Jump to content

Koble Volvo Penta evc til nmea konverter i Bavaria 32


111baat

Recommended Posts

111baat; ufattelig artig at du startet denne tråden, jeg var nedi båten i forgårs og tok akkurat de samme bildene som deg da jeg hadde tenkt å lage en tråd om dette. Hvor har du tenkt å lese av datane fra motoren? Jeg har kjøpt meg en ST70 som kan lese av data fra motoren, men må ha tak i koverteren, men er spent på å høre hvordan du har tenkt.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post

Jeg stakk ut og kjøpte en konverter jeg også. Jeg tror jeg vil prøve å koble den på rett under konsollen og ikke i skjøten som ligger ved vanntank/dieseltank da jeg slipper å trekke ekstra kabel fra konverteren. Vil tro at det er mulig å koble Y-split kabelen der også? Da er det kort vei til kartplotteren eller andre raymarine produkter man kan bruke.

Bruk vest!

Link to post

Jeg har gjort det samme på mine D6 men du trenger flere kabler levert fra Raymarine i tillegg til VP's NMEA converter for å få dette til å fungere. Man kan ikke bare kople utgangen fra NMEA converteren inn til plotter. Det prøvde jeg først og det fungerer ikke. Du trenger overgangskit (A06064) med spenningskabel (A06049) etc.

 

Kontakt Raymarine så får du hjelp til å finne nøyaktig det du trenger. Deretter vil det bero på softwareversjon om du får dette til å fungere med eller uten oppgradering av VP's software.

Link to post

Mange nyttige tips. Skal kjøpe kabel fra konverter til Seatalkng. Det overgangkittet og spenningskabel har jeg allerede i forbindelse med Seatalkng nettet, med vind/fart/dybde/autopilot/plotter. Trodde det holdt med å koble kabelen inn i en T på den blå seatalkng kabelen. Skal sjekke med forhandler når jeg bestiller

 

bilde

Link to post

Hei, da har jeg forsøkt meg med en rask test. Det ser ut som at dette fungerer, men jeg fikk ikke all data jeg ønsket. Derfor ser det ut som det er viktig å koble Y leddet ved vanntank/varmtvannsbereder for å være sikker på å få medd alle data fra motoren. Jeg hadde ikke lange nok kabler, så jeg koblet den ved konsollen, og tror jeg gikk glipp av tank data, da disse ikke kom med i loopen. Se bilder.

 

Jeg fikk tak i en gateway som jeg koblet på kabelen som går fra motoren med et Y-ledd

 

bilde

 

Jeg koblet dette ved rattet, men tror at dette ikke er den mest hensiktsmessige måten å koble dette på, men pga at jeg ikke hadde lange nok kabler måtte jeg teste på denne måten.

 

bilde

 

 

Brukte denne for å koble alt sammen...

 

bilde

 

Og fikk dette resultatet...

 

bilde

 

Konklusjon. PT var det ikke noe mer givende info enn det jeg allerede har. Skal derfor få tak i lenger kabler for å koble denne på rett plass slik at jeg kan få enda mer info på skjermen.

 

For å være helt ærlig, så har jeg jo allerede denne infoen på alle skjermene, men det er litt artig å få alt inn på samme skjerm, og få nettverket til å fungere... :giggle:

Bruk vest!

Link to post

6500 liter i timen? Eller ser jeg forkert?

 

Stor motor, 18HK, bruker mye :-)

 

Må innrømme at jeg er usikker hva det tallet er. Men jeg skal prøve litt videre og koble den nærmere motor. Må bare få tak i noe lengre kabler for å nå helt frem.

 

111baat; Hvordan har det gått med deg, har du fått testet, og hvilke data fikk du? det jeg er mest på jakt etter er temperaturer, trykk osv...

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post

Jeg er dessverre best på sofaplanlegging, mangler kabel til seatalkng. Men pga din test tenker jeg også å koble den til boksen på motoren. Blir noe annet opplegg en det jeg opprinnelig tenkte. Som du antyder, er det motortemperatur og oljetrykk som er interessant. Men vet ikke om dette er tilgjengelig, og om sensorer kan byttes.

Link to post

Da har jeg prøvd å koble meg inn på kabelen ved vanntanken for å se om jeg får med meg mer data.

 

Kjøpte en Seatalk backbone kabel, samt et T ledd og koblet Gateway`en inn på dette.

 

bilde

 

 

Resultatet er at jeg fikk de samme datane som tidligere, altså at jeg ikke får tak i data om olketemp/trykk, samt tank data.

 

Undersøkte nærmere, og ser at ikke det er noen kabeler som går fra dette innkoblingspunktet i motoren. På bildet under ser det ut som man kan koble tankinfo mot øverste del av boksen.

 

bilde

 

Når jeg ser under, er ikke disse pinnene i bruk, altså tilkobling til tank info. Sprørsmålet er da, skal disse komme fra tanken på en eller annen måte, for så å publisere ut til multilink kabelen??

 

Som dere ser fra bildet er disse ikke i bruk.

 

bilde

 

Som dere ser av bildet ute fra konsollen, kommer det tre kabler inn. ut fra motoren går det bare to...

 

bilde

 

Det ser ut som det er tre kabler med følgende oppgave.

1) Mulitilink som sender data fra motoren

2) Den som styrer panelet (svart boks med svart kabel inn)

3) tankmåler, som da kanskje kommer fra tanken, og ikke fra motoren...?

 

bilde

.... mulig dårlig bilde at det ikke er så lett å se. Men den svarte boksen er bryterpanelet for å slå av og på motoren, den grå er tankmåleren, og den hvite helt bakerst er turteller og antall timer motoren har gått.

 

Spørsmålene mine er da

1) Noen som har en ide på hvordan jeg skal få mer data fra motoren? F.eks temperaturer og trykk?

2) Hva gjør jeg for å få tilgang til data om tanken?

Bruk vest!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...