Jump to content

valg av Loddetinn kvalitet for kabel


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Nederst kunne eg kanskje fått inn en slik rekkeklemme, men eg heller mot lodding og krympestrømpe. Alle kabler som skal skjøtes vil bli skjøtet inni loddrette kabelgata til venstre i "skapet". Den stopper litt under bildets slutt, og så svinger kablene i friluft 20cm inn i en ny kabelgate som går bakover i motorrommet.

 

 

bilde

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei,

 

Disse hylsene er jeg litt skeptisk til da du ikke har mulighet til å inspisere hvordan tinnet flyter. En god lodding skal flyte slik at du skal kunne telle hver eneste kordell I ledningen(e) som loddes. Samtidig er det slik at om du varmer for lenge oksyderer tinnet og det blir matt og eller knudrete (en såkalt kaldlodding).

 

Og så til deg Sæbø, har du nødvendig kunnskap skal du ikke være redd for å lodde. Inne I en kabeldukt vil du normalt ha lite vibrasjoner og lite fukt.

 

Til de som er I tvil om de kan lodde så gå inn I denne standarden og se om du får dette til . Alternativ les deg opp og øv. Se kapittel 4:

 

http://www.gartechenterprises.com/downloads/IPC-A-620.pdf

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Whopps, ebay hadde bedre pris jah :-) Skal bestille meg ein pakke til å legge i verktøykassa. Nå har eg vert ein tur på min lokale grossist og kjøpt krympestrømpe med lim. Og nytt loddetinn er på plass. Så då er det berre å sette av tid til jobben med bryterene først. Takker for tips :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er som Marwin sier: Korrekt og sikker lodding er ikke noe som kommer av seg selv så fort du får en loddebolt i hånda og kan smelte tinn. I elektronikk produksjon er det ingen som får lov til å lodde uten nødvendig opplæring.

Ett lite eksempel: Passer du alltid på å tilføre varmen (loddebolt) på motsatt side av ledningen av der du tilfører loddetinnet ?

Når tinnet smelter kryper det mot der det er varmest og fyller hulrom etterhvert underveis.

Link to post

Blyfritt loddetinn har ca 10 grader høyere smeltetemperatur enn blyholdig og er ikke noe nevneverdig vanskeligere å lodde med.

Smeltepunkt ca 217 grader. (Du har også et loddetinn som tåler 10 grader høyere temp enn dette og det heter SN 100. )

Det er som regel litt flussmiddel i loddetinnet men det er et must å tilføre ekstra fluss for å få en pen lodding.

Bruker du flussmiddel som er "no clean" er det ikke fare for at det skal korrodere som det kan gjøre med det andre.

I ditt tilfelle der du skal lodde noen ledninger spiller det ingen rolle om du bruker blyholdig eller blyfritt. Det skal ikke være Rohs godkjent alikevel. (uten bl.a bly)

Det viktigste i en loddeprosess ("for amatører") er å bruke nok varme slik at alt loddetinn er flytende før man fjerner loddespissen.

Link to post

Så på en par av disse og det var en to ting jeg savnet

- En fuktig svamp til å tørke av loddebolten (Istedenfor papir)

- Fortinn ledningene I forkant. Om ledningene er lettere korrodert er det vanskelig å få god flyt I loddingene og resultatet er at man varmer for lenge og det blir en kaldlodding

 

Det nevnes I et par av de tidligere innleggene at man bør bruke ekstra flussmiddel. Det hører til skjeldenhetene at dett er nødvendig.

Link to post

Ekstra flussmiddel er skumle saker og inneholder gjerne syre som feks. fosforsyre. Må en på død og liv bruke slikt, må loddestedet renses godt etterpå. Flussmiddel er noe jeg overlater til bruk når takrenner skal loddes sammen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg ville ALDRI godkjenne bruk av syrebasert flussmiddel ved lodding av elektronikk og ledninger. Eneste unntaket jeg kan tenke meg er f.eks. lodding av 25 kvadrat utvendig lynavlederkabel. Selv en ørliten syrerest vil i fuktig miljø (båt) lett føre til at tynne ledningskoordeler korroderes vekk.

Link to post

Ekstra flussmiddel er skumle saker og inneholder gjerne syre som feks. fosforsyre. Må en på død og liv bruke slikt, må loddestedet renses godt etterpå. Flussmiddel er noe jeg overlater til bruk når takrenner skal loddes sammen!

Ikke noe problem å bruke no clean fluss ( f.eks cobar 380) Det flyter mye bedre ut og blir en mye penere lodding.

Link to post

det er et must å tilføre ekstra fluss for å få en pen lodding.

 

 

Er ikke noe problem å lodde uten men det blir bedre med :smiley: sånn sjenerelt.....

 

Nå tror jeg du må forklare hva du egentlig mener. "Er det et must, eller er det ikke noe problem"?

Med sertifikater og alt burde jo dette være rimelig greit å svare entydig på

Link to post

Eg har fått nødvendige svar til at jobben er satt i gang :thumbsup: Loddetråden eg bruker fra co virker oki, men eg burde kjøpt tykkere (dersom de hadde det...eg såg ikkje etter)

Ingen loddesertifikat dekker lodding på over 20 år gamle brukte kabler vel ? På defrosteren feks, så var det strøkent lodderesultat på første kabelen, men på kabel nr to måtte eg rense ekstra for å få flyt. Antagelig forurenset , uten at eg kunne sjå noko spesielt. På kabel nr tre såg eg svakt den typiske svartfargenyansen som har vert på kabler som er skadet på ein eller anna måte. Der måtte eg ha ekstra fluss og rense før det var mulig å lodde.

 

At denne defrosterkabelen burde vert bytta i sin heilhet er eg innforstått med, sånn at det er avklart ! Men denne vinteren har eg berre kapasitet til å bytte brytere og sikringer og sette i stand det elektriske under dasjbordet. Det er meget jobb. Og det er masse innredning som må demonteres for å bytte all kabel i båten, så det får bli neste vinter.

 

Eg har vurdert at å loddeskjøte kablene som går frå bryter til forbruker er bedre løsning en å sette inn rekkeklemmer, og då er spesielt hensyn til plassen rekkeklemme trenger tatt til veie.

 

Eg har feilsøkt og reparert elektrisk både på "fritid" og i jobbsammenheng, på både biler, traktorer, anleggsmaskiner og moped/mc. Kabler med brudd har som regel vert våte og forurenset, eller skadet av høy belastning. Ofte svartfarget utvendig på kordelene. Eg har nesten uten unntak tilgode å ikkje måtte bruke ekstra fluss eller å måtte pusse kordelene med matte/smergel. Når eg har loddet brudd inni rele og anna lukket elektronikk på feks dieselvarmere ol, så har det ikkje vert nødvendig med fluss.

 

Eg ville egentlig berre vite om det var eit spesielt tinn som var bedre en feks biltema sitt :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...