Jump to content

Erfaringer knyttet til hekkanker

Christian V

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Nå har familien endelig fått drømmen oppfylt. Vi har kjøpt oss en ordentlig feriebåt nå i vinter, og ser frem til en kjempelang sesong. Båten vi har kjøpt er en 2006 Absolute 41. Denne har i grunnen alt tenkelig utstyr og ekstrautstyr, men den mangler kanskje én ting, og det er hekkanker med vinsj.

Jeg har sett igjennom baatplassen og de fleste trådene tar for seg forslag til løsninger og priser for dette. Jeg hadde tenkt å prøve en sesong uten bruk, for deretter å se om dette er noe vi virkelig trenger. Turen i år går til Sørlandet, Sør-Østlandet, Sverige og sannsynligvis Danmark. Vi ser for oss å hovedsaklig ankre opp eller fortøye i uthavn. Jeg kunne likevel tenke meg å høre andres erfaringer vedrørende hekkanker og om noen eventuelt mener dette kan være overflødig. I første omgang vil vi ha løst anker om bord for å ankre opp fra hekken "manuelt".

Ser frem til mange gode betraktninger.

mvh Christian

Tror nok jeg hadde investert i det, kan ikke forlange kona eller deg selv å holde igjen en båt på 41fot og antall tonn inn mot land eller en brygge. Er litt Stig å holde igjen! Gratulerer med ny båt! :-)

Du vil nok fort angre at du ikke investerte i hekkanker, spesiellt om du skal ligge i uthavner. Kjøp og monter nå i vinter, og det er også meget nyttig å ha fjernkontroll til vinsjen, så kan du lett stramme/slakke fortøyningen når dere skal på land/ombord igjen - samme ved flo/fjære.....

Gratulerer med ny båt :yesnod:

Edited by powerpuff (see edit history)

Gratulerer med ny båt!

Vi ligger mest i uthavner med Saowanee. Da er det stort sett to måter: longside mot fjellvegg eller med baugen mot fjellet. Hekkanker er for oss et absolutt must. Ankervinsj bør gjerne være med fjernkontroll så du kan justere avstanden når du er i land. Bauganker bruker vi lite, da vi sjelden ligger på svai.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er på en del turer alene. Og kun et Bruce på 15kg løst bak. Er egentlig et h...... hver eneste gang. Spesielt med pålandsvind når en skal dra igjen.

Plutselig driver en for nærme land uten å fått ankeret helt opp. Da frister det ikke å hive i revers med ankerline hengende rett ned bak.

Bare det å slippe å ta i et tau fult av brennmanettråder er grunn nok til å kjøpe ankervinsj.

Her blir det et Engbo med fjernkontroll til sommeren vil jeg tro :-)

Jara Wynja

Gratulerer med fin båt.

Som de fleste er innpå, din bruk avgjør om du trenger hekkanker. Ligger du ved havner/brygger trenger du ikke anker. Ligger du på svai er anker i baug å foretrekke, da den legger seg opp mot vinden. Går dog fint også å ligge på hekkanker (har jeg selv gjort i to år, pga defekt bauganker, blir byttet i år). Skal du inn mot land i frihavn, er hekkankeret ett must mener jeg. Enig med de som sier kjøp med fjernkontroll. Selv med svivel kommer mitt anker opp feil 4 av 5 ganger. Veldig kjekt å stå bak da med fjernkontrollen, vri ankeret riktig på plass, kjøre det inn.

Svarte også på dette i trawlertråden men legger til litt her også.

Vi hadde også samme tanke i 2008 da vi kjøpte vår Grand Banks. Vi hadde jo alltid hatt båt med hekkanker. Pr i dag har vi ikke savnet dette. Vi kjøpte tidlig en landgang/gangvei som vi kan bruke enten ved hekk eller på utgang styrbord side. Helst ligger i langsetter brygge/ fjellvegg men også mer og mer på svai. En herlig befriende måte å legge oss til på. Som Regina også har nevnt vil trykket mot en bred akterende gi mye skyv på en ruskete dag.

En trawler gir en annen plan for ferien. Ved å bevege seg rundt båten på relativt brede dekk gir en annen mening enn å bare ha kalesjen akter å sitte under event flybridge. Man føler mindre behov for å måtte gå til land. Dette er ikke bare min erfaring men noe andre trawlerkolleger også har bekreftet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Den altfor høye og loddrette baugen er mitt største ankepunkt mot Grand Banks.

Båten egner seg rett og slett ikke med baug inn i uthavn.

Dette gjør egentlig GB uinteressant for oss.

Synd for ellers en kjekk båt, men det er og blir en gubbe-båt for brygge-slitere.

Hei

Mine båtar har aldri hatt hekkanker. Ikkje har eg sakna det heller.

Noverande båt er ein seglkatamaran på 38 fot.

Eit par gonger har me brukt eit bruceanker på 10 kg, litt kjetting og tau. Det har funka fint.

Lett å få opp med handamakt, eventuelt med ankervinsjen i baugen.

Dersom båten har vinsj og anker i baugen, så bruk det.

Du får mykje diesel, is og pils for prisen av ein ankervinsj...

Ei ok jolla får du òg.

Å legga båten på svai er raskaste og enklaste måten å ankra/forøya på.

Minst mogeleg "leamikk" er òg ein føremon.

Bruk i det minste ein sesong til å bli kjent med båten og ditt bruk.

Ask

På stor båt blir man fort mer bekymret for vindfang enn i mindre båt. Med mindre du besøker noen faste perler fri for vind tror jeg svai og longside til fjellet vil utgjøre en større del av oppankringen jo større båten er. Jeg har vinsj akter, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde satt det på om det ikke sto der. På forrige båten hadde jeg kun vinsj akter, og det eneste saliggjørende da var å få baugen til land<br /><br />Du kan jo prøve noen måneder uten?

Vi har brukt ankeret bak flere ganger etter at vi kjøpte vår 38-foter (seilbåt) sommeren 2012. Vi har stort sett brukt det ved kjappe badestopp underveis fordi jeg kan operere winsjen bak fra cockpit mens jeg må forover for å operere winsjen foran. I tillegg har jeg droppet ankeret akter på flat sandbunn så det såvidt subber for å redusere pendling på trange steder når vi egentlig har ligget på ankeret i baugen.

Kun to ganger har vi ligget på ankeret bak og med snuta mot land, og bare én av disse igjen har vært en overnatting.

For oss er anker akter en ekstra bonus som gir oss fleksibilitet når vi skal droppe anker. Vi hadde klart oss uten, men det er kjekt å vite at det er der når vi ser etter plass for dagen og/eller natten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Den altfor høye og loddrette baugen er mitt største ankepunkt mot Grand Banks.

Båten egner seg rett og slett ikke med baug inn i uthavn.

Dette gjør egentlig GB uinteressant for oss.

Synd for ellers en kjekk båt, men det er og blir en gubbe-båt for brygge-slitere.

Du har mye rett der, Mix. Men som jeg nevner. På svai. Eller longside eller hekk mot brygge med landgangen akter. Slik vil gamle gubber ha det. Fornekter ikke det. :)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sommeren 2012 måtte vi flere ganger ut med riben til gutta og berge overoptimistiske seilbåteiere som trodde at de kunne trekke seg ut med pålandsvind. Flere ganger endte det bare med at de fikk eget tau/bånd i propellen og at det til slutt gikk bra var kun på grunn av gode båtnaboer. Snakk med de seilbåteiere og motorbåteiere som har montert kjettingvinsj akterut og de vil aldri bytte tilbake. Så finnes det sikkert noen unntak som trawlere..

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Du har mye rett der, Mix. Men som jeg nevner. På svai. Eller longside eller hekk mot brygge med landgangen akter. Slik vil gamle gubber ha det. Fornekter ikke det. :)

Joda, og kanskje blir en vel en gammel båt-gubbe selv om noen år. (Forhåpentligvis)

Og da er GB eller tilsvarende trawler ett alternativ også for oss.

Båtlivet har mange faser, heldigvis vil jeg si.

Hadde hekkvinsj på min forrige båt som jeg brukte endel, på min nåværende båt har jeg ikke vinsj og jeg må gjøre alt manuelt. Må nok si at jeg savner ankervinsj bak,jeg kvier meg like mye hvær gang vi skal dregge og må vel innrømme at jeg forsøker å unngå dregging. Så ankervinsj bak med fjernkontroll står også på min liste.

Når man går fra snaut 30 til drøyt 40 fot så tripler man vekten og dobler vindfanget. Og man blir litt mer bekymret over vinder man før aldri ofret en tanke. Ofte når vi ligger med nesa mot land så ender der med svai om natta for å unngå overraskelser. Får man 40 pluss fot og 12 pluss tonn ønsker man definitivt ikke at ankeret skal slippe. Når ankeret først slipper er båten så stor og tung at det ikke nytter å holde den med håndkraft lengre. Og da blir det til at man unngår oppankringer man med mindre båt synes var veldig kurrant. Og da endrer bruksmønsteret av vinsj akter seg med størrelsen på båten.

Om disse pengene brenner i lomma kan det jo være annet stæsj som blir mer brukt enn aktervinsj på en 41 fots båt?

Gratulerer med ny båt,

Rett at vindfang øker med størelsen, med Marexen måtte en ta høyde for avdrift ved side vind. men nå rekker en nesten å ta en kopp kaffe.

Egen erfaring er at hekkanker ble flittig brukt da ungene var små og en ankret opp med andre familier. ca.80%

Eller en lå på svai og jolla inn til stranden.

Etter vært finner en fine svaihavner eller ligger sidelangs på brattfjellet og joller i land.

Av ca. 120 døgn i fjor svaiet vi ca. 10 ganger ingen med baugen i land. årer før ca. det samme + to ganger med baugen iland.

Har aldri angret på kjøpet av ankervinsj akter.

Men som hoved anker er "Rett Anker" og kjetting som teller i dårlig vær 6 ganger dybden + ankerseil.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

jeg kvier meg like mye hvær gang vi skal dregge og må vel innrømme at jeg forsøker å unngå dregging.

Du er nok ikke alene om dette, det er nok ikke en kjeft i hele verden som faktisk ønsker å dregge, det er noe man unngår for alt i verden men med litt trening og rett ut styr så unngår man det

Noen som har noe erfaring med engebo anker vinsj..Har en selv 1000W tror jeg. anker 20kg . problemet er at den drar opp meget sent og føler at den drar veldig tunkt selv når bare ankeret henger løst rett ned er det så vidt den drar det inn. Har gode batterier og kort avstand fra batteri til anker vinsj.ca 1,5 -2 meter.

Lån et tangampermeter til likestrøm, og mål strømtrekket under drift til våren.

Amperen du får ganger du med spenningen under drift. (helst 12 volt). Men det er her hemmeligheten ligger. måler du 50 amper har du en 600w vinsj.

Gå over koblinger. Løsne dem, gjør rent, sjekk at det er gode kabelsko med riktig hull til boltene.

Spray på flytende vaselin, eller tilsvarende.

Gratulerer med båt!

Løp og kjøp! Jeg savner virkelig en vinsj bak, og kommer til å kjøpe en.

Jeg ville uansett hatt en ekstra dregg liggende klar til bruk, da en aldri helt kan gardere seg mot eventualiteter.

Om det blir at du kjøper deg ankervinsj bak, så ville jeg også øvd meg på å måtte kaste dreggen på gamlemåten, slik at det er opplevd når du i en stresset situasjon plutselig opplever at vinsjen ikke fungerer. :pray:

Ikke vær redd for å øve på forskjellige scenarier heller. Utmerket underholdning for hele mannskapet, som i værste fall kan berge båt og mannskap om uhellet var ute. :thumbsup:

Edited by Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Heisann,

Takk for mange gode forslag og betraktninger. Vi kommer nok til å prøve uten fastmontert hekkanker første sesong, og så får vi se hvor mye dette betyr. Har fått tilbud allerede på kr 35 000 ferdig montert.

Jeg har ikke vinsj bak og ligger veldig mye i utehevn med anker ut bak.

Joda.. jeg kunne tenkt meg en motorisert versjon der bak, men klarer enda å leve uten.

Noen har snakker om å trekke seg ut etter ankeret i pålandsvind... Javel... hvorfor ikke bakke ut å dra inn slakken underveis tenker jeg da. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har brukt krefter på å trekke meg ut.

Jeg har et ekstra anker jeg kan legge ut i en annen vinkel om det kniper, og da er det å legge fra langt mer knotete. Da pleier jeg å feste en fender til dreggtauet på den ene dreggen så jeg bare har ett dreggtau å bekymre meg over. Når vi så er ferdige med å lette anker én, kan vi gå inn å berge anker #2.

!5kg bruce med 10m kjetting (+50 meter tau), er litt jobb å dra opp, men for meg er det ikke verd 35.000 å slippe å trekke på. Nå har jeg seilbåt og vinsjer bak som gjør at jeg slipper å stramme dreggtauet manuelt når det slipper, men selve hevingen gjør jeg gladelig for hånd.

Prøv en sesong uten ankervinsj og dann din egen mening er mitt tips.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening