Jump to content

Båtfolk trenger YR

Dorsken

Recommended Posts

Du mottar en faktura pålydende 6200,- fra Ingar i løpet av uken for annonsen du har satt inn for Skandiabanken. Gratulerer og lykke til videre med annonseringen.

Hm, essensen i innlegget mitt var at Skandiabanken "skummer fløten" av markedet, og bare er interessert i "helt vanlige" bankkunder, "ulønnsomme" kunder henvises til andre banker (vi måtte f.eks. bli "totalkunder" i Nordea for å få huslån). Utviklingen går dithen at fler og fler banker blir som Skandiabanken, og det er uheldig - de litt unormale bankkundene får problemer av slikt.

Mer generelt sagt, markedet er suboptimalt for å produsere nødvendige tjenester til folk med litt sære behov, har man nådd ut til 90% av markedet så er det kanskje "godt nok", det er ikke kostnadsforsvarlig å dekke behovene for de 10% resterende kundene. Dersom all tjenesteproduksjon skulle skje av kommersielle leverandører vil de av oss som "ikke er som alle andre" få et stort problem.

Skandiabanken var bare ett eksempel, det finnes mange fler. Matvarer og allergikere er et annet eksempel. Det er så mye billigere å merke matvarer som i utgangspunktet ikke skal inneholde nøtter med "may contain nuts" enn å sørge for god produksjonshygiene; allergikerene er en såpass marginal kundegruppe at det ikke er lønnsomt å ta hensyn til dem. Kringkasting og mobiltelefonidekning - det er ikke forretningsmessig lønnsomt å bygge ut kapasitet på steder hvor det bor marginalt med folk (dette er vel løst gjennom konsesjonsbestemmelser, satt på spissen, man får omtrent ikke lov til å bygge en mast i Oslo uten også å bygge en mast i Finnmark?).

For å spore det over til båt igjen - det er ellers en trend nå med båtutstyrsbutikker som ligger langt fra havet, tomteprisene blir billigere og de aller fleste båteiere har bil. Jeg liker det ikke.

Nå mener jeg ikke at det bør være en statlig oppgave å f.eks. produsere matvarer. Slike problemer kan av og til fikses med lovreguleringer, men det er helt klart ikke ønskelig med for mange reguleringer, og det er jo ikke alltid lovreguleringer fungerer som tiltenkt. Man kunne satt krav til matindustrien om bedret produksjonshygiene slik at varer som ikke skal inneholde nøtter garantert ikke inneholder nøtter. Lovreguleringer er generelt sett ikke så hyggelig, og man kan jo få utilsiktede bivirkninger som at produsenter endrer oppskriftene og lar 0.5% hasselnøtter inngå i oppskriften på kokesjokolade, etc.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

RS burde skamme seg over å stenge folk ute på en slik måte som dette, det kan ta liv til slutt.

I prinsippet enig i det, men 21 kr er neppe en uoverkommelig utgift for de fleste av oss. Og så har du de sedvanlige innvendingene mot å basere seg på mobiltjenester for sikkerhet til sjøs... En kan like gjerne skamme seg over å ikke sponse RS med 21 kr.

Dette er jo ikke noe "problem", men ser man på prisene til de andre leverandørene, og Wunderground er vel den største av de, så koster det noen kroner, og med 30 millioner forespørsler hver dag til YR så hadde det blitt penger av det, så jeg kan ikke forstå at ikke YR også kunne ta noe betalt av utenlandske kommersielle aktører som bruker deres data, den eneste grunnen til at de kan gi bort data som koster penger er fordi det er statsfinansiert.

Nå vet ikke jeg hva det koster å levere disse dataene, og da tenker jeg nå kun på kostnadene ved API'en, ikke å skaffe datagrunnlaget, men det er vel noen mennesker som legger ned en del jobb i dette, samt at man har linjer som klarer den trafikken og servere som skal betjene de 30 millionene forespørslene, og jeg regner med servere switcher inn ved behov, men jeg ville tro det er snakk om noen kroner?

Men faller det deg ikke inn at de ikke nødvendigvis hadde klart å tjene penger på alle de 30 millionene requestene? Å innføre betaling på det nivået du ønsker er veldig krevende i seg selv, jeg tviler sterkt på at det i det hele tatt hadde gått opp i opp.

En veldig stor del av grunnen til at yr har så mange requests (dvs., jeg synes ikke det er spesielt mange med 30 mill i døgnet) er fordi de gjør tjenesten lett å bruke, og har et godt API. 30 millioner requests i dag er ikke spesielt mye. En viss infrastruktur må de ha for å tilby dem i utgangspunktet.

Hvis de hadde begynt å ta betalt på et tidligere tidspunkt, ansatt noen byråkrater som skulle håndheve alt, så skulle du sett at mengden requests kom til å falle drastisk. Da sitter vi der med disse vidunder-APIene som få bruker, byråkrater som kun koster penger for å ta betalt fra en og annen som velger Yr og visse medlemmer av den nye regjeringen hadde helt sikkert gått ut i media og spurt hvorfor vi i det hele tatt trengte å ha Yr.

Å tro at NRK kommer til å tjene store penger på dette er bare å inderlig naivt, tvert imot tror jeg det vil ødelegge tjenesten som vi kjenner den i dag, og koste masse penger i form av byråkrati. Fatter ikke hvordan det er "smart" å gjøre tjenestene våre dyre og utilgjengelige.

Du forstår jo enda ikke et fnugg av hva jeg snakker om,

...

det jeg snakker om er at andre kommersielle nettsider fritt kan bruke dataene fra YR, og tjene gode penger på de dataene, uten at YR får fem øre ettersom de gir bort dataene gratis, uavhengig av hvem som bruker de.

...

Er ikke stimulansen til næringslivet større når offentlige data er fritt tilgjengelige?

Hva som antagelig skjer om en avgiftsbelegger Meterteologisk Institutt data/YR sine værdata er beskrevet opptil flere ganger her - resultatet for YR/staten er bortimot 0,0
Men det forundrer meg at du ikke ser hvilken fantastisk mulighet dette er for næringslivet til å generere arbeidsplasser og egen profitt. På sikt vil denne potensielle inntektskilden ha minst 100-gangeren så stor verdi for samfunnet som en avgiftsbelegging av nå frie offentlige data.
Så vil du kanskje hevde at det er greit for Norge - men hvorfor hele verden?
Analogt kan en spørre, hvorfor frigav det amerikanske forsvaret i sin tid data fra sine GPS-satellitter for hele verden? Det er fullt mulig det gir dem en viss militær fordel ved at disse signalene på et blunk kan skrus av - og at de dermed lammer hele verden. Fullt mulig.
Men det vi har sett er at dette har generert en vanvittig mengde arbeidsplasser innen kartplotter/GPS industien som vårt eget Simrad og utenlandske som Garmin m.fl.
Spør du meg så er:
YR den blå/blå regjeringens våte drøm som går i oppfyllelse
Det er arbeidsplasser vi lever av - ikke avgifter.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Er det egentlig sånn at alle værtjenester i verden har like detaljert informasjon om alle farvann? Bruker også stort sett ZyGrib, men duger f.eks. strøm-dataene til å planlegge Færdern? Går rundt og inbiller meg at Yr/Met har de mest detaljerte modellene for våre lokale farvann.

Ja alle har de samme dataene, om du ser på Zygribèn din så har du også mulighet til å laste ned noe annet enn GFS som vel er det YR bruker til sine varsel og GFS får du på Ugrib og passageweather osv osv. Du kan stole på at de dataene du finner på zygrib er de samme som metrologene sitter med, det eneste som er forskjellig er at du tolker de selv istedet for å få computergenererte lokalvarsle eller meterologiske tekstvarsle (som forresten er mye bedre enn disse computergenererte)

Jeg har tidligere spurt Enzo om han kan hoste opp en URL fra Zygrib sitt havvarsel fra Ferder

Om du så kan gjøre det samme fra Storm sitt havvarsel fra Ferder kan vi sammenligne?

Dette hadde vært veldig interessant.

Her er YR sitt Ferdervarsel

Du kan vel selv laste opp en Grib på vær fra Gribleseren du bruker ?

Som du vet så sender GFS ut filene 4ganger i døgnet, disse henter så YR og Storm ned og du kan hente de ned du også om du vil og se på været. Bare å sette igang.

Det du egentlig spør om er å sammenligne eksakt det samme men tolket fra forskjellige personer/computere som Yr/Storm og din egen PC med din egen kunnskap til å tolke.

Men her er et typisk bilde fra f.eks Zygrib

bilde

Zygrib er vel en tjeneste som leverer Grib filer.

Zygrib leverer ikke Gribfilene, Zygrib er bare en leser/nedlaster og du kan også bruke dette direkte på nettsider som passageweather og sikker YR også om man gidder å lete i menyene. Ugrib er også en populær leser, og du kan også laste ned Grib i Navionics på ipad om jeg ikke husker feil.

Dataene ligger der og å laste de ned selv og tolke de eller velge en tjeneste ett eller annet sted i verden er stortsett det samme sålenge man kan lese GRIB. Eneste forskjellen ifølge Mats (Frivind) som jeg har gått på kurs hos er lokale variasjoner som jo da er bearbeidede varsle av meterolog eller compgenererte data. Men vi er på baatplassen.no og snakker om vær for båtliv, ergo er ihvertfall for min del den store sannheten mer interessant enn synsingene inne i fjordene, den kan man tenke seg ut selv ut fra den ovenforliggende grovdatamassen.

1. Ja, dette er et dyrt og omfatter observasjonsnett/værstasjoner, værradarer, meteorologiske satellitter og bruk av superdatamaskiner. Uten denne infrastrukturen kan ikke gode værmeldinger produseres
  2. Kostnadene for distribusjon av værmeldinger over nettet er minimale i forhold til kostnadene ved å hente inn grunndataene. En værmelding er et såkalt fellesgode. Det koster mye å produsere - men svært lite å distribuere den

Eksakt og disse værstasjonene er rundt omkring i Norges land og det er vel staten og meterologisk institutt som eier de.

Du sier superdatamaskiner. Ja det stemmer, vet du hvor lang tid det tar fra INNdataene kommer inn til den har klart å gjøre UTdataene om til brukbare ting som kan lastes inn i en "leser" som YR.NO Ugrub,Zygrib osv ? Det trenges voldosm computerkraft.

En værmelding koster neppe så mye å hente inn mens lesesystemet som f.eks yr.no er nok kostbart men det er vel nærmest en engangsinvestering, rådataene lastes vel bare inn og ferdig med den saken, så skal man betale en meterolog til å lage tekstvarslene. Kan ikke noe om akkurat den delen men tipper det må være no i den banen.

Betalingsviljen hadde nok vært større dersom ikke YR gå bort alle dataene gratis.

Gir de bort dataene gratis ?

Er det ikke tolkningen av datene som de selv får inn som de gir ut gratis og tekstvarslene som faktisk er det som koster noe (lønn til meterologer) det leverer de vel ikke til utlandet.

Redigert av Enzo (see edit history)

Dette er sikkert bra - for de som ønsker å gå inn i den materien. Det store gross av oss aner svært lite om ZyGrib-tilgjengelighet, APIer, Grip filer eller XML data - det er for spesielt innvidde/interesserte .

Min agenda her er å få/opprettholde lett tilgjengelige værdata før jeg krysser fjorden fra feks Skjærhallen til Tjøme i en liten 28 fot motorbåt - og den tilgjengeligheten tror jeg majoriteten av oss også er opptatt av.

Skal YR fortsatt leve som den gode værtjenesten den er for båtfolket - må det mobiliseres. For jeg føler meg absolutt ikke sikker på hva Thorhild Widvey & den blå/blå regjeringa kan finne på. Der i gården er nok den gemene statsfrykten større enn gevinsten av frie offentlige data

Redigert av Dorsken (see edit history)

Guest Avmønstret#

I prinsippet enig i det, men 21 kr er neppe en uoverkommelig utgift for de fleste av oss. Og så har du de sedvanlige innvendingene mot å basere seg på mobiltjenester for sikkerhet til sjøs... En kan like gjerne skamme seg over å ikke sponse RS med 21 kr.

Poenget mitt er at informasjon som har med sikkerhet å gjøre ikke bør har terskler. Om da ungene, eller hvem som helst, er i havsnød, har dekning og prøver å laste ned appen, som ville vært til stor hjelp, ja faktisk kan redde liv der og da... De færreste har registrert bankkortet sitt hos playstore eller i itunes.

Jeg syns det er en stor skam at en organisasjon som RS krever penger for en slik tjeneste. Mobil og apper er den første naturlige løsningen for mange unge ifht kommunikasjon. Og en app som dette gir så god informasjon for de som må starte et søk at det er helt uhørt at RS sperrer folk ute for denne muligheten.

Det handler ikke om penger når liv står på spill, alle hjelpemidler må tas i bruk og RS viser det absolutte nullpunkt i gangsyn når de tar betalt for en slik app. Redningstjenesten derimot, de har forstått at slike apper redder liv fremfor å genrere inntekt.

Også medlemmer av RS er utestengt fra å bruke appen uten å betale.

Her bør bare RS gjøre som Redningstejensten og la dette gode verktøyet for å få en lykkelig utgang på redningsaksjoner være tilgjengelig for alle.

Det fine med måten Yr gjør det på, Dorsken, er at hvem som helst kan mobilifisere Yr. Det er bare å sette i gang!

Joda, det er millioner norske brukere der ute som bruker YR hver dag - men mener du at disse er en type Perfectum Mobile?

Det handler ikke om penger når liv står på spill, alle hjelpemidler må tas i bruk og RS viser det absolutte nullpunkt i gangsyn når de tar betalt for en slik app. Redningstjenesten derimot, de har forstått at slike apper redder liv fremfor å genrere inntekt.

21 kr er av helt akademisk interesse. Det er langt enklere å kjøpe denne appen enn å medbringe redningsvest, f.eks. Hvis 21 kr og en eller annen "appstore" er en "barriære" tror jeg det står dårlig med sikkerhetsvurderinger generelt ombord. Dog kunne begge appene vi snakker om vært bedre markedsført (koster som kjent penger det også). Og generelt er det synd at slike tjenester må være finansiert delvis av frivillighet, det er jeg enig i, men de som burde skamme seg er de som ikke kan bidra med 21kr til RS, når nå engang RS finansieres som i dag.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Du kan stole på at de dataene du finner på zygrib er de samme som metrologene sitter med, det eneste som er forskjellig er at du tolker de selv istedet for å få computergenererte lokalvarsle

Ja, det var lissom "hele pointet" for meg som ikke er meteorolog med egen supercomputer som "skeppsdator". Met. tilbyr detaljert analyse over lokale forhold der jeg befinner meg, andre tjenester langt vekk svir av kruttet på analyse av (de samme) værdata i sitt lokal-område. Er det ikke sånn det funker?

På zyGrib får jeg ikke et pip om strømforhold i det heletatt så det blir vanskelig å sammenligne med Met/Yr ...

21 kr er av helt akademisk interesse. Det er langt enklere å kjøpe denne appen enn å medbringe redningsvest, f.eks. Hvis 21 kr og en eller annen "appstore" er en "barriære" tror jeg det står dårlig med sikkerhetsvurderinger generelt ombord. Dog kunne begge appene vi snakker om vært bedre markedsført (koster som kjent penger det også).

Jeg tillater ikke at ungene har VISA-kort registrert på sine kontoer, og det gjør det hele litt vanskelig. Dessverre. For min egen del, som app-utvikler til daglig, så har jeg aldri skjønt problemet med å kjøpe apper til noen få kroner. Men akkurat i dette tilfelle er det av interesse for alle å gi den ut gratis.

Guest Avmønstret#

21 kr er av helt akademisk interesse. Det er langt enklere å kjøpe denne appen enn å medbringe redningsvest, f.eks. Hvis 21 kr og en eller annen "appstore" er en "barriære" tror jeg det står dårlig med sikkerhetsvurderinger generelt ombord. Dog kunne begge appene vi snakker om vært bedre markedsført (koster som kjent penger det også). Og generelt er det synd at slike tjenester må være finansiert delvis av frivillighet, det er jeg enig i, men de som burde skamme seg er de som ikke kan bidra med 21kr til RS, når nå engang RS finansieres som i dag.

Javel? Sist sommer var jeg med å berge to båter som ville blitt knust i stiv kuling i ei bukt ved Fredagshølet. To eldre par som ikke hadde sjekket værmeldingen godt nok. Den ene "skipperen" hadde smarttelefon men hadde ikke lært seg å bruke yr ordentlig. Han hadde faktisk ringt til en teletjeneste for å få værmeldingen, men den var for overfladisk til å få med seg kulingen som senere tok ankerfestet og blåste begge båtene rett inn i den smale bukta så de var rottefanget uten mulighet til å få snudd å gå ut.

Så kan du spørre folk rundt deg med androide telefon om de har registrert sitt visa kort hos "playstore" slik at det kjapt kan laste ned RS sin app om de får bruk for den.

Betaling er en terskel, ikke pga pengene men pga den tekniske utfordringen det er å få det til

------------------

Når situasjonen oppstår ville folk betalt hva som helst for å få hjelp, men i en nødsituasjon har jo ingen tid og anledning til å registrere et visakort i playstore.

Og informasjonen RS ville fått om de kunne bruke appen direkte ville gjort jobben enklere for RS også.

Fy på lanken til RS, og det handler selvsagt ikke om 21,- kr. Alle skjønner at det lille beløpet ikke har noe å si. Det er den tekniske utfordringen det handler om. De færreste med androide telefoner, som er desidert størst på markedet, bruker betalte apper.

Da stenger RS ute de fleste fra å bruke den mest effektive og nøyaktige kommunikasjonsmuligheten når en nødsituasjon oppstår.

Men det kan jo hende RS snylter på Redningstjensten siden folk kan bruke den appen i stedet?

-------------------------

Om jeg møter de eldre parene som ble rottefanget i bukta så skal jeg be de om å skamme seg over de 21,- kronene de ikke ville betale til RS når de lå der....

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Gudhjælpemeg, må de betale svømmevesten sjøl også? Gi dem EN iskrem mindre neste sommer, så er det håp ...

Nei, ærlig talt, du trenger ikke bli ufin. Pengene er ikke problemet, det er å få appene på dingsene deres som er problematisk. Jeg registrerer ikke VISA-kortet mitt på deres Google-konto for å kjøpe en app til 21kr.

Det finnes jo alternativer, heldigvis, men ingen som knyttes opp til RS på den måten. Det er vel ikke sånn at en dør hvis en ikke har denne appen installert - men det hadde vært veldig flott om den var lett å få tak i den om det skulle bli behov for det. Som Pinkvin skriver lenger oppe er penge-terskelen av en slik art at det kompliserer det en hel del. Dere står fritt til å synes jeg er en skikkelig gjerrigknark som ikke legger inn VISA-kortet mitt på ungene sine telefoner. Prinsippet er allikevel at Redningsselskapet har betalende medlemmer som finansierer sikkerheten langs kysten, og om en bruker appen til å kontakte RS (som jo er formålet), så koster jo det penger.

På veien har vi NAF, og de tilbyr flere nytteapper helt gratis. De gjør jo ikke det for å være snille, de gjør det fordi det er fornuftig og antakeligvis forventet.

Nei, ærlig talt, du trenger ikke bli ufin. Pengene er ikke problemet, det er å få appene på dingsene deres som er problematisk. Jeg registrerer ikke VISA-kortet mitt på deres Google-konto for å kjøpe en app til 21kr.

Dette er et "problem" du egentlig godt vet hvordan du skal løse, du kan registrere visakortet ditt, kjøpe appen, slette visakortet fra google-kontoen etterpå. Alternativt - koble telefonen til din egen googlekonto, kjøp appen, koble telefonen tilbake til ungenes konto. Hvis du mener appen er viktig, så får du det til. Det var ikke meningen å virke ufin, det var meningen å virke oppgitt.

Forøvrig - ja, det hadde vært bedre om app'en var gratis. Finansieringen av RS har vært tema i andre tråder tidligere, og der er det åpenbart rom for diskusjon, men nå er det nå engang slik RS har valgt å gjøre det med denne app'en. Uansett kan ikke en mobilapp bli annet enn en tilleggssikkerhet. Hvis du tar dette på alvor sørger du for vhf ombord, og gi gjerne ungene en PLB.

Betaling er en terskel, ikke pga pengene men pga den tekniske utfordringen det er å få det til

Det er ikke noe betalingsproblematikk inne i bildet ifm. bruk av yrs værtjenester i det heletatt. Her var det rett og slett manglende kompetanse, eller dårlig sjømannskap om du vil, som gjorde utslaget. Man må rett og slett være i stand til å innhente værmelding når man er på sjøen, og man må kunne varsle andre om at man er i nød, og hvor man er.

Videre - tanken din om at du skal begynne med appinstallasjon og nettbetaling i en nødsituasjon; Jeg er målløs. Hvis man i det heletatt skal bruke en slik app må den være installert på forhånd. Ellers blir det som å ro i land for å kjøpe nødraketter når båten synker. Tenk hvor morsomt det må være å måtte oppdatere Java for å få kjørt Bank-ID-appleten mens skuta bokstavelig talt går ned under beina på deg?

Det er uansett ikke trygt å basere seg på mobilen når det gjelder sikkerhet. Den kan være et godt supplement, kanskje er det nok om man _bare_ skal ferdes i kjent farvann hvor man vet det er tilstrekkelig dekning, og man har et godt værvarsel i boks før man legger ut.

At flertallet Androidbrukere ikke klarer installere annet enn gratis-apper er selvsagt også bare tøys. App'er omsettes mot betaling i stort volum, både på Android og Apple-plattform. Brukere på sistnevnte er riktig nok enda litt flinkere til å betale. Det koker uansett ned til én ting, og det er at man må ha på plass det man trenger av sikkerhetsutstyr før man legger ut, og hvis man ikke klarer å skaffe seg dette får man rett og slett bli på land.

Ikke vet jeg hvaslags vurdering RS har gjort i forkant av beslutningen om å ta seg betalt, men jeg vil _gjette_ det dreier seg om en vurdering av at betalingen er en veldig lav terskel, noe jeg mener de har helt rett i, og at disse pengene er bedre anvendt på annet enn å sponse gratis-app.

Har bestandig tenkt at ymse app'er, nettsider osv. til bruk på sjøen er et fint supplement til navigasjon og sikkerhet, men jeg forstår når jeg leser dette at slike hjelpemidler også har en nedside som er mye større enn jeg først har trodd, og det er den falske følelsen av sikkerhet de skaper.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Hører hva du sier, men nå har vi vel begge trådd ganske kraftig i off topic-salaten, så jeg gir meg med RS-greiene. Tenker jeg heller lager en ganske lik app basert på RS sine egne data, og gir denne ut gratis når jeg er ferdig. Da er vel denne diskusjonen over for godt.

Dette er et "problem" du egentlig godt vet hvordan du skal løse, du kan registrere visakortet ditt, kjøpe appen, slette visakortet fra google-kontoen etterpå.

Betalingsproblematikken er én ting ... men jeg er også svært negativ til filosofien "enhver tenkelig og utenkelig problemstilling krever en egen app". Idéelt sett burde HTML5 vært godt nok for det meste - og "finn nåværende posisjon, vis på skjerm, samt send på (SMS/epost/bluetooth/sosiale medier/whatever) burde være en så essensiell greie at det er rart det ikke er standardfunksjonalitet på enhver enhet med GPS. GSM-nettet og de fleste mobile enheter er lagt opp slik at man skal kunne ringe gratis og ubetinget til nødnummer selv fra låste telefoner uten SIM-kort. Nå da de fleste telefoner har GPS, burde ikke "send min posisjon" også være en enkel, gratis og ubetinget funksjon. Men ja, dette er ganske stor utglidning fra yr.no-diskusjonen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

På den andre siden er det slik at det finnes mange leverandører av værdata rundt i verden, og så å si alle sammen tar betalt for dataene de leverer ettersom det koster en del penger i utstyr og meteorologer å generere de dataene.

YR drives med skattepenger, slik at det er helt rimelig at de også gjør sine data fritt tilgjengelig for det Norske folk som tross alt betaler for dette, men... nettsider og tjenester over hele verden bruker data fra YR, ettersom YR har avtaler og kjøper også data fra andre steder, og deres API leverer helt gratis fremragende værdata for de fleste steder i verden, faktisk er over 7 millioner steder rundt i verden fullt dekket av YR, inkludert alle større byer osv.

Riktignok er mye av informasjonen på Norsk, men det er stort sett tallmateriale som leveres over deres API, og det er rett frem å bruke disse dataene, uavhengig av språk.

Dette har ført til at nettsider og selskaper i alle verdenshjørner bruker data fra YR, helt gratis, som vi skattebetalere har betalt, og det har også ført til at konkurranse er nærmest umulig, for hvem kan vel konkurrere med verdens beste vær-API som er gratis?

Alt dette er fint, men jeg kan ikke helt se at mine skattepenger bør gå til å generere data som brukes av nettsider i Kina for å vise været, og som eieren av nettsiden tjener penger på, ville det ikke vært naturlig at man tok noe betalt for dette, om ikke annet dersom dataene hentes fra IP'er i utlandet eller lignende ?

Godt poeng! Da vi var på langtur traff vi både amerikanere, canadiere, tyskere og nederlendere som brukte yr fast til værmeldinger. Dette. var folk vi traff rundt omkring som ikke var på seiltur, men som allikevel benyttet yr istedet for sine "egne værvarslinger". De skrøt av at siden var så bra og at det ikke var noe reklame der. Det har de forøvrig helt rett i. Nettsiden er bra, men enig i at en kan sette spørsmålstegn rundt behovet for å gi værvarsler for hele verden...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...