Jump to content

Hvor lenge har man rett til å ligge fortøyd i en naturhavn?


flkl

Recommended Posts

Friluftsloven gjelder også i Skjærgården, max 2 døgn på samme sted.

 

Men det er jo en litt sovende lov, så i lavsesong med lite trafikk, og lite folk er det neppe noen som reagerer om du ligger noen dager i en naturhavn. Har selv brutt friluftsloven mange ganger med telt, men da har det vært langt utenfor alfarvei, og så ikke tegn til folk eller fe, så jeg tok vel neppe opp plassen for noen, men loven er der :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det står vel heller ikke så mye om hvor langt man må flytte teltet (eller båten) :giggle: Må ut, og inn igjen litt lenger bort. Men fordelen er jo ankerdrammen på nytt igjen ! :smiley:

 

Tråd om det samme, med meningsmåling: https://baatplassen.no/i/topic/15693-maks-tid-i-uthavn/

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I praksis er vel 2 dager på samme sted mer enn nok under normale omstendigheter.

 

Men om man ligger godt og trygt fortøyd, og det kommer skjit vær. MÅ man flytte på seg likevel da.

Er været så ille at det er farlig å gå ut er vel saken grei, men det er en stor gråsone fra ukomfortabelt til sikkerhets risiko...

 

Kan man bli jagd ut i en pålands kuling feks ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

I praksis er vel 2 dager på samme sted mer enn nok under normale omstendigheter.

 

Men om man ligger godt og trygt fortøyd, og det kommer skjit vær. MÅ man flytte på seg likevel da.

Er været så ille at det er farlig å gå ut er vel saken grei, men det er en stor gråsone fra ukomfortabelt til sikkerhets risiko...

 

Kan man bli jagd ut i en pålands kuling feks ?

politiet, eller kystvakta har vel aldri meg bekjent kontrollert om hvor lenge man ligger , og i kuling så kommer vel nødverge retten inn.

Link to post
Share on other sites

Er været så ille at det er farlig å gå ut er vel saken grei, men det er en stor gråsone fra ukomfortabelt til sikkerhets risiko...

 

Som skipper er det vel du som avgjør hva som er en sikkerhetsrisiko eller ei for ditt fartøy, innenfor rimelighetens grenser.

 

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg synes selve problemstillinga er ganske østlandsk for å si det sånn,

her er det vel ikke jusen det viktigste, men hensynet til natur og til andre, i tillegg til at uansett regler så kan man finne ulike omstendigheter som setter en evt grense til side.

Men for å spørre tilbake: Kunne du tenke deg å legge beslag på det som du - og dermed andre - syns var ei fin havn i f.eks fjorten dager?

Hva syns du grensa skal være?

Link to post
Share on other sites

Da vi gikk nedover i starten på ferien så jeg at en av de fine uthavnplassene var opptatt, ikke så rart. Da vi kom oppover i slutten av ferien lå samme båten der, men vi gikk innom for å se om det var flere plasser der. Da kom gubben flyende gitt, nesten med fråden om munnen, og ga oss klar beskjed om komme oss unna, for dette var hans faste plass!

(Jeg så ingen hensikt verken i å kommentere eller se etter plass!) Man skal jo ha det hyggelig på vannet og med sine båtnaboer.

Link to post
Share on other sites

Da vi gikk nedover i starten på ferien så jeg at en av de fine uthavnplassene var opptatt, ikke så rart. Da vi kom oppover i slutten av ferien lå samme båten der, men vi gikk innom for å se om det var flere plasser der. Da kom gubben flyende gitt, nesten med fråden om munnen, og ga oss klar beskjed om komme oss unna, for dette var hans faste plass!

(Jeg så ingen hensikt verken i å kommentere eller se etter plass!) Man skal jo ha det hyggelig på vannet og med sine båtnaboer.

Jeg har forståelse for din avgjørelse,men det er synd at noen oppnår det de vil med slik oppførsel.

 

I rette settinga,skulle jag lagt med inn på trass,men man vil jo ikke bruke dyrebar i båt på idioter.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Da vi gikk nedover i starten på ferien så jeg at en av de fine uthavnplassene var opptatt, ikke så rart. Da vi kom oppover i slutten av ferien lå samme båten der, men vi gikk innom for å se om

 

 

det var flere plasser der. Da kom gubben flyende gitt, nesten med fråden om munnen, og ga oss klar beskjed om komme oss unna, for dette var hans faste plass!

(Jeg så ingen hensikt verken i å kommentere eller se etter plass!) Man skal jo ha det hyggelig på vannet og med sine båtnaboer.

Var detta på Stora Flatsär strax söder om Dannemark? Där var det en svenske i motorbåt som trodde han ägde hela ön några somrar.

Han hotade med polis och fick till svar att vi välkomade att dom kom (det kom aldrig någon)

Han är nog den värsta vi mött på 35 år.

Link to post
Share on other sites

Ok. Men feks. Hvis min båt ligger i en naturhavn hvor man ikke ligger i veien for noen og man er på et offentlig område, bryter man da loven om man ligger der utover 2 dager?

Det står jo følgende i regelverket til linken nedenfor:

"I skjærgårdsparker og andre områder som er særskilt tilrettelagt for båtliv vil det ofte være anlagt båtplasser slik at kravet om avstand og liggetid ikke vil gjelde."

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=5&ArtKey=39

Link to post
Share on other sites

Vi ligger max 3 dager, flytter oss aldri senere enn det.

 

Da er vi rastløse og trenger kanskje tømme septik eller handre proviant.

 

Holde av plasser er en uting, flere ganger fått beskjed om at det ventes båter,eller det er opptatt osv.... Jeg rister ofte på hodet, og tar en annen plass om det er ledig...Er ikke alltid morsomt og starte ett naboskap med uenigheter og sure oppstøt!

 

Men som nevnt over her så gjelder vel 2 dager, men så var det linket til denne

 

"I skjærgårdsparker og andre områder som er særskilt tilrettelagt for båtliv vil det ofte være anlagt båtplasser slik at kravet om avstand og liggetid ikke vil gjelde."

 

Og da er det dessverre mange flotte plasser som gjelder innen det.

 

Syntes folk burde bruke sunn fornuft rundt dette, og har dem behov for mer enn 3 dager på samme sted så er det vel ofte fordi dem ikke tør kjøre lenger med båten, eller ikke er kjent og vil bli kjent andre steder!

 

Jeg sier alltid, det finnes alltid en flottere plass man må bare finne den :)

God sommer :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

TL;DR-versjon: Ved fortøyning til land eller rett i strandsonen gjelder nok todagersregelen. Legger man beslag på "indrefileten" av naturhavner og det er stor trengsel, så bør man vel om ikke annet av høflighetshensyn avstå plassen etter to døgn, samme dersom det er privat eiendom og risiko for at eieren klager. Utover dét er det sannsynligvis fritt frem for oppankring så lenge det er mer enn to meters dypde. Skulle det være noen slik todøgnsregel i lovverket utenfor strandsona er risikoen ved overtredelse svært, svært liten.

 

------

 

"Den såkalte to-døgnsregelen ( at man ikke kan være på samme sted i mer enn 2 døgn ) gjelder også til sjøs." står det skrevet i jusstorg-referansen ovenfor, men jusstorget har ikke med noen lovreferanser eller domsavgjørelser som underbygger påstanden, da er det ikke etterprøvbart - kanskje artikkelforfatteren tror eller mener det bør være slik, kanskje hun tar feil, kanskje ikke. Eneste måte å finne ut på med sikkerhet er å kjøre en sak gjennom rettssystemet ;-)

 

Todøgnsregelen er en avgrensing av allemannsretten som definert i friluftsloven. Friluftsloven gjelder først og fremst utmark og innmark, og allemannsretten er en avgrensing av eiendomsretten. Eiendomsretten gjelder som kjent ikke utenfor marabratta, eller på mer enn to meters dybde.

 

Når man leser lovens definisjon av utmark, så er det ganske klart at de som skrev dette ikke har tenkt på det våte element. Jeg har forstått det slik at utmarksbegrepet er forbeholdt land, men kan "strekkes" til også å gjelde strandsone og sjøeiendom. Det står veldig lite om sjø, stand, hav og båt i loven, men i de tilfellene hvor det er nevnt synes det for meg at fokuset er på land, ikke på sjøen. Jeg skulle anta at dersom man holder seg på mer enn to meters dyp eller utenfor marabratta, så kommer ikke friluftsloven til anvendelse. Fortøyer man til land eller kloss opptil land er nok paragraf ni anvendelig. "telting eller opphold" inkluderer så vidt jeg kan skjønne også overnatting uten telt, overnatting i campingvogn eller båt, gapahuk, etc.

 

Allemannsretten er i utgangspunktet en avveining mellom eiendomsretten og allmennhetens rett til ferdsel og turliv. Hovedprinsippet er at såfremt det ikke er til utilbørlig sjenanse, skade eller økonomisk tap for eier, skal man ikke hindres i å benytte privat eiendom til turliv. Dette går som en rød tråd gjennom hele loven; f.eks. er det generelt fritt frem å høste bær og sopp, men visse unntak for multer i områder hvor det forekommer kommersiell multeplukking (Finnmark). Dersom det ikke finnes en grunneier, så er det allerede "allemannseie" og i utgangspunktet ikke noe behov for allemannsrett. Dog, dersom enkelte slår seg permanent ned på et attraktivt sted så avskjærer man jo allmennheten fra dette attraktive stedet. Såvidt meg bekjent har det forekommet at man har bortvist folk som har begynt å "slå røtter" på kommunal eller statlig grunn.

 

Uansett, utenfor marabratta eller på mer enn to meters dybde tror jeg at det er andre regler som gjelder.

 

Det er i andre tråder blitt hevdet at så lenge det ikke finnes et havnereglement, eller dersom havnereglementet eller kommunale reguleringsplaner ikke tilsier noe annet, kan hvem som helst anlegge en moring hvor som helst, og lemne igjen båten sin for hele sesongen om så - i såfall kan jeg ikke forstå annet enn at dette også gjelder for oppankring. Videre er det blitt skrevet at en viss kommune mellom Bunnefjorden og indre Oslofjord ikke har havnereglement.

 

Når jusstorget påstår at todøgnsgrensa gjelder til sjøs, så kan det bety en av tre - enten at det er en lite gjennomtenkt formening som primært er tiltenkt gjester som strander båten, fortøyer til land, eller ankrer opp like i fjæra, at de rett og slett er en feiltagelse, eller at de vet noe jeg ikke vet. Det kan jo tenkes at "todøgnsgrensa" også fremkommer i andre lovverk som jeg ikke kjenner til. Jeg er lekmann. Men selv om den siste skulle gjelde ...

 

... hvor ofte har det hendt at ordensmaktene faktisk har bortvist båter som har ligget i lengre enn to døgn? Jeg har aldri hørt om noen slike tilfeller i allefall.

 

... hvilke strafferammer gjelder? Jeg antar at man i første rekke ikke risikerer mer enn å få pålegg om å fjerne seg.

 

... hva kan man eventuelt risikere dersom man lemner båten på samme sted i ukesvis? Det er blitt sagt her på forumet at det er et stort problem med vrak som hensettes i strandsonen - så lenge man ikke har tillatelse fra eier til å flytte på vraket, kan man stort sett ikke røre det. Man har mye mindre rettigheter for å få fjernet båter enn biler etter hva jeg har skjønt. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at eiendomsretten står sterkt også på båter som ligger for anker i mer enn to døgn. Skal båten flyttes på lovlig vis betyr det at eier må oppspores og gies et pålegg om flytting.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var detta på Stora Flatsär strax söder om Dannemark? Där var det en svenske i motorbåt som trodde han ägde hela ön några somrar.

Han hotade med polis och fick till svar att vi välkomade att dom kom (det kom aldrig någon)

Han är nog den värsta vi mött på 35 år.

Hvordan er reglene i Sverige? 2 dager der også?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke ro i sjela til å ligge noe særlig lengre enn 3 dager på samme plass. Men, jeg har lagt på samme plass en uke jeg, med unntak av noen daglige timer med båttur før en igjen kastet dreggen på nesten samme plass igjen og knøyt fast båte samme plass. Hadde noen "tatt plassen" mens jeg var borte var vi jo bare blitt flere, hvilket er av det gode. Da er det longside som gjelder, det er jo ikke værre enn det. :giggle:

 

Det er først til mølla som gjelder, og hvor lenge jeg ligger kommer helt an på meg selv og hvem som kommer og hvem som drar videre.

 

Herreguuuud som jeg savner baatsessongen nå a git!!!! Abstinensen har slått inn for fullt :sweat::lol:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Gjelder virkelig loven om 2 døgn også i skjærgården? Jeg trodde det hadde med å beskytte skogsbunn og fauna, ikke at en oppankret båt kan gjøre mye skade på fjellet?

 

Men jeg har ikke i mitt snart 50 årige liv opplevd at det har vært noe problem for hverken meg selv, eller bekjente.

Link to post
Share on other sites

Gjelder virkelig loven om 2 døgn også i skjærgården? Jeg trodde det hadde med å beskytte skogsbunn og fauna, ikke at en oppankret båt kan gjøre mye skade på fjellet?

 

Men jeg har ikke i mitt snart 50 årige liv opplevd at det har vært noe problem for hverken meg selv, eller bekjente.

2 dagers reglen er ikke for å verne fauna, men at mange skal kunne benytte flotte steder, f.eks ved en elv , eller vann . hadde det ikke vært slik regel hadde f.eks innbitte fluefiskere tatt beslag i alle gode teltplasser for sesongen

Link to post
Share on other sites

Iflg info ovenfor blir det fire tilfeller som gjelder:

 

Fortøyning til annen manns brygge eller feste: Ikke tillatt uten tillatelse, men jeg tror kort stopp for å slippe folk i land er OK

Fortøyning til land nærmere enn 100 m, ikke tillat uten tillatelse

Fortøyning til land i naturhavn (utmark og minst 100 m fra hus) 2 døgn

Ankring uten landfeste og over to meter vann. Så lenge du vil

Bruk toalettet om bord, ikke hytteeiers utedo,

 

Er det uvær har du rett til hva som helst for å redde folk og båt.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Hvordan er reglene i Sverige? 2 dager der også?

I Kosterhavets Nationalpark är det 2 dygn som gäller. Här är det delvis kontroll som delvis fungerar. För övrigt tvistar de lärde.

Vet att man i flera år har försökt få bort " norskekollonien" som ligger i Sannäsfjorden strax bakom Hsvstensund. Hur detta slutade vet jag inte.

Link to post
Share on other sites

Gjelder virkelig loven om 2 døgn også i skjærgården? Jeg trodde det hadde med å beskytte skogsbunn og fauna, ikke at en oppankret båt kan gjøre mye skade på fjellet?

Som jeg skrev i det lange innlegget mitt over - nei, bortsett fra dersom man fortøyer mot land. Tror jeg.

 

Men jeg har ikke i mitt snart 50 årige liv opplevd at det har vært noe problem for hverken meg selv, eller bekjente.

Som jeg skrev i det lange innlegget over, selv om det skulle være noen slik lov, så er det i praksis risikofritt å bryte denne loven - kanskje med unntak av dersom man fortøyer mot en hytteeiendom og det bor noen i hytta oppe på haugen. (I trange, populære uthavner bør man ellers bevege på seg innen rimelig tid - det kalles "folkeskikk")

Link to post
Share on other sites

2 dagers reglen er ikke for å verne fauna, men at mange skal kunne benytte flotte steder, f.eks ved en elv , eller vann . hadde det ikke vært slik regel hadde f.eks innbitte fluefiskere tatt beslag i alle gode teltplasser for sesongen

Todagersgrensen er en begrensing i allemannsretten. Dette er en viktig begrensing både for å bevare flora og fauna, samt for å sikre at ingen legger beslag på flotte steder og således hindrer allmennheten i å benytte seg av allemannsretten - men dette er slik jeg ser det ikke hovedformålet.

 

Et av de desidert viktigste formålene med friluftsloven er å balansere grunneiers rettigheter og allmennhetens rettigheter. Det ville være "til utilbørlig ulempe for eier" (mao en svært dårlig balanse) dersom folk stod fritt til å bosette seg på tomta, så derfor har man todøgnsgrensa.

 

(Nåja - hva som faktisk er viktigst kan man selvfølgelig ha subjektive meninger om - og nå beveger vi oss rimelig langt vekk fra båt - men eiendomsretten over strandtomt og sjøgrunn er temmelig utvannet dersom man ikke har rett til å jage bort båter som står fortøyd mot land i lengre tid).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...