Jump to content

LiFePo4 - forbruksbatteri.

Dark

Recommended Posts

Li-Ion har jeg i mobiltelefon og kamera også, men har ikke tatt fyr ennå.

Kan kjøpe en kasse med 18650 batterier da, og lage en 100Ah pakke ?

Er vel ikke så kritisk med lading heller, jeg har løse batterier,  jeg lader med en vanlig lader for oppladbare.  

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 4 måneder senere...

Skal noen skifte batteriene i båten så er det etter min mening, BARE LifePO4 som duger.

De er sikrere enn selv de gamle blybatteriene, hvor du alltid fikk en viss korrosjon og syresøl, for ikke å snakke om hvis de frøs og sprakk.

LIPO eller lithium-ion kan både begynne å brenne og eksplodere ved uhell og uforsiktig behandling.

Det er nok av snutter på "tuben" som viser overladning, kortslutning, punktering, krusjing, you name it. LifePO4 begynner aldri å brenne.

Jeg har selv i tre år hatt 4 stk 90Ah LifePO4 i båten.

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html

(ca 4.000,- + frakt og MVA pr batteri)

Satte de rett inn istedenfor 4 stk gamle blybatterier på hver 100Ah. Ingen endringer på hverken kabling eller lading.

Jeg har en 42 for stålbåt med masse utstyr, så batteriene får kjørt seg.

Med en 2Kw omformer til 220V bruker vi stadig en 1.8Kw 220V støvsuger, en 1.2KW brødrister, en 1KW kaffetrakter mm, og vi kan ligge på svai i nesten 2 døgn. 

Jeg har i alle fall 50% mer kapasitet tilgjengelig med de nye batteriene, og jeg behøver ALDRI gjøre noe som helst med de i form av vedlikehold eller ettersyn. (Tror jeg knapt har sett de siden de ble satt inn)

De er kort og godt en drøm og veldig nær det perfekte batteri.

Prismessig er de også overlegne blybatterier når en tar den ekstremt lange levetiden i betraktning.

Også LifePO4 kan ødelegges, først og fremst av to ting;

1. Overladning.

I båt eller med lader for blybatterier er dette aldri et problem, da disse alltid har en ladespenning under 15.5V, som er maks for LifePO4.

2. Utladning.

Batteriet må ikke tappes slik at spenningen kommer under 11.0 Volt.

Jeg vil derfor anbefale en batterimonitor som viser resterende batterikapasitet og spenning. Sett alarmen til 11.5 volt så vil du alltid være trygg.

Jeg er IKKE i tvil! Aldri mer bly på meg, så løp og kjøp og du slipper alle problemer og bekymringer med batteriene.

mvh svein

ps.

LifePO4 har mange andre fordeler fremfor bly, men de kjenner dere sikkert til.

Jeg har selv i tre år hatt 4 stk 90Ah LifePO4 i båten.

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html

(ca 4.000,- + frakt og MVA pr batteri)

Dette er bra batteri med prismatiske celler fra Winston av godt kvalitet. Dem er pakket inn i kraftig kompresjonsboks inne i plasteskje og derfor har dem ikke blåst ut http://gwl-power.tumblr.com/post/51671823293/there-are-single-cells-in-the-12v-lp-battery-too 

Winston oppgir 14,6 volt som en mulig spenning, men da er betingelsen at ladingen kuttes umiddelbart når den spenningen nås. At produsenten av dette batteri oppgir 15,5 volt er ikke de som Winston anbefaler. Man kan altid lure på om de er sunt å kjøre overspenn inn på celler som er pakket inn i kompresjonsboks eller kjøre spenn som er tilpasset produktets egenskaper.

Har du ingen BMS koblet til disse cellene?

Til Servicemannen;

Nei jeg har ingen BMS. De lades via motorenes dynamoer som gir ca 14.0V maks spenning, samt fra en vanlig bly lader med maks 13.7, som drives av landstrømmen. 

(Ikke uvanlig at dynamoer ikke gir mer enn 13.7V)

Batteriet består av 4 celler, og selv om det er små variasjoner mellom de forskjellige fabrikanter, så er det ganske grunnleggende for LifePO4 at de skal ha en cellespenning i hvile på 3.2-3.3 og maks 3.8V under ladning.

Dette gir en hvilespenning på 12.8-13.2V og en mask ladespenning på 15.2V.

De kan utlades ned til 2.8V som gir en minimumsspenning på 11.2V.

Lader beregnet for bly, vil derfor ikke greie å full lade LifePO4.

Men i motsetning til bly, som meget raskt sulfatiserer og dør om de står delvis utladet, så har LifePO4 bare godt av å ikke være full ladet.

Og som sagt, selv om mine batterier antagelig aldri blir helt fulle, så har jeg mye mer kapasitet tilgjengelig enn med de gamle bly batteriene.

Har et tilsvarende sett med LifePO4 i en nødstrøm jeg har bygget, og driver i øyeblikket å undersøker om ikke selv 14.0V vil kunne full lade batteriet. Så langt ser det slik ut, men da må det lades med 14.0V over laaaaang tid.

Har et tilsvarende sett med LifePO4 i en nødstrøm jeg har bygget, og driver i øyeblikket å undersøker om ikke selv 14.0V vil kunne full lade batteriet. Så langt ser det slik ut, men da må det lades med 14.0V over laaaaang tid.

Blir litt cawboy å bruke dem uten BMS, men om man ikke blir uheldig går de sikkert fint. Det er uhellene man vil sikre seg fra.

Er de tilsvarende celler du sliter med lading av ved 14V? Spørs om de er laderen som ikke gir nokk watt uten å kjøre på full guffe? Winston skal ta i mot lading uten motstand ved spenn 0,2V over hvilespenn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...