bjornas Startet 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2014 Hei, en liten crossover mellom båt- og amatørradiospørsmål: Finnes en måte å motta Grib-filer fra Yr uten å gå veien om WWW-siden deres? Altså en FTP-server eller noe lignende, slik at man kan laste ned filen direkte ved forespørsel - evt. i form av en e-post? Eksperimenterer litt med HF-radio, det er en genial løsning, men båndbredden er så begrenset at det ikke er tale om noen form for surfing... Noen tips til dette? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Popeye70 Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Hvis filene fra Yr ligger på fast sted på www/FTP-server, samt at filene heter det samme hele tiden eller bytter navn etter en forutsigbar formel burde det ikke være vanskelig å lage script som laster ned filene direkte, uten surfing gjennom filhierarkiet deres. Strengt tatt holder det med en forutsigbar katalog hos Yr, så kan man laste ned alt som ligger der. Ulempen ned dette er at man kanskje henter ned mer enn man trenger. Selve transporten over HF-radio har jeg ikke noe erfaring med, men scriptet overføring så lenge man har en TCP/IP-forbindelse burde ikke være noe hokus pokus. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Adriana Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Den funksjonen har jo RMS express men henter da fra saildocs, Hvor saildocs får gribfilene fra vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Hvorfor hente de fra YR når du kan hente de samme filene med saildocs ? Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Hei, en liten crossover mellom båt- og amatørradiospørsmål: Finnes en måte å motta Grib-filer fra Yr uten å gå veien om WWW-siden deres? Altså en FTP-server eller noe lignende, slik at man kan laste ned filen direkte ved forespørsel - evt. i form av en e-post? Eksperimenterer litt med HF-radio, det er en genial løsning, men båndbredden er så begrenset at det ikke er tale om noen form for surfing... Noen tips til dette? Det går fint å lage en liten program snutt som henter disse grib filene ved gitte tidspunkt for så å sende de til Winlink kontoen din. Si ifra dersom du trenger noe sånt så lager jeg det gjerne ! 73 - LA3NSA Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Er det de samme filene da? Yr har en fil som jeg bruker en del; den har svært god oppløsning. 3 dager; 10 km. Men den er ganske stor. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
bjornas Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Adriana: Det tilbudet er for godt tilat jeg kan si nei til det. Kanskje pr IM? 73 de LA2LUA. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Adriana Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 De største filene fra YR vil være for store men disse 3 bør gå. Det er en begrensning på Winlink , tror det er 110kb? Vær Sentral-Europa 110 kB metno-hir20-ceurope.grb 6 timer, 20 km Vær, bølger Nordsjøen 85 kB metno-nsea.grb 6 timer, 4-50 km strøm 3 timerVær, bølger Norskehavet 98 kB metno-norwsea.grb 3 timer, 4-50 km strøm 3 timer gi meg en dag eller to så skal jeg ha en test ferdig ! Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 73 73 73! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Enzo Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Er det de samme filene da? Yr har en fil som jeg bruker en del; den har svært god oppløsning. 3 dager; 10 km. Men den er ganske stor. Saildocs spesifiserer du bare hvordan du ønsker de, altså hvor mange timer mellom, oppløsning osv. GFS er vel begge så det er det samme og om det ikke var det samme så er saildocs GFS og det er sannsynligvis det du vil ha Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Saildocs er selvfølgelig bedre en YR på resten av verden, men dette fra YR er jo Ikke dårlig ! Her vist i OpenCPN Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 20.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Spørsmål litt på siden av topic: Hvorfor vises ikke fronter på Grib-filene? (Obvious answer: Fordi Grib-filer bare er ikke-tolkede rådata.) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
GeirT Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 (redigert) Holder en knapp på Saildocs. De henter data fra NOAA - som har den desidert kraftigste beregnings kapasiteten av værdata fra hele verden. Prognosene de har stemmer som oftest meeeeget bra :) Geir Redigert 20.Januar.2014 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Enzo Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Vedlagt et full-pupp Zygribkart, til venstre ses alle data man kan hente om man ønsker, dette er NOAA GFS standard og altitude + FNMOC WW3 waves. Filene her kan man fint ta ned på en SSB-radio, dog blir de selvsagt mer håndterbare jo mer man skjærer bort som snø,regn,temp,antall dager og evnt ned til 12timers intervall istedet for 3 som uansett ikke er interessant om man skal seile på havet Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Hei Jeg vurdere å kjøpe en SSB mottaker ifm en lengre regatta. Jeg er helt grøn på bruk av denne radio, så hvis en eller annen kunne forklare meg, steg for steg, hvordan jeg laster ned gribfiler via radioen vil jeg sette stor pris på det. Det vil kanskje fremskynde et kjøp også -:) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 20.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Du vil vel ikke kunne få inn GRIB-filer siden dette krever mulighet til å ta i mot e-post (og da må du ha en SSB-sender). Men du kan motta værfax'er. I så fall trenger du: -En PC med brukbart lydkort -En ledning med 3,5 mm jackplugg i hver ende (Clas Ohlson) -Et program som f.eks. SeaTTY (beste jeg har prøvd) -En frekvensoversikt. Søk på nettet, evt. bruk www.dwd.de. Jeg har fått best resultater derfra. -Litt tid til å pjukle med det. Så er du i gang! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Bjørkski Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Takker. Værfaks er jo ikke det samme, men det blir nok en SSB mottaker likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 bjornas, slik ser det ut pr. idag. En oppnår jo det samme med RMS express eller Airmail men morro å teste litt ! Dette fungerer for meg når jeg bruker online.no som server, skal prøve litt med yahoo.no også. Du må legge inn passordet ditt til serveren, dette blir lagret kryptert i registeret. Av en eller annen grunn så skifter fila navn når jeg mottar den i RMS express, renamer fila til xxx.grb og så kan jeg åpne den i OpenCPN. Denne program snutten er ikke ferdig og kan enkelt utvides til å hente hvilken som helst fil og sende videre pr. email. Så langt er adressene til YR gribbene hardcoded men det kan enkelt endres slik at man kan velge lenker selv. Send meg en IM med email adresse så sender jeg exe fila. Den trenger .NET 4.0 for å kjøre. Er det noen andre her som ser et bruksområde for dette så si ifra, kan enkelt tilpasses ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.