Jump to content

Volvo Penta D6, fjerne jordingskabel mellom starter og bunnpanne?

UVÆR-II

Recommended Posts

Hei

Ser i Båtmagasinets utgave 06.13 angående Volvo D6 at det er jording forbundet mellom minus på starter og bunnpanna. Volvo Penta reklamerer med at D6 er bygget som et to-polt system, altså minus er isolert fra gods i starteren, men det blir vel ikke mye topolt når den er jordet i blokka? Jeg sjekket min D6 og der var det original montert jording.

Noen med D4 eller D6 her som har fjernet denne eller reflektert over problemstillingen?

Det er skiftet eksos bend på min motor.

Hilsen Nils

Edited by Nils Ivar (see edit history)

Nei det blir ikkje topolt / dobbelisolert når starter er jordet til gods. Nokon motorer kan ha relestyrt jord slik at all jord på både motorens elektrisk og blokk kutter straks tennimng slåes av,

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg ville heller konsultert Volvo enn Baatplassen akkurat i dette tilfellet. Blant annet har en del Volvomotorer/drev/propell/aksling katodisk korrosjonsbeskyttelse med påtrykt spenning. Hvis motoren skulle falle inn i pluss, så vil den kunne opptre som anode for absolutt alt rundt seg, også bryggen du ligger ved.

Ellers så er det korrekt at hensikten med et to-polet elektrisk anlegg at metallene skal være i nøytral fase. Om man blander metaller med forskjellig potensiale, så vil dette fungere dårlig. Tenk eksempelvis på om det er et aluminiumsdrev koblet til motoren.

Motoren kan jo godt være topolt om blokka er jordet. Normalt på en bilmontor er starter, dynamo og alle sensorers jordside koplet direct til gods. Det vil si at strømmen går fra pluss og gjennom blokka. Blokke er altså en strøm leder. Alt dette ustyret kan godt ha to poler slik at de ikke går strøm via blokka. At man velger og legge - polen på starteren til blokka gjør ikke motoren mindre topolet. Forutsatt at alt utstyr er isolert (topoolet) vil det ikke gå strøm I blokka.

Edited by JRK (see edit history)

Altså, konsulter Volvo. Det kan være for å unngå at godset går i pluss (+). Da vil motoren kunne begynne å avgi ioner og få en hurtig korrosjon. Og hvis det ikke er noen pluss (+) koblet til motoren, så er minusen som ligger der "død". Bare ikke fjern lederen fra starter minus og til blokka uten å være sikker på at du vet hva du gjør.

Hulda er jernbåt, og kjører med en-polet anlegg på motor: Starter, dieselpumpe og dynamo. Har ikke korrosjonsproblematikk linket til motoren, i hvert fall ikke så langt.

Og akkurat dette temaet var tatt opp i Båtliv eller Båtmagasinet for en tid tilbake. Noen konfronterte Volvo med akkurat ovennevnte punkter om at det jo ikke er topolet etc etc og slikt og sånn. Volvo påsto på sin side at de tross alt hadde kompetente folk som jobbet i firmaet og som visste hva de drev med. Så tror ikke man skal endre noe før Volvo godkjenner endringen.

Har også einpola yanmar, i aluminiumsbåt. Egne hovedstrømsbrytere på motor som slåes av straks motor er stoppet. Hvor og hvordan evt korrosjon skal oppdages veit eg ikkje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Aluminium vil vanligvis reagere med groptæring rundt plasser som rorgjennomføring, propell, skroggjennomføringer etc. Som skrevet har også Hulda en-polet motor. Og mange av dem som tror de har to-polet har allikevel lekkasjer som gjør at de er mer eller mindre en-polet. Og så har jeg hovedbryter som slås av med en gang motoren stoppes. En annen hovedbryter sørger for strøm til alle andre funksjoner om bord, og dette anlegget har ingen kontakt med båtens skrog eller motor. Jern (stål) har samme 'problematikken' som aluminium. Forskjellen for menigmann er at aluminium korroderer mye langsommere enn stål når alt er i orden. Derimot korroderer det svært mye raskere når ting ikke er i orden.