Sjeldenutpå Startet 20.Januar.2014 Del på Facebook Startet 20.Januar.2014 Hei Eg fikser litt elektrisk i båten, og i den forbindelse ser eg at ein del kabler blir ca meteren for korte å nå opp til nytt bryterpanel. Eg vil ikkje bytte kablene nå pga tidsklemma. Enten kan eg sette inn sukkerbit eller rekkeklemme (heiter det trur eg?) og skjøte alle kablene på samme plassen, eller så kan eg loddeskjøte og ta krympestrømpe på. Eg har lest litt gamle tråder her nå, og får best magefølelse av å lodde. Så enten kjøper eg ferdige loddehylser, men det selges sikkert ikkje lokalt.. Eller så kjøper eg krympestrømpe og lodder på gamlemåten med loddebolt og tinn. Men dersom eg velger bolt-brenne-fingre metoden...kan eg kjøpe biltema sitt loddetinn ? Og må krympestrømpen ha lim ? Andre hensyn å ta? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Asbjørn2 Svart 20.Januar.2014 Del på Facebook Svart 20.Januar.2014 Det meste av loddetinn kan brukes, men bruk flussmiddel! Da blir det veldig mye lettere å få en fin og sterk lodding. Etter lodding må du rense godt med isopropanol eller lignende slik at du får bort restene av flussmiddelet, dette er for å unngå korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Lodding er en dårlig løsning i båt. Tinnet herder over tid, og vibrasjonene i båten kan få ledningen til å knekke av på stiveste punkt som da blir loddingen. Jeg ville i alle fall ha brukt en kraftig krympestrømpe med lim for å stive av loddestedet litt. Eller rett og slett brukt skjøtehylser, som er en mye bedre løsning om den er skikkelig utført (dvs skikkelig tang). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 (redigert) Lodding er en dårlig løsning i båt. Tinnet herder over tid, og vibrasjonene i båten kan få ledningen til å knekke av på stiveste punkt som da blir loddingen. Jeg ville i alle fall ha brukt en kraftig krympestrømpe med lim for å stive av loddestedet litt. Eller rett og slett brukt skjøtehylser, som er en mye bedre løsning om den er skikkelig utført (dvs skikkelig tang). Neppe noe problem i trådstarters tilfelle da det er snakk om å skjøte kabler et godt stykke fra tilkoplingspunktet. Bruk krympestrømpe av god kvalitet(ikke Clas Ohlson) og klamre/bunte kablene godt så vil dette gå helt fint. Redigert 21.Januar.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 (redigert) Der fins isolerte hylser til å pressa på, med krymp i endane, eg ville ikkje lura på å bruka slike. Men då med ei skikkelig presstang. Om tanga heiter biltema, abiko eller amp spelar ikkje stor rolle, men den skal vera laga slik at den ikkje slepper før det er skikkelig pressa. Magne Redigert 21.Januar.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Kablene blir liggende i kabelgate. Brudd er eg ikkje redd for. Eg har loddet ein kabel i ny og ne, men aldri vist kva tinn som skulle brukast, så no ville eg berre avklare det Når vi loddet vannrør skulle tinnet ha 2% ...eh... noko.. i tinnet, så eg tenkte om det var noko liknande med elektrisk. Asbjørn2 .. : Flussmiddelet blir liggande utapå å bekytte som ei gul hinne trudde eg ? Stort sett alt av kabler ombord var loddet. Batteripoler og tilfeldige skjøter her og der. Og alt hadde en slik gulblankhinne som eg trudde var lurt ...? Alle loddinger er i god forfatning. Ingen brudd, men elektrikkertape har gjort sin jobb etter 25 år i båten. Og stort sett alle kabler var underdimmensjonert. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Der fins isolerte hylser til å pressa på, med krymp i endane, eg ville ikkje lura på å bruka slike. Magne Det var førstevalget, problemet er at eg ikkje fann slike hylser med krympestrømpe, slik som kabelskoa eg bruker fra biltema. Og vanlige krympestrømper ser ikkje ut til å krympe nok når de må være så store at eg får de over klemhylsa... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Hei, Vanlig elektronikk tinn inneholder flussmiddel, bruk det som er 0,5 til 1 mm tykt. Hvorvidt man trenger krympestrømpe med lim avhenger hvor ledningen er. Er den utsatt for sprut eller mye kondens må en bruke krympestrømpe med lim, ellers inne I båten med unntak av området I kjølen klarer det seg med vanlig krympestrømpe Hvorvidt man skal velge lodding eller krymp har egentlig med egen kompetanse å gjøre. Krymping er den beste måten å terminere ledninger på av flere grunner: - Det menneskelige faktor I form av krav kunnskap om termineringen er lav. - Om du har en middels god tang oppnår du flytegrense på sko og ledninger og du får en gasstett forbindelse (Like bra som lodding) - Du får bedre strekkavlastning - Du trenger ikke strøm til loddebolt - Er det trangt er det mye enklere å krympe (Husk at for å få en god lodding kreves det at ledningene ikke beveger seg under loddeoperasjonen) Lodding: - om ledningene er oksyderte (kobberet er sort etter avisolering) er det en fordel å lodde. Ved fortinning vil flussmidlet fjærne dette - Om du har god erfaring med å lodde kan du oppnå de samme egenskapene som en krymp - lodding tar mindre plass en krymp. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Du bør få tak i blyholdig loddetinn som er enklere å lodde med. Det er mer og mer blyfritt i handelen nå, men dette stiller strengere krav til spisstemperaturen på loddebolten. Flussmiddelet i vanlig elektronikkloddetinn ligger i kanaler i selve tråden. Det mest vanlige er nok "no clean" flussttype som ikke trenger fjernes, men vær obs på at det finnes flusstyper som skal vaskes bort etter lodding for å unngå korrosjon. Å fjerne oksydasjon fra kobberledere ved hjelp av flussmiddelet har ikke jeg fått til med normalt elektronikkloddetinn. Har i stedet dyppet den avmantlede lederen i 30% saltsyre og dette pleier å gjøre underverker. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 (redigert) Kablene blir liggende i kabelgate. Brudd er eg ikkje redd for. Eg har loddet ein kabel i ny og ne, men aldri vist kva tinn som skulle brukast, så no ville eg berre avklare det Når vi loddet vannrør skulle tinnet ha 2% ...eh... noko.. i tinnet, så eg tenkte om det var noko liknande med elektrisk. Asbjørn2 .. : Flussmiddelet blir liggande utapå å bekytte som ei gul hinne trudde eg ? Stort sett alt av kabler ombord var loddet. Batteripoler og tilfeldige skjøter her og der. Og alt hadde en slik gulblankhinne som eg trudde var lurt ...? Alle loddinger er i god forfatning. Ingen brudd, men elektrikkertape har gjort sin jobb etter 25 år i båten. Og stort sett alle kabler var underdimmensjonert. Tja - so var det innholdet i loddetinnet, då. Der fins loddetinn som er miksa av tinn og bly 50/50, ein annen kvalitet er 40 bly og 60 tinn. Rørleggeren har ikkje lov til å bruka loddetinn med bly i. der er det 2% sølv, og resten tinn, sovidt eg har forstått. Dette tinnet treng noko høgare loddetemperatur. Når det gjeld flussmiddel, so er det eit rensemiddel som gjer underlaget so godt reint at tinnet får bita seg fast, slik at det ikkje ligg som ein klatt oppå. denne sokalla loddetinntråd med flussmiddel inni bør vera heilt grei, noko eg ikkje er komfortabel med å seia fordi eg på det sterkaste frårår lodding i båt. Magne Etit: Presshylser med krymp: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Skjotehylse-25-stk-44223/ Redigert 21.Januar.2014 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Er en av de to typene for elektronikk du bør velge. http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?gclid=CJLm_NiSj7wCFUcd3god0UAALA&N=0&Ntk=All&Ntt=loddetinn&Nty=1&D=loddetinn&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true Loddetinn med bly er på veg ut. jeg trodde faktisk ikke det var i handelen lenger. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Eg har profftang for isolerte kabelsko, så presshylser med krymp kan fort bli førstevalget. Men eg trudde ikkje biltema hadde slik. Takker for linken Eg kjem også til å kjøpe loddetinn frå CO og ha på lur. Min næraste biltema er tom for skjøtehylser 2,5mmm2 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Nå begynner denne tråden å bære preg av rent flisespikkeri. I mitt lange liv har jeg jobbet med service/reparasjoner, utvikling og vedlikehold av lavspenningssystemer (pluss 30 år med systemer i egen båt), og har aldri opplevet problemer med holdbarheten ved å lodde sammen kabler i kvadrater mellom 1 og 6 kvadrat. Alt vanlig loddetinn på "snelle" for elektro/elektronikk er helt OK å bruke. Hva som brukes til å lodde sammen takrenner, er en helt annen sak. Meninger om hvordan loddingene skal gjøres, har jeg selvfølgelig. Kobberet som skal loddes må være rent, temperaturen på loddebolten må være rett, og så må området beskyttes etterpå (krympestrømpe, elektrotape/selvvulktape osv.). Men det aller viktigste er etter min skarve erfaring etter 40 års erfaring, er å unngå å skjøte kabler! Legg ny kabel fra A til B! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
puddingen Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 (redigert) Som gammel avd.Ingeniør fra TEIN i NRK har det blitt noen timer med lodding rundt forbi i det ganske land, og dere kan trygt stole på Lars H. i denne saken Redigert 21.Januar.2014 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 (redigert) Jag kan bara instämma vad Lars H, JRK m fl skriver: Rätt gjord är en lödning en utmärkt metod på kabel mellan 1 och 6 kvmm. Jag har lödat sedan 1957 (vet det bestämt eftersom mina föräldrar flyttade till en lägenhet med gasspis det året och jag började min lödarkarriär med lödkolv som jag värmde på gasspisen). Jag har lödat mycket och ständigt betraktat det som ett första val när jag har tyckt att det var lämpligt och jag har såvitt jag kommer ihåg under de gångna 56 åren aldrig upplevt en lödning som jag tyckt blivit bra och som sett bra ut som har fallerat. Tvärtom, en bra lödning överför minst samma ström som kabeln och utan nämnvärt spänningsfall! Och NB, ett vant öga kan ganska säkert se om en lödning har blivit bra till skillnad från klämda kopplingar som ju ofta döljer sig i en plasthylsa. Och inte heller jag haft några problem med kablar i båt eller på andra ställen som haverat på grund av vibrasioner. Och då har jag använt både entrådig, fåtrådig och mångtrådig kabel, givetvis med hänsyn till vad sunt förnuft tillsäger med tanke på om kopplingspunkterna är vibrerande eller liknande. Tennet jag använder är i regel 0,8 mm elektroniklödtenn från t ex Clas Ohlson med 60/40 tenn/bly och fyllt med flussmedel. Lödar man lite oftare så är en temperaturreglerad lödstation väl värd att satsa några kronor på. Men - lödning kräver kanske lite mer kunskap och erfarenhet för att säkerställa och se att resultatet blir bra. Pressa kanske kräver lite mindre förkunskaper? Redigert 21.Januar.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Vi må jo spikke litt fliser av og til ! Eg skal bytte kablene, men det blir i så fall en kabel eller to pr helg i løpet av neste år. Klargjøring før denne sesongen er tidsmessig for kort til kabelbyttejobben :-) Men eg har 4 typer loddetinn liggende uten å vite forskjellig bruksområde på de, og clas olson er bare 7 minutter unna vist eg burde bruke noko derfrå, så eg lurte seriøst på om det var noe (feks biltema, som eg også har liggende) loddetinn som ikkje var egnet. De 20 år gamle loddingene eg har klippa vekk no var så blanke og fine og hadde gul hinne som minner om flussmiddel , og fikk meg til å tenke på om det kunne være forskjell på tinn. Det går en ganske lang ettermiddag i å lodde alle kablene, eller evt klemhylse de, så eg vil gjere det beste ut av det. Slo fra meg de loddehylsene med krymp og lim som man bare varmer med lighter (de var favoritt...) men når eg fann pris på nett så synest eg ikkje det var fornuftig løsning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Men eg har 4 typer loddetinn liggende uten å vite forskjellig bruksområde på de, Da ville jeg bare gjort en test på en ledning me de fire typene og sett om de flyter bra mot kobberet. I tilfelle er det bare å bruke Stemmer i med ebonita her i at en loddeforbindelse som ser bra ut og tinnet har sugd seg skikkelig inn mellom kordellene sjelden fører til noe problem Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Men det aller viktigste er etter min skarve erfaring etter 40 års erfaring, er å unngå å skjøte kabler! Legg ny kabel fra A til B! I proffesjonell sammenheng er dette et krav. Vi aksepterer ikke at en leverandør har en skjult skjøt noe sted. Begrunnelsen er innlysende, om det blir vakkelkontakt vil den være håpløs å finne om man driver og skjøter kabler. Men innrømmer at også jeg har skjøtt kabler, man da merkes det av på skjemaet. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Att slippa dolda skarvningar är givetvis 'good practice' men inte alltid att det kan åstadkommas med rimliga ansträngningar. Och just då(!) är en välgjord lödning utan vassa kanter och helst då förseglad med ett eller två lager krympslang den oslagbara metoden att göra en helt tillförlitlig skarv som man utan betänkligheter kan dra in i t ex ett kabelrör eller flexislang. Denna uppgift kan f ö knappast lösas på något annat sätt om man inte kan dra om kabeln. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 I proffesjonell sammenheng er dette et krav. Vi aksepterer ikke at en leverandør har en skjult skjøt noe sted. Hadde jeg i en ny båt funnet en skjøt feks inne i et trekkrør, hadde jeg blitt ordentlig arg! Slikt skal selvfølgelig ikke forekomme, selv om skjøten er gjort forskriftmessig og er like sikker og sterk som selve kabelen. I min båt har jeg nok diverse skjøter lokalisert på utilgjengelige steder, men de er like gode som selve kabelen og er mitt eget ansvar. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mons Olav Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Om skjøyten er lett tilgjengelig e det vel ingen problem å skjøte en kabel i ein båt????Det e vel ikkje romferjå som skal reparerast? Nei lodd i vei du med vanlig loddetinn og sunn fornuft.Det blir sterkt som brennevin. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Marwin Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 (redigert) Her var det mye rart.... En klemt/presset forbindelse er bedre enn en skrudd forbindelse. (En wrappet forbindelse er bedre enn en klemt forbindelse, gammel teknologi...) En loddet forbindelse er best. Men den må gjøres riktig. Har fiklet med loddebolten siden barneårene, men det var først på et skikkelig KURS i lodding, at jeg forsto hvor mange elendige koblinger jeg hadde gjordt med bolten! Og da var jeg 21 år... Forøvrig enig med Lars H Redigert 22.Januar.2014 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
TurboThomas Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 http://nettbutikk.wuerth.no/elektro/kabelsko-kontakter-og-stopsler/loddeskjoter Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 Hjelper ikkje å linke til wurth når ikkje de selger til private Ellers er de geniale, har brukt litt sånne tidligere. Eg har litt erfaring i feilsøking på elektriske anlegg på traktor. Og ein av de dyreste traktorene på markedet har orginalt skjøtet kabler, og grenet kabler inne i trekkerør. Der er brukt små klemhylser og blank myk krymp utenpå. Det har oftere vert brudd på kabler i sving/bøy, en feil i skjøtene. Skjøtene viser på koblingsskjema, men sjølvsagt ikkje kor de er på traktoren. For mitt tilfelle så er det god tilkomst, så eg vurderte først å sette inn en rekkeklemme lignende slik : http://www.efa.no/kategoriliste/alle-produkter/koblingsmateriell/selos-rekkeklemmer-skru/selos-rekkeklemmer-graa/ ,og ha det som en permanent løsning. Men eg "føler" det er tryggere å lodde og la kablene ligge i kanal. Eg kan prøve å legge inn eit bile av jobben Eg forstår forøvrig ikkje advarslene ifbm loddekurs osv. Eg har også lekt med lodding siden 10årsalderen når pappa kom med ein ødelagt radio. På elektro grunnkurs lagte vi litt dingser og lodda i vei uten at eg kan huske at lodding var så veldig omtalt og klassifisert som romforskning ? ...men eg gikk ikkje videre på elektro etter grunnkurs. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
trulsant Svart 23.Januar.2014 Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 Ja lodding er ikke rocket science med mindre det er satelitter en driver med... En vasker gjerne loddingen etterpå for å kunne inspisere at den er fin. Og en fin lodding er da relativt blank, og kar fine hulkiler mellom alle kordeller og tinn. Dessuten, greit med nok effekt på bolten og få fort rett temperatur på loddestedet for å unngå å varme opp ledningen altfor langt inn under isolasjonen, og derved stive av unødig stod del av ledningen. Bare hus på ha krympestrømpen på før lodding... Angående klemhylser, er det mye brukt på fly og offshore. Reychem er bl.a. brukt, og disse tar ikke større plass enn lodding. Men det koster... TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.