111baat Startet 16.Januar.2014 Del på Facebook Startet 16.Januar.2014 Trenger litt assistanse. Handla VP EVC til nmea 2000 konverter og nå lurer jeg hvor den skal kobles. Inst. man fra VP ikke helt tydelig mht min båt. 2stk 6-pin kontakter i pidestall, en til evc start/stop panel og en til omdreiningsteller. Og mitt spørsmål blir til hvilken; skal Y-split kabel kobles Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Gjorde dette for 4-5 år siden på en Scand. Mener å huske at det også skal være en annen "boks" ved førerposisjonen, tror den heter HCU Helm Control Unit, og at kabelen skal plugger inn der. Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Ser at dette er omtalt in installasjonsmanual, men denne finnes ikke i min båt. Kablene kommer fra en svart boks på motoren, ref bilde Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Ser at den skal kobles på X5 på HCU. Er ganske sikker på at du og har denne HCU. Du må lete litt rundt i område rundt dashbordet. Sjekk også motorens instruksjonsbok, mener å huske at den viste dette opplegget skjematisk Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Eg kjøpte NMEA konverter i sommer som var. Ikkje montert enda. Eg fikk med 3 forklarende bilder av han som eg kjøpte denne av. Kan gjerne dele bildene om noken ønsker sjå. Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Har gått opp disse kablene fra motorene til pidestall, men finner ikke noen HCU. Kunne godt tenkt meg å sett bildene Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Skal prøve laste de opp her i morgen fra jobb pc. Sitér dette innlegget Link to post
nille Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Jeg gjorde dette i sommer på min B32C og koblet y-kabel til den nederste og innerste kontakten bilde 3 dersom jeg husker rett. Det funket også å koble y-kabel i en skjøt som ligger mellom dieseltank og vanntank. Fikk temp kjølevann, turtall og timeteller på plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 16.Januar.2014 Del på Facebook Svart 16.Januar.2014 Fikk også dieselforbruk og info om lading og batteri Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Takker for svarene. Vet om skjøten mellom dieseltank og vanntank. Og da vet jeg hvilken av kablene jeg skal koble i pidestall, den til start/stopp panel. Må konvertene konfigureres på noe vis, eller skjer det automatisk Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Eg har også installasjonsmanuelen til Volvo ser eg. PDF på 12 sider. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 (redigert) Her er bildene eg har fått. Eg har ikkje koblet dette enda, og kan dermed ikkje bekrefte at dette er rett. Redigert 17.Januar.2014 av skhauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Dette er mye nærmere enn den manualen som følgte med. Det er vel den 12 siders på div språk du henviser til lenger oppe. Jo9, måtte du konfigurere enheten, eller var det bare plug 'n play? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 (redigert) 111baat; ufattelig artig at du startet denne tråden, jeg var nedi båten i forgårs og tok akkurat de samme bildene som deg da jeg hadde tenkt å lage en tråd om dette. Hvor har du tenkt å lese av datane fra motoren? Jeg har kjøpt meg en ST70 som kan lese av data fra motoren, men må ha tak i koverteren, men er spent på å høre hvordan du har tenkt. Redigert 17.Januar.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
nille Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Plug `n play. Koblet nmea200 kabel fra konverter til en Stng-overgangskabel og rett inn i Stng- nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Manualen består av 6 ulike språk. Sjekket den nå og trur bildene eg har lastet opp her forklarer meir en det eg kan finne i de 12 sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Jeg stakk ut og kjøpte en konverter jeg også. Jeg tror jeg vil prøve å koble den på rett under konsollen og ikke i skjøten som ligger ved vanntank/dieseltank da jeg slipper å trekke ekstra kabel fra konverteren. Vil tro at det er mulig å koble Y-split kabelen der også? Da er det kort vei til kartplotteren eller andre raymarine produkter man kan bruke. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Chiefengineer Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Jeg har gjort det samme på mine D6 men du trenger flere kabler levert fra Raymarine i tillegg til VP's NMEA converter for å få dette til å fungere. Man kan ikke bare kople utgangen fra NMEA converteren inn til plotter. Det prøvde jeg først og det fungerer ikke. Du trenger overgangskit (A06064) med spenningskabel (A06049) etc. Kontakt Raymarine så får du hjelp til å finne nøyaktig det du trenger. Deretter vil det bero på softwareversjon om du får dette til å fungere med eller uten oppgradering av VP's software. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Eneste konfigurasjon var på plotteren, hadde da en simrad cx-33. Har ikke tatt noen notater fra den gang, det betyr at det gikk ganske greit. Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 Mange nyttige tips. Skal kjøpe kabel fra konverter til Seatalkng. Det overgangkittet og spenningskabel har jeg allerede i forbindelse med Seatalkng nettet, med vind/fart/dybde/autopilot/plotter. Trodde det holdt med å koble kabelen inn i en T på den blå seatalkng kabelen. Skal sjekke med forhandler når jeg bestiller Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 19.Januar.2014 Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 Hei, da har jeg forsøkt meg med en rask test. Det ser ut som at dette fungerer, men jeg fikk ikke all data jeg ønsket. Derfor ser det ut som det er viktig å koble Y leddet ved vanntank/varmtvannsbereder for å være sikker på å få medd alle data fra motoren. Jeg hadde ikke lange nok kabler, så jeg koblet den ved konsollen, og tror jeg gikk glipp av tank data, da disse ikke kom med i loopen. Se bilder. Jeg fikk tak i en gateway som jeg koblet på kabelen som går fra motoren med et Y-ledd Jeg koblet dette ved rattet, men tror at dette ikke er den mest hensiktsmessige måten å koble dette på, men pga at jeg ikke hadde lange nok kabler måtte jeg teste på denne måten. Brukte denne for å koble alt sammen... Og fikk dette resultatet... Konklusjon. PT var det ikke noe mer givende info enn det jeg allerede har. Skal derfor få tak i lenger kabler for å koble denne på rett plass slik at jeg kan få enda mer info på skjermen. For å være helt ærlig, så har jeg jo allerede denne infoen på alle skjermene, men det er litt artig å få alt inn på samme skjerm, og få nettverket til å fungere... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
MajorAndy Svart 19.Januar.2014 Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 6500 liter i timen? Eller ser jeg forkert? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 19.Januar.2014 Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 (redigert) 6500 liter i timen? Eller ser jeg forkert? Stor motor, 18HK, bruker mye :-) Må innrømme at jeg er usikker hva det tallet er. Men jeg skal prøve litt videre og koble den nærmere motor. Må bare få tak i noe lengre kabler for å nå helt frem. 111baat; Hvordan har det gått med deg, har du fått testet, og hvilke data fikk du? det jeg er mest på jakt etter er temperaturer, trykk osv... Redigert 19.Januar.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
111baat Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 Jeg er dessverre best på sofaplanlegging, mangler kabel til seatalkng. Men pga din test tenker jeg også å koble den til boksen på motoren. Blir noe annet opplegg en det jeg opprinnelig tenkte. Som du antyder, er det motortemperatur og oljetrykk som er interessant. Men vet ikke om dette er tilgjengelig, og om sensorer kan byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 20.Januar.2014 Del på Facebook Svart 20.Januar.2014 Da har jeg prøvd å koble meg inn på kabelen ved vanntanken for å se om jeg får med meg mer data. Kjøpte en Seatalk backbone kabel, samt et T ledd og koblet Gateway`en inn på dette. Resultatet er at jeg fikk de samme datane som tidligere, altså at jeg ikke får tak i data om olketemp/trykk, samt tank data. Undersøkte nærmere, og ser at ikke det er noen kabeler som går fra dette innkoblingspunktet i motoren. På bildet under ser det ut som man kan koble tankinfo mot øverste del av boksen. Når jeg ser under, er ikke disse pinnene i bruk, altså tilkobling til tank info. Sprørsmålet er da, skal disse komme fra tanken på en eller annen måte, for så å publisere ut til multilink kabelen?? Som dere ser fra bildet er disse ikke i bruk. Som dere ser av bildet ute fra konsollen, kommer det tre kabler inn. ut fra motoren går det bare to... Det ser ut som det er tre kabler med følgende oppgave. 1) Mulitilink som sender data fra motoren 2) Den som styrer panelet (svart boks med svart kabel inn) 3) tankmåler, som da kanskje kommer fra tanken, og ikke fra motoren...? .... mulig dårlig bilde at det ikke er så lett å se. Men den svarte boksen er bryterpanelet for å slå av og på motoren, den grå er tankmåleren, og den hvite helt bakerst er turteller og antall timer motoren har gått. Spørsmålene mine er da 1) Noen som har en ide på hvordan jeg skal få mer data fra motoren? F.eks temperaturer og trykk? 2) Hva gjør jeg for å få tilgang til data om tanken? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.