Jump to content

Koble Volvo Penta evc til nmea konverter i Bavaria 32

111baat

Recommended Posts

Et bilde på side 1 fra min motor, viser ei blå ledning inn den sorte boksen. Kan ikke se at den går til tankmåleren, men skal sjekke neste uke.

Hadde en telefon til Raymarine i Oslo, og han opplyser at temp & trykk skal være tilgjengelig. Men muligens må programeres ut på can-bussen av Volvo. Han opplyste også at Raymarine nå i desember har fått en tilsvarende konverter, og den er ca 1000kr billigere

Jonas er du sikker på at du har fået den korrekte boks? Der er stor forskel på EVC-versionerne og dermed også på de gateway-bokse, mener jeg.

Nei, jeg er ikke sikker. Jeg fikk bare låne en boks som så lik ut som den 111baat hadde, og teste med den. Hvordan finner jeg ut hva som er rett boks?

Bruk vest!

:-) fantastisk med så mye flinke folk! Ja min motor er på listen (D1-20), men er usikker på om det er en A eller B...

Det ser ut som konverteren til den motoren heter 3889758. Den jeg har fått tak i, heter 3889757... Mulig det er der det ligger...

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Jeg gjorde dette i sommer på min B32C og koblet y-kabel til den nederste og innerste kontakten bilde 3 dersom jeg husker rett. Det funket også å koble y-kabel i en skjøt som ligger mellom dieseltank og vanntank. Fikk temp kjølevann, turtall og timeteller på plotter.

Fikk også dieselforbruk og info om lading og batteri

Nille og Jo9 - klarer dere å finne ut hvilken gateway dere har?

Bruk vest!

Bortreist denne uka, kjøper kabel neste uke.

3889758 er delenr på esken med konverter 3889757 og noen strips og en 12 siders manual inni.

Men din har et betraktelig lavere serienr enn min

Ps,om du bor i Bergensområdet kan du gjerne låne noen kabler av meg slik at du slipper å kjøpe for å teste. Jeg kjøpte min gateway til en lav pris, og kan levere den tilbake om den ikke virket., så jeg lurer litt på den Raynarine løsningen du nevnte, husker du hva den heter?

Bruk vest!

Hei Jonas78!

Jeg bestilte 3889758 og fikk .......7. Trur ikke det er Gatewayen det står på. Ønsket mitt var å få drivstoffforbruk på plotter, men har ikke lykkes. Har D1-30 motor og trur ikke den er smart nok til å gi den infoen. Blir artig å følge med om dere får det til.

Nille; Ok. Takk for info, det var nyttig. Jeg lurer på om det med tank info kan ha med kobling å gjøre. Da det kun går to kabler fra motoren, men tre kabler inn til styreposisjonen, er min teori at tankdata går rett til tankmåleren ved styreposisjonen, og at jeg dermed må koble disse i "rekke" eller på en eller annen måte koble meg på den infoen. Men det med at jeg ikke får motorindo (olje temp og trykk lurer jeg veldig på) Jeg tenker å stikke opp til Bjordal og Madsen og låne en 758 for å se om jeg får noe annen data fra den.

Bruk vest!

Jeg monterte en slik gateway når jeg installerte min D2-40 i fjor.

Det er ikke mye informasjon en får opp, ettersom motoren er mekanisk regulert og det dermed ikke er den store mengden data som er tilgjengelig på can-bus linjen.

Min motor er koblet opp mot en Garmin 4010 plotter, og jeg får opp turtall samt vanntemp, og kan i tillegg få opp hvor mye drivstoff jeg har på tanken, forutsatt at jeg bytter dagens tankgiver med en giver som er kompatibel med VP sin can-bus. Giveren kobles da i tillfelle inn på 2 spadekontakter på motorens koblingsboks.

I tillegg får jeg opp eventuelle alarmer på plotteren.

Jeg koblet gatewayen inn mellom instrumentpanelet til VP og multi-link ledningen fra dette til motor. (Det er 2 svarte ledninger fra motor til panel. En er til start/stopp og den andre er til motorinfo/multilink). Du trenger en male-male overgangsledning fra VP for å få til oppkoblingen.

Kunne svært godt tenkt meg å ha oljetrykk visning, men dette har VP valgt å ikke legge ut på bussen så da får jeg leve med ting som de er, alternativt montere eget oljetrykk instrument med tilhørende dedikert giver.

Ettersom D1-20, som D2, er produsert av Perkins og tilsynelatende har samme oppbygging som denne (mekanisk regulator, mekanisk innsprøytning, elektrisk stop solenoide) tror jeg nok ikke du kan forevente å få opp noen flere parametere enn de som er tilgjengelig på D2.

Redigert av kdtran (see edit history)

Tror det må være denne han Raymarine karen sikter til

http://www.raymarine.com/view/?id=8507

Ser veldig lekkert ut, og rimeligere

Snakket med en veldig hyggelig kar på Raymarine. Veldig hjelpsom!!! Raymarine sitt alternativ til Volvo penta Gatway`en heter ECI-100, og koster ca 2500 kr. Det er jo et godt alternativ for å spare litt penger :-)

Ang data fra min motor, ser det stygt ut. Tror ikke D1-20 er så mye mer enn en jernklump, så den gir ikke så mye annen info tror jeg enn det jeg har fått. Eneste måtte være å få tak i tank data, men jeg må da koble litt om siden tankdata hos meg ikke går innom motor, men rett til tankmåler ved styreposisjon. Blir spennende å se hva andre får til av info fra motorene.

kdtran; Jeg tror du har rett i det du skriver. :-)

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

• 3 uker senere...

Kjempespennende tråd, dette her.

Har selv en båt med 2007-årgang VP D4-260 TA installert.

Sitter og funderer på om det er mulig å hente motorrelaterte data inn til Raymarine-systemet (siste skrik, fôres med data over STng).

Leser om ECI-100 (Raymarine part #E70227) på http://www.raymarine.no/view/?id=8883 og der står D4-motoren listet som "compatible engine". Så langt, så godt. Men hvordan i all verden skal jeg finne ut om jeg har det påkrevde EVC-C/-D/-E? Gitt 2007-årgang på motoren, er det sannsynlig å anta at EVC er av riktig utgave?

Gitt at jeg er heldig og har EVC av riktig utgave, da forstår jeg det slik at jeg i tillegg trenger RM part #70241 (Raymarine Volvo Penta Y-loom) samt RM part #70240 (Raymarine Volvo Penta link cable) - kan det stemme, tro? I tillegg den opplagte spur-cable for nettverkssiden av det hele.

Det kunne vært riktig så spennende å få dette til å fungere. Verdsetter innspill og synspunkter.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

• 5 måneder senere...

Har selv en VP D2-40 og en Raymarine C95 som jeg ønsker å lese motordata på.

For meg ser det ut som om det er mulig å få flere data hvis det monteres sensorer for det man ønsker å måle.

Er det noen som har prøvd dette?

Hentet dette fra sidene til Raymarine http://www.raymarine.no/view/?id=8883#data

Engine data that can be displayed

Using the ECI-100, it's possible to connect selected Volvo Penta* Electronic Vessel Control (EVC) Systems.

By doing so it is possible to display the following engine data on a connected Raymarine multifunction display, and access full autopilot steering control to an IPS or Aquamatic system. Check compatible engines

• Engine Speed (RPM)
  • Engine Hours
  • Engine Oil Temperature**
  • Engine Coolant Temperature**
  • Engine Oil Pressure**
  • Engine Coolant Pressure**
  • Engine Fuel Delivery Pressure**
  • Engine Fuel Rate
  • Engine Boost Pressure**
  • Battery Voltage
  • Transmission Oil Pressure**
  • Transmission Oil Temperature**
  • Fuel Level**
  • Boat Speed**
  • Power Trim**
  • Rudder Angle (only if connected to an IPS System)
  • Engine Alarms
    • Over Temperature
    • Low Oil Pressure
    • Low Oil Level
    • Low System Voltage
    • Low Coolant Level
    • Water In Fuel

**Only available if Volvo* Sensor is fitted

• 1 år senere...

Det er vel "standardleksa" som trengs for disse årsmodellene, dataene er vel lukket her og kun tilgjengelig gjennom en softwareoppgradering. Isåfall er det vel:

NMEA converter, kabelsett samt softwareoppgradering av motorene. Totalkost ca. 10 tkr om du kjøper gjennom Raymarine+Volvo Penta som jeg gjorde.

Kjempespennende tråd, dette her.

Har selv en båt med 2007-årgang VP D4-260 TA installert.

Sitter og funderer på om det er mulig å hente motorrelaterte data inn til Raymarine-systemet (siste skrik, fôres med data over STng).

Leser om ECI-100 (Raymarine part #E70227) på http://www.raymarine.no/view/?id=8883 og der står D4-motoren listet som "compatible engine". Så langt, så godt. Men hvordan i all verden skal jeg finne ut om jeg har det påkrevde EVC-C/-D/-E? Gitt 2007-årgang på motoren, er det sannsynlig å anta at EVC er av riktig utgave?

Gitt at jeg er heldig og har EVC av riktig utgave, da forstår jeg det slik at jeg i tillegg trenger RM part #70241 (Raymarine Volvo Penta Y-loom) samt RM part #70240 (Raymarine Volvo Penta link cable) - kan det stemme, tro? I tillegg den opplagte spur-cable for nettverkssiden av det hele.

Det kunne vært riktig så spennende å få dette til å fungere. Verdsetter innspill og synspunkter.

Evc utgaven står på en klistrelapp på motoren, men eg vil tru at du har C-utgaven. D versjonen kom 2010. Eg har en 11mod D6, den har D versjon

Ifølge det de skriver her på raymarine

http://www.raymarine.com/view/?id=8883

Så der det ut som at så lenge man har autopilot så er det nødvendige ledningene allerede koblet opp. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? MUlig min autopilot er koblet opp på en måte som gjør at ikke motordata blir sendt til plotteren, men plotteren kan ihvertfall styre poddene. Mulig det er softwareoppdateringen som skal til?

Dette var vanskelig å finne ut av. Har prøvd å få kontakt med Raymarine, men uten hell.

Ifølge det de skriver her på raymarine

http://www.raymarine.com/view/?id=8883

Så der det ut som at så lenge man har autopilot så er det nødvendige ledningene allerede koblet opp. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? MUlig min autopilot er koblet opp på en måte som gjør at ikke motordata blir sendt til plotteren, men plotteren kan ihvertfall styre poddene. Mulig det er softwareoppdateringen som skal til?

Dette var vanskelig å finne ut av. Har prøvd å få kontakt med Raymarine, men uten hell.

Nei stemmer ikke, jeg hadde autopilot men det er ikke nok.

Du må ha kabelsettet som forbinder Volvo Gateway (A06045 el. -46), spenningkabel (A06049) samt A06064 tenker jeg.

Dette kan Raymarine men de ser helst at du går gjennom forhandler. De har utarbeidet et eget koplingsskjema for denne oppkoplingen hos Raymarine Norge.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...