Jump to content

Tråden for Tidligere båter du har hatt i ditt eie


Ternen32

Recommended Posts

Lager en liten tråd for å mimre litt over båter du tidligere har eid :smiley:

 

Selv kjøpte jeg min første båt som 13 åring, Dette var en Selco 13 med vinger bak og en god gammel Evinrude 25 HK, kjøpte denne av en venn av familien for 3500 kroner, Denne ble nedbetalt over 4 mnd med penger fra avisruta jeg da gikk med. Denne hadde jeg i 2 år, den ble stjålet og funnet igjen etter en uke, men da var motoren ødelagt.

 

Lånt bilde men lik båt i samme farger:

bilde

 

Etter at denne ble stjålet Kjøpte min far og mor en Junker 22 Seilebåt, denne seilte vi rundt over alt med, rundt i Telemark og Vestfold skjærgården, Kragerø, og turer over til Sverige, Min far var en ihuga seiler og vi hadde mange turer ut hvor han lærte meg og seile, etterhvert ble det meg som overtok bruken av båten med mange fine seilturer ut på fjorden, vi hadde denne i 4 år, og jeg husker godt hvor stolt jeg var når jeg som 16 åring la til rundt i havner med denne "store" seilbåten :)

 

Lånt bilde her også, men helt lik båt :

 

bilde

 

Etter dette ble det lite med båt en stund, jobb, militære o.l. satt en stopper, tok på meg noen håpløse trebåt prosjekter, men alle endte opp som sankthansbål :smiley:

 

Det var først i 2000 min bror og jeg fikk samlet sammen 29 000 kroner til en 27 fots Plattgatter som vi kjøpte i Son, denne hadde en FM 18-24 motor og var mahogny bygget. Har desverre ikke funnet noe bilde av denne, men vet jeg har liggende. Denne hadde vi mange fine turer i, henteturen med den gikk fra Son kl 19 og gikk rolig å fint helt ut til færder hvor vi nådde ut en gang på natten, her blåste det kuling og endte med at jeg måtte søke nødhavn på lille færder da motoren holdt på og stoppe for meg på bølgetoppene. Spennende tur :smiley: men det gikk bra :thumbsup:

Denne hadde vi hjem på vinteren og skrapet helt ned utvendig, samt rev alt innvendig og bygde den opp igjen, det var mange fornøyde blikk fra folkene i Båthavna når denne kom ut på vannet igjen

 

Vi hadde sameie i denne noen år før jeg fant ut at jeg ville ha båt for meg selv, og etter forrige båt så var trebåt elsken stor, så jeg fant ei fin Livolden snekke på 24 fot, ga 25 000 for denne, denne kjøpte jeg på høsten, kjørte den hjem og rett opp på land, pusset og stelte denne som en galmann :lol: men ble sett på som det fineste som noengang hadde vært i båthavna, la den ut på vannet rett etter påske, og fikk noen småturer rundt med den. Så la jeg den ut på Finn, pris 55 000, trodde ingen kom til å gi dette for den, med 3 timer etter at annonsen ble lagt ut så ringte en kar fra Finland, Er båten slik den ser ut på bilder spurte han, ja sa jeg, hva er kontonummeret ditt? jeg skal ha den, og slik ble det :smiley: etter en uke kom han og hentet båten :

 

bilde

 

bilde

 

Denne sommeren ble det mye båtbytting :smiley: kjøpte nye båter og fikset på de, la ut annonse også var de borte :smiley:

 

Først kjøpte jeg en Flipper 640 HT fra Stavanger, ga 45 000 for denne + 5000 i frakt, fikk den hjem, fikset litt på den også forsvant den igjen for 75 000 kr

 

Fant ikke bilde så måtte låne, men helt lik båt i like farger:

 

bilde

 

Etter denne fant jeg en Fjord 19, særdeles velholdt og ferskvannskjørt hele livet :smiley: Kjøpte denne for 29 000, shinet den opp og solgte den igjen for 70 000 etter 2 uker

 

bilde

 

bilde

 

Etter denne kom jeg over en Huwa 26 i Sandefjord,denne sto på land i havna der og trengte litt stell, ga 45 000 for den, bodde der nede i 1 uke og pusset båt :smiley: fikk den i grei stand og fikk lagt den på vannet, Koset meg med denne hele Sommeren, men solgte den på Høsten igjen for 60 000

 

her fra henteturen: :smiley:

 

bilde

 

bilde

 

Fortsettelse følger........

 

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Imponerende at du har klart og tjene såpass mye på hver båt.

Jeg har tapt litt stort sett på hvert eneste kjøp/salg.

 

Jeg begynte båtlivet i en alder av 11 år med en achilles 265 med en 4 hk Yamaha som jeg fikk i bursdagspresang av min far.

Storkoste meg med den,men ble jo ikke de helt lange turene.for det meste ragging i nordåsvannet:-)

Husker det ble gjort hærverk på denne,der noen snittet opp den ene pontongen med kniv.tenk dere skuffelsen til en 11 år gammel gutt....men vi fikk lappet den sammen,og jeg fikk kommet meg på fjorden igjen og brukt den ut sesongen.

 

Da jeg ble 13 år så var det ny bursdagspresang fra min kjære far,denne gangen en sprell ny GH 11 med en 9,9 hk tohatsu.

Jeg har vel aldri vært så lykkelig for en gjenstand i hele mitt liv.det er nok den båten som jeg har hatt mest glede av.

På den tiden så fikk jeg meg en ny kamerat med en bever 400 tror jeg det var. Vi ragget rundt fra morgen til kveld til den store skrekk for omgivelsene...husker det ble en og annen klage fra forskjellig hold forståelig nok nå,men på den tiden så var jo alle som klaget mindre begavet og drittsekker ifra våre perspektiv :-)

Monterte på en 25 hk tohatsu som jeg fikk låne litt av bever kammeraten min.DET gikk styggfort! Litt skummelt,men veldig gøy!

Denne ble vel kjøpt for 37000, og solgt for 28000 etter to sesonger.

 

Etter denne så kjøpte jeg meg en wesling 16 som jeg hadde to sesonger.hærlig båt som jeg lenge hadde gått og siklet etter.

Hadde en 60 hk evinrude fra 1997,fikk vel en 35 knop tror jeg det var.

Kjøpte den av sjefen min for 55000 tror jeg det var,og solgte for 65000,så her klarte jeg jo og gjøre noen kroner.

Solgte den til en kar på østlandet.jeg og min far leverte den,og tok med oss en bella 620 med 115 hk Suzuki på returen.

Den kjøpte jeg av en svenske ifra son.kjørte innom triex i Porsgrunn og fikk de til og montere på en 175 hk evinrude ficht ram motor fra 2001.

Gikk som en kule,42 knop for og være presis.en moro båt!

Hadde vel den et par sesonger,la litt teak og monterte takluke.kjøpte ny henger til den.

Tapte vel kansje 40-50000 på den.

 

Byttet den ut i en sealine s25 med en kad 32. Min første "store båt".

Hadde en del flotte turer med denne,bla til matfestivalen i Stavanger,samt noen turer til Haugesund.

Flott båt,men jeg husker jeg irriterte meg grønn på at den var så følsom for vektforflytting,samt at den lå seg veldig mot vinden når den var kommet opp i plan.

Den ble ikke prøvekjørt da den sto på land,så jeg kjøpte den uten og ha prøvd den i sjøen...det blir siste gang jeg gjør det!

 

Klarte og gjøre en ren byttehandel i en scand 32 atlantic i 2010.

Båten var vel i bestefall i grei nok stand,men jeg bestemte meg fort for at jeg måtte gjøre noe fr og få,det litt triveligere.

Tenkte og bruke 40-60.000 på den.det gikk 500.000.... Snakk om tidenes smell!

Men jeg har lært mye om båt når jeg har holdt på med renoveringen,og båten er blitt svært pen.

 

Men nå etter mangfoldige 100 timers jobbing for og få den slik jeg vil ha den,så har 3 fots syken slått til for fullt igjen! Huff og huff.båt er en dyr hobby.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel gjort som så mange andre, og startet ydmykt med en passelig stor båt. Det vil si en Hansvik 16,5 med Yamaha 28 hk. Deretter ble det en Finmar 22 med VP 170. Så ble det en Halco 26 med 200 hk OMC Cobra. Etter den hadde jeg en Summer Family med 120 hk VP TMD40. Den hadde jeg i 16 år, før jeg nå i høst kjøpte en Marex 290 Sun Cruiser med 218 hk VP KAD43. Jeg har vel aldri fått tilbake det jeg har betalt eller investert i noen båt, men vekslet i båtglede har jeg tjent stort :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...