i stand til å sikre liv og verdiar, planleggje framover og verne miljøet. Instituttet skal mellom anna:

a) utarbeide vêrvarsel
b) studere klimaet i Noreg og gi klimatologiske utgreiingar
c) innhente meteorologiske data i Noreg, nærliggjande havområde og på Svalbard
d) drive forskings- og utviklingsarbeid
e) levere flyvêrtenester
f) formidle resultata av arbeidet dei gjer
g) utføre oppdrag og yte spesialtenester
h) delta i det internasjonale meteorologiske samarbeidet

For 2014 er Meteorologisk institutt gitt følgende bevilgning (i 1000 kr):
Kap. Post Betegnelse .............. Beløp
283 50 Meteorologisk institutt ..........,,,,....... 290 629
........72 Internasjonale samarbeidsprosjekt... . 55 991
3.1 Kap. 283 post 50 Meteorologisk institutt
Bevilgningen på posten skal dekke drift av Meteorologisk institutt. 12,9 mill, kroner av
bevilgningen skal også i år gå til byggingen av ny værradar på Helgelandskysten i
Nordland, jf. omtale under kap. 283 post 50 i Prop 1. S (2012-2013) for
Kunnskapsdepartementet.

Og i OpenCpn kan en laste ned Gribb filer så ser en været der du er og dit du skall.

Men husk at der er prognosevær.

mye bra VÆR her også.

ifm.fcoo.dk

Viser det meste om Vær,Vind , strøm

DMI Dansk meteoriologisk institut

Viser det meste om Vær,Vind , strøm og bølgehøyde.

yr.no/smabatvarsel/

Samme som på VHF radioen i Norge.

storm.no/radar/norge/

Viser været er der du er.

smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust

Også bra på vær.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...