Jump to content

PINE CT41 intervallbryter - selvparkeringssignal fra pussemotor

Sitrin

Recommended Posts

Har kjøpt meg 3 stk CT41 intervallbrytere som jeg koblet sammen denne helgen (en til hver motor).

(valgte denne typen fra Sleipner, da disse er like øvrige carling brytere)

Skjema:

1390161295.jpg

Fra før har alle viskermotorene felles minus og felles fast pluss (self park) samt individuell signal for å kjøre motorene slow og fast.
Koblet på samme måte dirrekte inn på CT41 bryterene.
Dett fungerte ikke og når jeg ser i beskrivelsen så får jeg feilen som er beskrevet i manualen når man mangler parkeringssignal fra visker motoren.
Har lett etter tilkblingen på viskermotorene, men kan ikke finne noe parkeringssignal (parkeringsignal må være internt styrt inne i motorene).
Prøvde også å legge inn en fast minus på park inngangen på CT41, men det hjalp ikke.
Vedlegger bilder og skjema fra viskermotorene.
Viskermotor type må være type wexco som bla Maritim selger.

Link viskermotor:

http://www.docstoc.com/docs/11315670/Wiper-Wiring-Diagram

Bilder/skjemaer av pussermotor:

pussermotor.jpg

pusser_skjema.jpg

pusserskjema_detalj.jpg

Noen som har løsning/forslag (helst uten å bytte pusser motorene) ? :confused::confused::pray::confused::confused::pray::pray:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Litt annet skjema en det jeg har.

Nesten koblet det likt bortsett fra selv park til motor har fra før har fast pluss og det står i manualen at Ct41 skal ha minus som bryter når motoren går i "parkering" ( kan tas fra/via M- vår potensialfri kontakt)

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Har koblet inn etter skjemaet som er i den første tegningen jeg har lagt inn, men som jeg skriver så skal den ha et parkeringssignal fra pussermotoren som jeg ikke har.

Kanskje det er en annen løsning/jeg forstår det bedre med det andre skjemaet du har så det hadde vært fint å se på.

Merkingen med de (53) numrene du hadde i vedlegger finner jeg ikke på mine brytere eller skjema

Redigert av Sitrin (see edit history)

Hei.

Takk, for skjemaet, men har det.

Utfordringen er som jeg skriver at jeg ikke har/finner noen utgang (hvit) fra pussermotoren for selvparkering.

Ok, skal prøve (kommer ikke til båten før om 14 dager).

Har bare ikke tatt sjansen da skjemaet til båten står at det er en fast pluss og skjemaet til brytern står at skal ha minus.

(Har ikke de fargene på kablene, men har park inngangen)

Noen som har noe mere informasjon om disse viskermotorene?

Kom meg en tur til båten i dag allikevel og koblet det inn som du beskrev Elise.

Takk. Det fungerte :-)

(Ble usikker da det stod at park var minusstyrt og det var fast 12v på park inngangen på viskermotoren.)

• 3 år senere...

Hei, jeg har googlet meg rundt for å finne ut hva som skal hvor, har samme problemet, men har kjøpt CT42 for to viskere. Selve skjemaet til CT42 er grei å forstå, men i min Yamarin 76DC er det et uendelig elektrisk kaos (forrige eier!!). Bak på mine to AV-PÅ-PÅ brytere til viskerne som er der i dag lurer jeg på om noen vet hvilke av disse lederne som skal til fast, slow, park og -M? + og - sier seg selv, men hvilke er fast, slow, park og -M på dagens brytere? Kablene er ikke godt nok merket. Hadde satt utrolig pris på tips hvis noe vet!

IMG_1561.JPG.6b602a04c4a5855d80dcb5143ae06736.JPG

Det der er potensiell rubiks kube. Lagde intervallbryter til en kamerats Princess og det ble mye research gitt. Er ulike patenter ute og går også dessverre. Hadde viskerne selvpark-funksjon originalt? Ville gravd meg frem til viskermotorene og prøvd å få tatt et bilde av typeskilt og lagt ut her, evt hvis du er heldig ligger det kanskje med dokumentasjon på de?

Kan du ikke bare måle?:

Eks. Koble først til en fast pluss i båten og for å finne minus med å måle mot alle punktene i bryteren (antakelig hvis en svart eller mørk farge).

Etter det så måler du fra den faste minusen og prøver bryteren i slow og fast for å måle på det andre punktet hvilken kobling/ledning som er hva (gir +)?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...