Jump to content

Kartplotter og ekkolodd - Hjelp ønskes

Simen-MS

Recommended Posts

Vi skal kjøpe kartplotter og ekkolodd.

Har planer om å bruke maks ti tusen på kartplotter og fem tusen på ekkolodd.

Hva ville dere anbefale i denne prisklassen?

Har gjort ett søk men fikk opp noen å førti sider når jeg søkte på kartplotter så hvis noen har noen fine linker til steder hvor emnet har vært diskutert før hadde jeg vært takknemlig.

På forhånd takk!

Selv har jeg hatt en Garmin 182Ci (C=fargeskjerm, i=integrert antenne) et par år og jeg var storfornøyd med den.

I prisklassen 10.000-15.000 kroner er det to produkter jeg har lest og hørt mye positivt om:

Garmin 192/198.

Bilde

Dette er omtrent samme plotter som 182/188, men med mye bedre skjerm. 192 er "bare plotter" 198 er plotter og ekkolodd. 192 med integrert antenne har veil pris på ca 8.300 kroner. I tillegg må du ha kart som koster ca. 2.200 kroner. Garmin 198 er plotter og ekkolodd i ett. Veil pris er 11.100 + kart og svinger. Garmin 172Ci er "lillebroren" til 192Ci - og den har vunnet flere tester.

Mer info finner du på Garmin

Raymarine har en modell som heter 435 og 435i (i=integrert antenne)

Bilde

Denne er litt dyrere - tror den koster ca 11.000 + kart. Jeg er ikke sikker på om det finnes en plottermodul til denne. Denne har litt større skjerm enn Garmin plotterne nevnt over. Raychart 435 var testvinner i en test i fjor. Mer produktinfo finner du på Raymarine

Gemotech som leverer all elektronikk til båten min anbefaler disse to modellen, og jeg har bekjente som har kjøpt alle tre modeller. Men ingen av de er montert i båtene ennå - så jeg har ingen praktisk erfaring utover det som er beskrevet over. (jeg har gitt samme anbefalinger til dem som her - så er det feil sitter jeg i saksa :eek: )Derfor er dette basert på anbefalinger fra forhandler samt testresultater i båtblader.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kan du si noe om hva som i praksis skiller skjermkvalitetene mellom disse to modellene ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde en 182C og den skjermen var ikke lesbar i direkte sollys. 192C har samme skjermtype som 172C, og den er lesbar i direkte sollys. Kontrasten er betydelig bedre. Skjermen på 182C er utdatert sammenlignet med de nye skjermene. Om man skal bruke plotteren i lukket båt har ikke dette så stor betydning - men er båten åpen er det av stor betydning

Raymarine har en modell som heter 435 og 435i (i=integrert antenne)

Bilde

Denne er litt dyrere - tror den koster ca 11.000 + kart. Jeg er ikke sikker på om det finnes en plottermodul til denne. Denne har litt større skjerm enn Garmin plotterne nevnt over. Raychart 435 var testvinner i en test i fjor. Mer produktinfo finner du på Raymarine

<{POST_SNAPBACK}>

Denne modellen er en ren plotter og kan ikke bygges ut med ekkolodd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...