Jump to content

Jeg vil ha inn kartplot og radar på pcen i bestikken, mulig?

grawis

Recommended Posts

Jeg har et kartplotter- og radaropplegg fra Garmin som kommuniserer ved hjelp av NMEA083, kartplotteren står fastmontert i cockpit, men så skulle jeg gjerne hatt tilgang til kartposisjon, radar, i det hele tatt, på en pc nede i bestikken. Så finner jeg ikke noen programmer som gjør denne jobben fra Garmin, men all den tid kartplotteren jeg har snakker NMEA083sk, finnes det muligheter til å få infoen inn på en pc i tillegg?

Plotteren jeg har er en Garmin 3010C.

Radar får du næppe ind fra dit nuværende system. Det vil nok kræve at du opgraderer til en nyere Ray eller Simrad eller lignende løsning. Der kan du få ipad til at fungere som fjerbetjening til det hele.

Men alle andre nmea data der kører på netværket kan du nok få ind med noget a la dette:

http://www.digitalyacht.co.uk/product_info.php?products_id=11697

Der er mange herinde, der ved mere om dette end jeg, så tag mit svar med noget forbehold. Jeg er sikker på at du får flere input :-)

Hvilken radarmodul tenker du på, Gunga Din? Klarer ikke å finne noe på Opencpn sin nettside, og når jeg begynner å lese meg gjennom tilhørende forum - herre gud dette er kompliserte greier!

For å kunne få overført et radar bilde til en PC trengs det "høyhastighets" netverk.

Et NMEA telgegram er serdeles tregt og egner seg bare til å overføre korte tekststrenger. Typisk kan det være mulig og overføre mål som andre båter fra radaraen, til PC eller kartplotter. Det er også vanlig og overføre kompasskurs fra PC og kartplotter til radar.

Om jeg forstår det rett så er OpenCPN avhengig av radar som bruker ethernet. Det gjør dessverre ikke Garmin radar til 3010c. Denne bruker Garmins egen 100Mb proprietær protokoll. Jeg har ikke kunnskap om at noen har laget en sw til pc som kan bruke den protokollen.

De nyeste Raymarine Radar og Garmin (så vidt jeg har funnet) bruker ethernet. Farge og 3/4D/xHD eller hva de kaller det.

Open CPN skriver selv: The GRadar plugin works with modern Garmin (Ethernet capable) radar scanners only

Jeg har kikket på sidene til Garmin, men de gir ikke mye info om plugger og standarder og protokoller. Så kanskje det er ok, men det ser ikke slik ut for meg.

JEG TOK FEIL: Garmin sine nåværende radarer (på deres websider) kjører alle RJ45 plugger og en versjon av ethernet (deres egen protokoll) som ifølge OpenCPN må være "samme" som ethernet som plug-in modulen til deres SW.

Og radarene HD og "vanlig" er kompatibel med 3010C (ikke xHD, men det er nok ikke aktuelt for trådstarter)

Men trådstarter sier at hans opplegg kommuniserer vha NMEA0183 og det gjør den nok ikke. Radaren har nok en noe annen tilkobling. Jeg ville forsøkt å finne ut hva slags radar det er, og om kablingen ser ut til å være som på bildene til linkene over fra roger-jo.

SÅ for å forsøke å være til hjelp; hvilken radar er det som er koblet til ditt system i dag? Og kikk litt på kablene og evt nettverksboksene (om noen) som er koblet mellom plotter og radar. JEg vet ikke om Garmin har gamle radarer med annet grensesnitt, men som tidligere nevnt så skriver OpenCPN selv at det kan være slik.

Derfor bør det kikkes litt nærmere før man kan konkludere om det er kompatibelt utstyr i båten med OpenCPN sin løsning. MEN DET ER HÅP!

Jeg klarer ikke å finne navnet på radaren min, men koblingsboksen min, med nettverkskabelutganger, heter Garmin GMS10. Er dette til noe hjelp for dere som har peiling på dette, ift å si noe om det er mulig å få koblet en laptop til radar og kartplotter?

Noen som har flere tips? Jeg merker jeg har litt tungt for å forstå disse greiene, så om noen kan gi meg tips til akkurat hvilken hardware og software jeg trenger, hadde jeg blitt skikkelig glad…:-)