Jump to content

Grib-filer fra Yr direkte over HF-radio

bjornas

Recommended Posts

Hei, en liten crossover mellom båt- og amatørradiospørsmål:

Finnes en måte å motta Grib-filer fra Yr uten å gå veien om WWW-siden deres? Altså en FTP-server eller noe lignende, slik at man kan laste ned filen direkte ved forespørsel - evt. i form av en e-post?

Eksperimenterer litt med HF-radio, det er en genial løsning, men båndbredden er så begrenset at det ikke er tale om noen form for surfing...

Noen tips til dette?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hvis filene fra Yr ligger på fast sted på www/FTP-server, samt at filene heter det samme hele tiden eller bytter navn etter en forutsigbar formel burde det ikke være vanskelig å lage script som laster ned filene direkte, uten surfing gjennom filhierarkiet deres.

Strengt tatt holder det med en forutsigbar katalog hos Yr, så kan man laste ned alt som ligger der. Ulempen ned dette er at man kanskje henter ned mer enn man trenger.

Selve transporten over HF-radio har jeg ikke noe erfaring med, men scriptet overføring så lenge man har en TCP/IP-forbindelse burde ikke være noe hokus pokus.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei, en liten crossover mellom båt- og amatørradiospørsmål:

Finnes en måte å motta Grib-filer fra Yr uten å gå veien om WWW-siden deres? Altså en FTP-server eller noe lignende, slik at man kan laste ned filen direkte ved forespørsel - evt. i form av en e-post?

Eksperimenterer litt med HF-radio, det er en genial løsning, men båndbredden er så begrenset at det ikke er tale om noen form for surfing...

Noen tips til dette?

Det går fint å lage en liten program snutt som henter disse grib filene ved gitte tidspunkt for så å sende de til Winlink kontoen din. Si ifra dersom du trenger noe sånt så lager jeg det gjerne ! 73 - LA3NSA

De største filene fra YR vil være for store men disse 3 bør gå. Det er en begrensning på Winlink , tror det er 110kb?

Vær Sentral-Europa 110 kB metno-hir20-ceurope.grb 6 timer, 20 km

Vær, bølger Nordsjøen 85 kB metno-nsea.grb 6 timer, 4-50 km strøm 3 timer
Vær, bølger Norskehavet 98 kB metno-norwsea.grb 3 timer, 4-50 km strøm 3 timer

gi meg en dag eller to så skal jeg ha en test ferdig !

Er det de samme filene da? Yr har en fil som jeg bruker en del; den har svært god oppløsning. 3 dager; 10 km. Men den er ganske stor.

Saildocs spesifiserer du bare hvordan du ønsker de, altså hvor mange timer mellom, oppløsning osv.

GFS er vel begge så det er det samme og om det ikke var det samme så er saildocs GFS og det er sannsynligvis det du vil ha

Spørsmål litt på siden av topic: Hvorfor vises ikke fronter på Grib-filene? (Obvious answer: Fordi Grib-filer bare er ikke-tolkede rådata.)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Vedlagt et full-pupp Zygribkart, til venstre ses alle data man kan hente om man ønsker, dette er NOAA GFS standard og altitude + FNMOC WW3 waves. Filene her kan man fint ta ned på en SSB-radio, dog blir de selvsagt mer håndterbare jo mer man skjærer bort som snø,regn,temp,antall dager og evnt ned til 12timers intervall istedet for 3 som uansett ikke er interessant om man skal seile på havet

bilde

Hei

Jeg vurdere å kjøpe en SSB mottaker ifm en lengre regatta. Jeg er helt grøn på bruk av denne radio, så hvis en eller annen kunne forklare meg, steg for steg, hvordan jeg laster ned gribfiler via radioen vil jeg sette stor pris på det. Det vil kanskje fremskynde et kjøp også -:)

Du vil vel ikke kunne få inn GRIB-filer siden dette krever mulighet til å ta i mot e-post (og da må du ha en SSB-sender).

Men du kan motta værfax'er.

I så fall trenger du:

-En PC med brukbart lydkort

-En ledning med 3,5 mm jackplugg i hver ende (Clas Ohlson)

-Et program som f.eks. SeaTTY (beste jeg har prøvd)

-En frekvensoversikt. Søk på nettet, evt. bruk www.dwd.de. Jeg har fått best resultater derfra.

-Litt tid til å pjukle med det.

Så er du i gang!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

bjornas, slik ser det ut pr. idag. En oppnår jo det samme med RMS express eller Airmail men morro å teste litt !

Dette fungerer for meg når jeg bruker online.no som server, skal prøve litt med yahoo.no også.

Du må legge inn passordet ditt til serveren, dette blir lagret kryptert i registeret. Av en eller annen grunn så skifter fila navn når jeg mottar den i RMS express, renamer fila til xxx.grb og så kan jeg åpne den i OpenCPN.

Denne program snutten er ikke ferdig og kan enkelt utvides til å hente hvilken som helst fil og sende videre pr. email.

Så langt er adressene til YR gribbene hardcoded men det kan enkelt endres slik at man kan velge lenker selv.

Send meg en IM med email adresse så sender jeg exe fila. Den trenger .NET 4.0 for å kjøre.

Er det noen andre her som ser et bruksområde for dette så si ifra, kan enkelt tilpasses !

bilde