Jump to content

Maks tid i uthavn?


bjoris

Uthavn - hvor lenge ligger du?  

207 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

I det som kan bli en sammenhengende marin nasjonalpark fra Hvaler i nord til Grebbestad i sør, vurderer svenske myndigheter forbud mot å fortøye fartøy i skjærgården over lengre tid.

Nye relger for opphold i uthavn?

 

Jeg ser i artikkelen at de hevdes å være et problem at flere og flere ligge i 4-5 uker på samme sted i uthavn. Kan dette virkelig stemme? For meg virker det utrolig at en skulle ha BÅT og ligge på SAMME sted i uthavn i mange uker og over en mnd tydeligvis...MEN vi er forskjellige så derfor en Poll for å få svaret...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi har nok endt opp med nærmere en uke hvis været er bra. Tidligere søkte vi nye uthavner etter 2 dager, men de 2 siste årene var det så mye båter i uthavnene pluss de som var på søk etter egnete plasser at det ble til at vi ble liggende slik at vi var sikker på ungene fikk bade. Husker vi kjøre mer eller mindre i konvoi på søk etter badeplass etc. Masse snakk på Vhf'en om det var noen av de hurtiggående som hadde funnet noen. Plasser med strøm etc. er noe annet, der har vi brent oss de siste årene med (snakking og høy musikk)les: bråk til langt utover natten. Der er vi gjerne bare innom og lader......

Link to post
Share on other sites

Vi er nok får rastløse til å ligge på samme sted i flere dager. Stemte 2-3 dager. Når det er sagt så må jeg legge til at vi helst ligger i gjestehavner. Unntaket er nok San`Pole` hvor vi ligger mot brygge, men uten vann og strøm.

 

Å ligge på samme sted i ukevis ville vært utenkelig. Vi har jo en båt som lar seg flytte på. Og Astor er mer enn villig til å søke etter nye havner. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi skyr generellt gjestehavner som pesten og foretrekker å ligge litt for oss selv så sant det er mulig.

Ligger sjeldent lenger enn 2 dager på samme stedet.

Samme her men unntaksvis kan nok 5-6 dager på samme sted forekomme.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tipper det som hevder at det er blitt et problem at folk ligger i over 1 mnd på samme sted har rimelig dårlig grunnlag for påstanden. At dette skal være et problem tror jeg er sterkt overdrevet. Det kan selvsagt være slik at steder konstant er besøkt av båter, men skal det da være friperioder der ingen får ligge der?

 

Det blir for voldsomt at vår kjære natur ikke kan brukes. Det er klart vi skal ta vare på den, men det må jo være grenser for tull og tøys... Det er jo uansett 6-7 mnd i året der det nesten ikke er folk på de fleste steden så naturen har jo tid til å komme seg også...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vet om tilfeller der noen legger til båten på de fineste stedene, og lar den ligge der hele sommeren, og bruker den nærmest som ei hytte - har så en lettbåt som de bruker til og fra land. Samme problemstillingen har jo skapt tilsvarende regler i Vestfold skjærgården mht teltplassene på øyene.

 

Har faktisk opplevet å blitt jaget fra ei øy etter at jeg gjorde fast båten 100m unna - kongen av Klauer blir han kalt.

 

Om regelverket har til hensikt å gi flere muligheter til å komme til på de beste plassene, hilser jeg det velkommen.

 

Imidlertid spørs det vel hvor effektivt et slikt regelverk kan håndheves.

 

-koh :cryin:

Link to post
Share on other sites

Når jeg er på tur, definerer jeg meg som reisende. Vi flytter stort sett på oss hver dag. Unntaksvis kan vi bli liggende et par-tre dager, men da er det snakk om gjestehavner der vi trives usedvanlig godt (Koster, for eksempel), dersom forholdene ligger til rette for det - altså at det ikke er for fullt, og at været og tidsrammene passer slik. I uthavner er vi sjelden mer enn en overnatting.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke dette gjelder flertallet. Likevel vet jeg at det i de populære uthavnene nære de store byene er det blitt en plage at de samme båtene ligger på de samme plassene helg etter helg, dag etter dag.

 

Et eksempel her i Kr.sand er den populære uthavna Stokken. En fem, seks båter har nærmest gjort stedet til sitt. De benker seg til hele sesongen på brygga med stoler, griller og ølkasser slik at det nesten er umulig å passere. Det siste jeg så nå i september var at de hadde satt opp et PARTYTELT!!! på brygga og full guff på stereoanlegget + juletre på utsiden!! Snakker om å forpeste det offentlige rom. Dette må jo noen gjøre noe med!

Link to post
Share on other sites

Vet om tilfeller der noen legger til båten på de fineste stedene, og lar den ligge der hele sommeren, og bruker den nærmest som ei hytte - har så en lettbåt som de bruker til og fra land. Samme problemstillingen har jo skapt tilsvarende regler i Vestfold skjærgården mht teltplassene på øyene.

Reglene angående teltplassene har vært like i mange år..

Det er i utmark lov til å sette opp telt inntil 48 timer på samme sted uten å innhente samtykke fra grunneier. Ved lengre opphold må samtykke fra grunneier innhentes.

Link to post
Share on other sites

Noe utover tre døgn er vanskelig for oss. Da er septiken full samtidig som vanntank og batterier tomme. Og lettmatrosen er svært vanskelig å ha med å gjøre etter tre dager uten is...

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke dette gjelder flertallet. Likevel vet jeg at det i de populære uthavnene nære de store byene er det blitt en plage at de samme båtene ligger på de samme plassene helg etter helg, dag etter dag.

 

Et eksempel her i Kr.sand er den populære uthavna Stokken. En fem, seks båter har nærmest gjort stedet til sitt. De benker seg til hele sesongen på brygga med stoler, griller og ølkasser slik at det nesten er umulig å passere. Det siste jeg så nå i september var at de hadde satt opp et PARTYTELT!!! på brygga og full guff på stereoanlegget + juletre på utsiden!! Snakker om å forpeste det offentlige rom. Dette må jo noen gjøre noe med!

Dette er jeg HELT enig i. Før brukte vi området ved H-øya i indre Oslofjord mye og der var det en flott plass som var beryktet for å være en gjeng som hadde overtatt. Det er sikkert en del slike steder, men det er jo en annen diskusjon for en slik regel som er foreslått vil jo ikke på noen måte ordne opp i slike problem. Alle båtene kommer og går, men de passer godt på at ikke alle er borte samtidig og da er jo loven overholdt...

 

Jeg har presset meg inn på slike plasser noen ganger, da det har vært dårlig vær eller at vi av andre grunner ikke har orket å lete etter annen plass. Det har ikke vært hyggelig en eneste gang og en gang ble båten vår flyttet etter at vi hadde fortøyd og vi var nede (seilbåt) og spiste. Når jeg kom opp hadde de dratt båten vår 20 meter lengre ut og på en mye dårligere plass. Da sprakk det for meg og stemningen ble om mulig enda dårligere...

 

Kan aldri tro at det er finnes noen "slike båtfolk" her på baatplassen, men hvis noen kjenner seg igjen så er oppfordringen å tenke litt mer på andre enn seg selv og sine nærmeste. Det kan ofte være vanskelig å finne gode plasser og når du endelig finner de så er det trist å møte "slike", da er ikke båtlivet så moro...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vet om tilfeller der noen legger til båten på de fineste stedene, og lar den ligge der hele sommeren, og bruker den nærmest som ei hytte - har så en lettbåt som de bruker til og fra land. Samme problemstillingen har jo skapt tilsvarende regler i Vestfold skjærgården mht teltplassene på øyene.

Dette er vel noe av samme problemstillingen som vi har på Mølen i Oslofjorden. Samme gjengen ligger fast hele sesongen. Og ikke prøv å ta plassen til en av de faste hvis han tilfeldigvis er ute en tur. Du må'kke komme her og komme her nei! :sad:

Dette uvesenet burde vel egentlig Skjærgårdstjenesten kunne se litt på. De er jo ute på øyene hele sommeren, og ser vel fort om det er båter som har blitt fastboende. Men de bryr seg kanskje ikke om det?

 

Ligger sjelden mere enn 2 dager på samme sted selv. Da er stort sett septiken full, og batteriene trenger litt lading. Snakker da selvfølgelig om uthavner.

I ferien ble vi jo liggende 4 dager på samme sted i en gjestehavn, og da var vi passe lei. Ville helst ut på skjæra igjen, men det satte været en skikkelig stopper for. :puke:

Link to post
Share on other sites

Dette er vel noe av samme problemstillingen som vi har på Mølen i Oslofjorden.

Du er ikke alene om den erfaringa. Jeg tror problemet er større dess lengre du kommer innover i fjorden. Har kanskje også litt å gjøre med antall trygge tilgjengelige uthavner. Du ser tendensen hos oss som holder til utafor Tønsberg også, men det utgjør ikke noe egentlig problem da en i de områdene må være fantasiløs om en ikke finner seg en uthavn-plass!

 

Forøvrig til pollen: Hele manskapet er født med fanteblod, så hos oss reiser vi nesten uten unntak videre rett etter frokost. Legger heller til litt tidlig, gjerne på ett sted vi aldri har førtøyd før. Tur med jolla og oppdatering av havnekart-mappe(ne).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...