Jump to content

Ønsker tips til baugpropell Skarpnes 30

Christensen

Recommended Posts

Hei båtfolk! Dagene begynner å bli lengre og båten er mer og mer i tankene om dagen og da også hvilket prosjekt som står for tur. Etter fjorårets store prosjekt har jeg bestemt meg for kun småprosjekt og tidligere start på båtsesongen i år! https://baatplassen.no/i/topic/94376-skarpnes-30-sliten-innredning-oppgradering-paa-gang/

Henvender meg igjen til ekspertisen i dette eminente forum for å søke råd angående baugpropell.

Skarpnesen er jo omtrent kjemisk fri for styrerespons akterover, noe jeg etter hvert har lært meg å håndtere, men innimellom hadde det vært utrolig mye enklere å kunne knuffe baugen litt fra side til side istedenfor utallige koblinger med giret for å styre under bakking.

Lurer på hva folket anbefaler av baugpropellfabrikat, er det noe man bør styre unna? Har sett varianter med tannreim, er det en fordel eller ulempe? Er det forskjellig støynivå på variantene? Hvor stor skyvekraft bør jeg ha og evt hvor får jeg mest "bang for the buck"?

Håper på gode råd og regner med at jeg fyrer opp prosjekttråden igjen når våren nærmer seg!

Edited by Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Har haft liknande typ av båtat från 25 -33 fot och känner igen din beskrivning.

Har monterat in 3 bogpropellrar och lärt mig att de ska vara något överdimotinerade.

Jag skulle satt i en Sleipner 8 hk och sedan hanterar du båten hur du vill. Se till att sätta i ett separat batteri och riktiga kablar o anslutningar så kommer du att bli nöjd med att kunna gå in var du vill i alla vindar.

Ser at Sleipneren på 8Hk er anbefalt til båter fra 12-17 meter, er det vanlig å overdimensjonere så mye, eller er det bevisst fra produsenten å anbefale underdimesjonert og selge mere deler etc??

Ser i modellspekteret deres at 3Kw og oppover er egnet for min båtstørrelse.

Litt i villrede her nå!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det skulle nok vært tøft med 8hk, men jeg har lik båt selv, og jeg tror ikke det er plass til det. Dørken er lav der fremme.

En annen ting er at du kanskje ikke vil ha så mye mer vekt der. 8 hk fra sleipner veier 31 kg + kabler og evt. batteri. Da snakker vi 65 kg..

Hvor mye fart får du med din.

Jeg har tamd 30a og får 12.5 ferielastet.

Det er jo ikke akkurat noen race båt. Men jeg elsker skuta allikevel.

Har du oppgradert lading?

8 hk trekker 760A i drift, så ting må være på stell for å få utbytte av effekten.

Jeg har selv montert 100 vis av sleipner sine. Både 4 og 8 hk. Disse synes jeg er greie.

Når man monterer disse ser man jo at 8 hk modellen er en ganske mer robust sak, men trenger god støtte for ikke å rive seg løs i baugen.

Dessuten er dette en to propellsutgave som må ha et mye lengre rør for å få skyvekraften riktig. Og skarpnesen er svært smal i kjølen.

Jo mer jeg tenker på det , jo mer tror jeg du er nødt til å velge en enpropellsmaskin..

Håper mine tanker hjalp deg noe videre.

Takker for tips så langt, ønsker fortsatt flere råd og meninger! Litt viktig å montere en baugpropell det faktisk er plass til også.

Taunus: Jeg klarer 15 knop med lett båt, 13 med ferielast og rib på slep, Har oppgradert lading, sterling sin PDAR, føler selv den lader godt!

Jeg har en museumsgjenstand av en motor, en TMD 50, ca 135 hk, 6 sylindre og ca 5.2 liter med turbo (ca 750 kg), gikk etter Penta sine sider ut av produksjon i 69! så ikke ofte jeg plager den med maks pådrag!

Edited by Christensen (see edit history)

Jeg har en 29fot Baltic med en 1998 4hk QL bautruster. Det er igrunnen nok kraft. Du blir anbefalt 8hk av flere. Det er sikkert bedre enn svakere motorer, men kanskje litt vanskelig å plassere for deg. Hvis du feks velger en slik en

http://sleipner.no/produkt/19041/se60-tunnel-thruster-12v/

og så kjøper et Bluetop batteri med 975 i CCA og 70-90mm2 kabler tror jeg du blir godt fornøyd

http://batterionline.no/optima-bluetop-bt-dc-5-5-kraftig-start-forbruksbatteri-75ah

Edited by nopain99 (see edit history)

Enig med nopain.

Jeg har en sleipner sp 60 i min scand atlantic på ca 5,7 tonn. Mer en nok kraft.

Fikk prøvd den i kraftig vind her forleden,og det var absolutt ikke noe problem.

Jeg har dog montert et eget agm batteri i baugen.

Til info: sp 60 er 4 hk.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Eg hadde ein Sandvik 920 som tilsvarar 924.I den satt det ein 4 hk propell i ein 185mmtunnell.Meir enn nok.Skal no montere i ein Mørejet 30.Sleipner ambefalar i den ein SE40.Den yter ca 3 hk.Denne er montert i ein tunnell som er 125,men propellen er 5 blad på og dei påstår at den skal ha tisvarande kapasitet som ei 4 hk i 185mm tunnell.Veit att mange er av den meining att propellen ikkje skal vere for sterk for då kastar han båten for fort over slik at ein må reversere.

Eg har montert Se40 modellen på 2 båter. Først en Scand Dynamic7600. Her var baugpropell i overkant sterk. Måtte ofte reversere. Så monterte eg for 2 år siden i min Rinker 280 EC. SE40. Siste installasjon angrer eg på å ikkje bruke SE60. I kuling sliter eg med å holde mot, men det har kun vært litt problem en gang. Har eget batteri rett ved propell. I din båt hadde eg valgt som foreslått SE60 (SP60). Denne holder garantert på en 30 foter. 8 hk baugpropell kan eg ikkje fatte er nødvendig. Hugs på at en god og effektiv installasjon kan være bedre en å sette inn overkill du ikkje klarer forsyne med nok strøm/ampere.

Jeg har SE60 både foran og bak på min båt, og det mener jeg er en riktig størrelse. Vær nøye med å få fine avrundinger i enden av tunnellen slik monteringsanvisningen sier. Mange installasjoner kaviterer mye når det er slurvet med det. Som regel gir mye støy under bruk en indikering på dårlig utført montasje.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

55-65 kgf skyvekraft holder i massevis til båten din. Jeg har også installert mange trustere, i hovedsak fra Sleipner og Craftsman. Flere av de er det nærmere 10 år siden jeg installerte, fortsatt kun hatt ett batteri som havarerte (fikk nytt på garanti). Utenom det har det ikke vært en eneste reklamasjon :thumbsup: Styr unna reim-baserte trustere og trustere med ekstern styringsboks. Kjenner mange som har hatt mye trøbbel med disse. Har også ved et par anledninger byttet ut disse med Sleipner eller Craftsman. Folk blir drittlei når samme feilen oppstår opptil flere ganger i sesongen pga konstruksjonsfeil.... :headbang: