UVÆR-II Startet 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2014 (redigert) Hei Ser i Båtmagasinets utgave 06.13 angående Volvo D6 at det er jording forbundet mellom minus på starter og bunnpanna. Volvo Penta reklamerer med at D6 er bygget som et to-polt system, altså minus er isolert fra gods i starteren, men det blir vel ikke mye topolt når den er jordet i blokka? Jeg sjekket min D6 og der var det original montert jording. Noen med D4 eller D6 her som har fjernet denne eller reflektert over problemstillingen? Det er skiftet eksos bend på min motor. Hilsen Nils Redigert 17.Januar.2014 av Nils Ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Nei det blir ikkje topolt / dobbelisolert når starter er jordet til gods. Nokon motorer kan ha relestyrt jord slik at all jord på både motorens elektrisk og blokk kutter straks tennimng slåes av, Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Jeg ville heller konsultert Volvo enn Baatplassen akkurat i dette tilfellet. Blant annet har en del Volvomotorer/drev/propell/aksling katodisk korrosjonsbeskyttelse med påtrykt spenning. Hvis motoren skulle falle inn i pluss, så vil den kunne opptre som anode for absolutt alt rundt seg, også bryggen du ligger ved. Ellers så er det korrekt at hensikten med et to-polet elektrisk anlegg at metallene skal være i nøytral fase. Om man blander metaller med forskjellig potensiale, så vil dette fungere dårlig. Tenk eksempelvis på om det er et aluminiumsdrev koblet til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Yanmar og mange andre maskiner har ikke to-polt men har ikke mer tæring en Volvo Penta av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Næhæi, liberty, og det betyr at? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 (redigert) Motoren kan jo godt være topolt om blokka er jordet. Normalt på en bilmontor er starter, dynamo og alle sensorers jordside koplet direct til gods. Det vil si at strømmen går fra pluss og gjennom blokka. Blokke er altså en strøm leder. Alt dette ustyret kan godt ha to poler slik at de ikke går strøm via blokka. At man velger og legge - polen på starteren til blokka gjør ikke motoren mindre topolet. Forutsatt at alt utstyr er isolert (topoolet) vil det ikke gå strøm I blokka. Redigert 17.Januar.2014 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Altså, konsulter Volvo. Det kan være for å unngå at godset går i pluss (+). Da vil motoren kunne begynne å avgi ioner og få en hurtig korrosjon. Og hvis det ikke er noen pluss (+) koblet til motoren, så er minusen som ligger der "død". Bare ikke fjern lederen fra starter minus og til blokka uten å være sikker på at du vet hva du gjør. Hulda er jernbåt, og kjører med en-polet anlegg på motor: Starter, dieselpumpe og dynamo. Har ikke korrosjonsproblematikk linket til motoren, i hvert fall ikke så langt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Tiltredes Hulda, Og diskutere dette på båtplassen kan fort forvirre mer, en det det forklares. Volvo har helt sikkert en grunn for å gjøre som de gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Og akkurat dette temaet var tatt opp i Båtliv eller Båtmagasinet for en tid tilbake. Noen konfronterte Volvo med akkurat ovennevnte punkter om at det jo ikke er topolet etc etc og slikt og sånn. Volvo påsto på sin side at de tross alt hadde kompetente folk som jobbet i firmaet og som visste hva de drev med. Så tror ikke man skal endre noe før Volvo godkjenner endringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Har også einpola yanmar, i aluminiumsbåt. Egne hovedstrømsbrytere på motor som slåes av straks motor er stoppet. Hvor og hvordan evt korrosjon skal oppdages veit eg ikkje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Aluminium vil vanligvis reagere med groptæring rundt plasser som rorgjennomføring, propell, skroggjennomføringer etc. Som skrevet har også Hulda en-polet motor. Og mange av dem som tror de har to-polet har allikevel lekkasjer som gjør at de er mer eller mindre en-polet. Og så har jeg hovedbryter som slås av med en gang motoren stoppes. En annen hovedbryter sørger for strøm til alle andre funksjoner om bord, og dette anlegget har ingen kontakt med båtens skrog eller motor. Jern (stål) har samme 'problematikken' som aluminium. Forskjellen for menigmann er at aluminium korroderer mye langsommere enn stål når alt er i orden. Derimot korroderer det svært mye raskere når ting ikke er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.