Jump to content

Hvor er ditt syden-paradis på vinterhalvåret?

Zitt

Recommended Posts

Fruen klarte å friste meg med en tur til syden like etter jul i fjor. På grunn av mitt arbeid har vinterturer vært vanlig hos oss, helt fra ungene var veldig liten. Nå er det bare oss to å ta hensyn til, men allikevel havner vi på Gran Canaria.

Det ble en kjempefin tur. Sunsuites Carolina i San Agustin var helt fantastisk, og kan anbefales på det sterkeste!

Men er det noen andre perler vi har gått glipp av, uten at vi må sitte i flyseter i dagevis?

Har du noen favoritter?

Har aldri vært i syden i vinterhalvåret (og knapt nok i sommerhalvåret) :smiley: Men Mallorca 1969 (det lille jeg husker av det da) og Alanya 1999 var flott da.

Men hvordan kan man foreta disse forurensende flyturene hele tiden, hvis man samtidig skal ha god samvittighet for å svi av x antall liter båtsuppe om sommeren ? :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Visst är Australien, Nya Zeeland, Thailand och Florida m fl fantastiska resmål med både sommar och sol när vi har vinter, men ser man till kostnad, restid och tidsomställning så tycker vi att Gran Canaria och Teneriffa ger mycket för rimliga pengar och restid. Dessutom de enda resmålen som lämpar sig för veckoresor.

Skapligt väder, kort restid, bra boende, massor av restauranger, billigt att ha bil, ingen större tidsskillnad - tja vad mer kan man begära?

Har just bokat den tredje resan denna vinter och sedan är det bara några veckor till sjösättning när vi kommer hem!

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg ville reist lenger, 6 timer på charter fly er verre enn 12 på store rutefly!

Bali f.eks rundt 7000 t/r med KLM, Bangkok

mellom 4500 og 5500 med KLM. Dette er uten overnatting men det skaffer en seg selv for hva en ønsker å legge i det. Asia har helt andre priser enn det en finner i Europa.

På tal om värme så fick jag i dag rapport om att ni fått en del snö

har ikke skrikende behov for 25-30+ grader, så etter 3,5 timers flytur har jeg mitt paradis, fritt for turister, lokale priser på mat & drikke, billig småbåtutleie, fin norsk sommertemperatur, og nydelig sjømat. Liker Sicilia så godt at når jobbpliktene er over kommer jeg til å bli fastboende på øya med båtliv 365 dager i året. Og da ligger mulighetene for båtferie til Albania, Kypros, Malta, og da er det ikke lange stykket til Middelhavskysten til Afrika

bilde

Det ble en kjempefin tur. Sunsuites Carolina i San Agustin var helt fantastisk, og kan anbefales på det sterkeste!

Har vært null ganger på Jamaica dessverre og bare en gang på GC, men hvis man nå engang er på GC så søk opp i høyden. GC har en tregrense akkurat som hjemme, bare stikk motsatt, det frodige skjer øverst. Leiebil er billig, på to hjul er veiene en drøm! Explore!

Vært en del på gc i januar og desember. Føler det er sikreste og enkleste plassen for å få litt sol.

Var i Egypt et år også og det var fint, med mye opplevelser, men likte ikke folkeslaget. Bare luringer.

Fikk dette av pappa i dag. Thailand..

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Veldig enig med Nøtterøy. Rutefly og Asia.

Er veldig ferdig med Charterreiser.

Glem Thailand og Phuket, reis til Phillipinene.

Sitter nå på terassen (med en San Miguel til hele 5 kroner)helt ved vannkanten i El Nido nord på øya Palawan på Phillipines nå.

Litt knotete å komme seg hit. Fly til Manila, defra innenriks til Puerto Princesa og deretter 6-8 timer i en Van eller Buss. Reisen er derfor ikke gjort på 1. Døgn.

Ikke helt Kanariholmana.

Typisk Hotell størelse ca. 10 rom, Hotellene her av høyst varierende kvalitet. fra 1 til 3 stjerner her i "sentrum". Priser fra 10 - 100 Usd.

Noen få større 5 stjerners Resorts utpå ett par av øyene, hvor prisene er noe helt andre.

Akurat kommet inn fra Island hopping. Med stopp og snorkling på koralrev ved 5 forskjellige øyer. Inkl Lunch var kostnadden 150 kroner P.P. Vi var 6 personer i båten + crew på 4

Middag for to med øl, kaffe og Brandy. Borte hos en Danske som driver en bra beach restaurant pleier å ende på rundt 800 peso eller ca. 100 Nok.

Reiser med Van sydover til Puerto Princesa i morgen. Booket ett ekstra sete for å få litt ekstra plass.

Blir en natt i Puerto Princesa før vi tar fly via Manila til Boracay for noen dager før jeg desverre må hjemover til Norge igjen.

Boracay er kun turisme, men reisefølget mitt har ikke vært der så vi tar en svipptur innom. 2 personer med to flighter, nødutgangsete. Koster totalt 1000,- Nok. Innenriks med Cebu Pacific, Philli's svar på RyanAir/Norwegian.

Ett lite tips: Skal dere til Phil, Ikke stopp lenger enn nødvendig i Manila, møkka by. Overbefolket, trafikkaos og egentlig ingen ting å finne på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jordan er et artig reisemål som passer også for de som har angst for alt for lange reisetider. Fine strand- og dykkeforhold på kysten i sør, mens Petra, Amman, Jerusalem med mer er innenfor rekkevidde. I motsetning til elendigheten i egypts turistfeller blir man ikke omringet av innpåslitne selgere så fort man beveger seg utenfor hotellet.

Jeg flyr absurd mye, og synes slett ikke det er så ille om man gjør litt for å gjøre det mer behagelig. På lange flyturer ender jeg som oftest på KLM, betaler jeg billetten selv kjøper jeg Economy Comfort på dagflyvninger (koster ikke allverden), satser på å oppgradere til Business enten ved online innsjekk eller flyplass på nattflyvninger. I siste tilfelle er vi naturlig nok noe over bøtte- og spadetur til Gran Canaria i pris, men penger kan jo hverken spises eller tas med til neste liv.

Redigert av Euklid (see edit history)

Tips no 2.

De fleste som ferierer på Phillipinene blir ikke på en plass i 14 dager. 3-4 dager en plass, så videre til neste lokasjon.

Jeg booker fly og hotell etter som reisen skrider frem, er da ikke så låst til en plan, men tar det hele litt mer dag for dag. Blir selvfølgelig noe dyrere enn om alt var booket 6 måneder på forhånd.

Søkemotorer jeg bruker.

Hotellbooking: Agoda. com

Fly booking internationalt: Momondo.no eller direkte fra flyselskapet. Foretrekker flyselskap booking om prisforskjell ikke er for stor.

Flybooking lokalt. Cebupasificair.com

Advasel. Fly ALDRI med China Southern Airways. Er det desidert værste flyselkapet jeg noen sinne har flydd med.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sør Afrika var kjempefint. Tilbrakte en lang uke i og rundt Cape Town, og med leiebil får man sett mye. Dro på Sharkcagediving bla..

Kult! Fikk du sett hvithai fra buret? En av mine drømmer :thumbsup:

Vært en del på gc i januar og desember. Føler det er sikreste og enkleste plassen for å få litt sol.

To timer til sydover med fly så er man på Kapp Verde. Sikrere å få sol å varme der :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...