Sjeldenutpå Startet 17.Januar.2014 Del på Facebook Startet 17.Januar.2014 Hei :-) Det har mange ganger vert høy elektrisk kunnskap her, håper nokon tar seg bry å hjelpe litt. Eg begynte å legge opp ny kabel mellom forsyning / sikringer / til brytere for lanterner/pumper osv i dag ( på + sida ). Har skaffa meg kabel, men når eg begynte i dag så såg eg at kabelen er blank i stedet for kobberfarget innvendig. Eg hadde bestemt meg for at eg ville bruke rød kabel, og det var vanskelig å få tak i 2,5mm2 rød kabel, så eg håper denne eg har nå ikkje er dumt å bruke. Eg forsøkte å google litt, og fann datablad på kabelen, men eg kan nada om sånn. Det står feks : " Flexible, plain or tinned copper class 5" Så vidt eg opfatter det så ville eg nesten fleipa med at produsenten sjølv er i tvil om det er "plain" eller "tinned copper". Men så veit eg ikkje kva plain er då Her er link : http://www.amokabel.no/upload/Datablad2013/TEXIline_HF90_UL_E-10016.pdf Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Adriana Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 jepp, halogen fri kabel som kan brukes i skips og offshore innstallasjoner. Bør funke hos deg ! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 'Tined' er belagt med tinn og 'plain' er kun kopper. Hvis ikke båten din svømmer i vann innvendig og kabelen skal drukne i all koplingspunkter, så holder det med 'plain'. Er du nerd, så velger du 'tined', bedre korrosjonsbeskyttelse. Som nok veldig mange betaler for uten å trenge det. Det er ikke mange meterene Hulda har med 'tined'. Uansett har jeg ikke hatt et eneste elektrisk problem så langt siden 1999, ingen irr på kabler. Nå vet jeg at det er en del på forumet som vil være etter meg :-) Spesielt de som har båter som er våte innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Godt Er halogen gass ved brann ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 (redigert) Gi blaffen. Egentlig dumt svar. Det er det. Redigert 17.Januar.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 (redigert) Ser eg svarte Adriana uten å ha fått Hulda sitt innlegg. Men det går fint Kabelen eg har er blank, så då er den altså tinnet. Det var ikkje noko eg hadde tatt stilling til, men altså greit (minst) Eg har ingen fetisj på kabel, så eg hadde tenkt å kjøpe på biltema eller clas olsson. Men måtte gå på meir proff marked. Båten er sikkert oki tørr. Har ikkje fuktighetsmåler ombord. Alle kabler er fra båten ble bygget i 1990-1992, og alle ser fine ut, men det var så skrekkelig dårlig lagt opp, med surringer og tape osv. Og de gamle bryterpanelene med glassikringer begynte å fuske nå. God følelse å rydde i slik red: brenner det så hopper vi (forhåpentligvis i gummibåten) Redigert 17.Januar.2014 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 17.Januar.2014 Del på Facebook Svart 17.Januar.2014 Hei, Meget bra kabel og helt ypperlig med tinned multicore I båt. Det betyr mange fortinnede kordeller og derved en mykre ledning samt mye bedre korrosjonsegenskaper en vanlig ledning. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 18.Januar.2014 Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 Det at den er halogenfri er viktig i en elektro tavle. Ved brann vil halogengass legge seg på alle elektriske punkter. Også inni releer og brytere, kontaktorer ,osv.. Da må hele innmaten skiftes ut, for å sikre god drift videre. Så også den tålte 1200volt så du er godt sikra der og................................... Når du først er igang med slikt vil jeg også annbefale gode strips. Teip er ikke gøy senere, som du selv har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Januar.2014 Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 Det er riktig , men vel så viktig er at den ikke skal avgi giftige gasser som er skadelig for mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 Det blir ingen tape nei. Alle kabler får sin egen plass på skinner og sikringer. Eg har ikkje profft tavleskap, men skrur dingser på vegg inni eit hulrom i ein tynn vegg, og skal prøve å lage dør av plata eg sagde ut av veggen når eg er ferdig. Har kjøpt kvite kabelkanaler som eg skal prøve å få orden med. Er ikkje elektrikker, men trur eg har kontroll på pluss og minus, og ut fra bilder på google har eg funnet ca ut hvordan det bør være :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.