Jump to content

Erfaringer knyttet til hekkanker

Christian V

Recommended Posts

Går du bare til gjestehavner og brygger kan du vel alltids klare deg uten hekkanker.

Ønsker du derimot å utnytte den fantastiske skjærgården vi har i Norge og store deler av Scandinavia, monterer du anker bak. Winch eller ikke winch er vel mer avhengig av vekt på anker og båt, økonomi ol.

På vår 4 ukers ferie i sommer nedover Oslofjorden og Svenskekysten lå vi kun tre netter til brygge i gjestehavn. Resten av ferien lå vi i uthavn med baug inn og hekkanker. Jeg har et 25kg Bruce med 1500W winch og 50m syrefast kjetting. Sitter som et skudd stort sett. Blåser det opp, eller blir varslet sidevind, legger vi i tillegg ut en reserve paraplydregg opp mot vinden, eller vi sikrer med tau mot utstikkende odde el.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

For oss er anker akter en ekstra bonus som gir oss fleksibilitet når vi skal droppe anker. Vi hadde klart oss uten, men det er kjekt å vite at det er der når vi ser etter plass for dagen og/eller natten.

Jeg har bare 29' båt, så således har jeg ikke det helt store behovet for ankervinsj.

Å legge meg med anker i hekken og en tamp i land har jeg så langt bare gjort én gang - det frister til gjentagelse, men svai føles generelt tryggest. Jeg har lagret en dregg i cockpit'en, men jeg føler at jeg aldri vil kunne stole fullt og holdent på en dregg, så derfor er det primærankeret som er aktuelt å bruke også til dette formålet - da droppes primærankeret ut fra baugen, også tar jeg med meg tampen over til hekken. Å flytte ankeret på denne måten er kanskje ikke like trivielt dersom man har vinsj? Til våren blir jeg å skaffe meg Rocna, men jeg skulle da tro at jeg også da primært ønsker å bruke Rocna'en ved ankring til land.

Jeg fortår det slik at vi seilbåtfolk primært ønsker å ligge på svai, mens motorbåtfolket primært ønsker å ligge med en tamp i land. At man i seilbåten har en dyptgående kjøl kan jo være litt av forklaringen, men jeg tror dette stikker litt dypere enn bare dét. (pun not intended)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Sommeren 2012 måtte vi flere ganger ut med riben til gutta og berge overoptimistiske seilbåteiere som trodde at de kunne trekke seg ut med pålandsvind.

Trekke?

Det er aldri mangel på vinsjer ombord på en seilbåt, og jeg bruker ofte både fallvinsj og vinsjer i cockpit til andre formål enn hva de er tiltenkt. Når jeg ligger på svai foretrekker jeg å legge avgårde uten bruk av motor, er det litt ruskete vær eller dersom ankeret sitter godt slenger jeg nesten alltid ankertauet rundt fallvinsjen på masta. Men ja, pålandsvind kan være litt ekkelt :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vi brukte blant annet ankeret i hekken da vi lå på Svenner fyr i sommer. Alle aktuelle longside-plasser var tatt, og der ute er det ikke akkurat flust med akter-bøyer eller plass for å ligge på svai. Å kunne droppe ankeret bak og gli rolig inn til en bergnabb med baugen så kona kan hoppe i land var eneste reelle alternativ hvis vi ville ligger der ute. Å droppe ankeret i baugen og bakke inn mot fjellet ville vært et dårligere alternativ fordi bergnabben var så høy at vi ikke hadde komme i land fra badeplattformen.

Det er i typisk slike situasjoner at man verdsetter et anker akterut. Det må selvfølgelig ikke være motorisert, men det er jo veldig behagelig hvis vekten på anker pluss kjetting/tau blir høy. Har dratt opp vårt anker for hånd fra ganske stort dyp, og det var ikke noen trivelig opplevelse å dra opp ankeret med blytau (har litt "vrien" rygg som slår seg vrang til tider).

På forrige båten hadde vi bare "manuelt" anker med Ankarolina bak, og ikke noe foran. Da brukte vi dette ankeret foran eller bak ettersom det passet seg. Det er selvfølgelig mulig å gjøre det samme med et "motorisert" anker, men det blir litt mer tungvint ettersom dette gjerne er festet med kjetting eller blytau, og det går med 10-12 meter bare på å dra det med seg til den andre enden av båten. Både kjetting og blytau er jo også vanskeligere å gjøre fast på vanlig kryssholt, men det går. Kjetting kan man jo f.eks. feste med dragavlaster til et kryssholt, så er den saken biff.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...