Jump to content

sliping av skrog,primer og bunnstoff- Risør 27 ac

Jomes

Recommended Posts

Hei.

Har da startet båtpussen. jeg har startet med ei skrape og er snart ferdig med å skrape av bunnstoff. Under det svarte bunnstoffet ser jeg noe rødt, som virker litt hardere enn bunnstoffet noe jeg antar er gammel primer. Men når jeg har skrapet av det meste, gått over med pussemaskin, er det da riktig å alltid bruke et lag med primer før bunnstoffet ? og evnt hvorfor ? hvorfor holder det ikke med kun bunnstoff ? Båten er en 27 fots risør ac, .

Har også noen hull etter det gamle stevnjernet jeg vil tette, hvordan gjøre dette riktig ?

Sikkert dumme spørsmål, men vil gjøre alt korrekt.

mvh

jørn

Edited by jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Primeren har to oppgaver.Den skal tette plasten mot vanninntrenging slik at du ikkje får osmose (plastpest),og gi godt hefte til bunnsmurning.Hola etterskruane kan du tette med gelcoatfarge(2-comp).For øvrig må du bruke 2-komponert primer.Er all primeren borte skal du bruke fleire lag med primer.Kor mange er avhengig av om du maler eller sprøyter.Bruk produsentens ambefaling.

Edited by baldrian (see edit history)

Jeg ville ha brukt epoxybasert sparkel under vannlinjen. Gelcoatsparkel er helst for kosmetiske skader over vannlinjen.

Legg på 4-5 strøk med antipest primer når du først har ren bunn, da tetter du gelcoaten og skaper skikkelig feste for bunnstoffet. Når du først har skrapt den helt rent er det dumt å bare smøre bunnstoff rett på, faren er stor for at det begynner å flasse etter en stund...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi